Jag har en fastighet där grannrelationen inte är på topp efter att den revirmarkerande grannen blockerat gårdsplanen längs med den linjen där han uppfattar att tomtgränsen går.

Som ni ser på bilderna är situationen inte optimal. När jag frågar grannen till varför han gjort som han gjorde är det för att när det kommer gäster så har de ibland parkerat bilen så att en del av bilen går in på hans sida av gårdsplanen och det är tydligen så irriterande att han väljer att göra detta.

Hursomhelst så hävdar han dessutom att det absolut inte finns något servitut för att få tillträde till fastigheten och att han har all rätt att göra som han vill på sin mark. Jag gick in på min fastighet och hittade i dokumentet för avstyckningen så som jag kan utläsa "rätt till utfartsväg över stamfastigheterna fram till landsväg", den fastighet han besitter är enligt hitta.se fastighet 7:12 och därmed en av de stamfastigheter som anges i dokumentet.

Jag har ännu inte konfronterat grannen med avstyckningsdokumentet och skulle gärna ha så mycket som möjligt på fötterna innan jag gjorde det.

Hur hade ni gått tillväga för att lägga fram detta på bästa sätt?

Tack på förhand!
 
  • Träd och brädor blockerar del av gårdsplanen med bilar runtom, indikation på gränstvist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gårdsplan blockerad av grannens bil och husvagn vid tänkt tomtgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bil parkerad med skylt i fönstret som säger "KAMERA PÅ GÅRDEN", vilket indikerar grannkonflikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålat hus med grön markering visar påstådd tomtgräns av revirmarkerande granne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre handritad karta med markerade fastighetsgränser, servitut och handskrivna noteringar, använd för att reda ut en grannkonflikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BJKALLE och 4 till
  • Laddar…
mensnällanån... vad är det för fel på folk?
För det första utgör slipers ett miljöhot och skall lämnas till närmaste återvinningsgård.
För det andra kan det röra sig om egenmäktighet, om hans förfarande hindrar dig från att komma ut och in.
För det tredje har du ett servitut. Case closed.

För det fjärde måste det ligga något mer bakom...

ps!
För det femte kan du kolla om han har tillstånd för övervakningskameran. Det måste han ha, ifall den är riktad mot din tomt eller allmän plats.
 
  • Gilla
sune07 och 13 till
  • Laddar…
När jag tittar närmare på kartan har jag svårt att se på vilket sätt 7:23/7:65 behöver korsa 7:12 för att komma ut till vägen. Därför undrar jag, vad har du tänkt att servituträtten skulle ge dig? Den ger dig rätt att köra över grannens mark, men inte att parkera där.

Behöver du kunna köra där för att ta dig ut till vägen? Om inte, vad är det du vill uppnå?
 
  • Gilla
  • Wow
leffe-e och 7 till
  • Laddar…
Jag vill endast kunna ha svängrummet att faktiskt kunna ta sig upp på gården och ut på vägen.

Kräver inget mer och har aldrig gjort..

Men
 
  • Gilla
MiniMika och 9 till
  • Laddar…
R
A Avle skrev:
Jag vill endast kunna ha svängrummet att faktiskt kunna ta sig upp på gården och ut på vägen.

Kräver inget mer och har aldrig gjort..

Men
Har du irriterat grannen...
Husvagnen är den din?
Grästrimmer/röjsåg ...
 
  • Gilla
jimmy s och 4 till
  • Laddar…
Varför behöver du svängrum på 7:12?
 
  • Gilla
  • Arg
leffe-e och 7 till
  • Laddar…
Servitutet finns ju uppenbarligen, så om TS väg ut från fastigheten går över grannens mark så gör den, även om det är svårt att se på kartan.

Jag ser det som att det finns alla möjligheter att vinna rättsligt här, men i praktiken blir det förstås svårt att ha den typen av konflikt med en oresonlig granne. Misstänker att Kronofogden tar en stund på sig vid handräckning mellan Sundsvall och Ånge.

Jag skulle prata med grannen. Ha med servitutskartan för att visa att du faktiskt har rätt att använda vägen, men samtidigt be om ursäkt för tidigare parkeringsintrång. Känns det oframkomligt skulle jag istället satsa på en egen utfart.
 
  • Gilla
leffe-e och 9 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Servitutet finns ju uppenbarligen, så om TS väg ut från fastigheten går över grannens mark så gör den, även om det är svårt att se på kartan.

Jag ser det som att det finns alla möjligheter att vinna rättsligt här, men i praktiken blir det förstås svårt att ha den typen av konflikt med en oresonlig granne. Misstänker att Kronofogden tar en stund på sig vid handräckning mellan Sundsvall och Ånge.

Jag skulle prata med grannen. Ha med servitutskartan för att visa att du faktiskt har rätt att använda vägen, men samtidigt be om ursäkt för tidigare parkeringsintrång. Känns det oframkomligt skulle jag istället satsa på en egen utfart.
Precis, det hjälper ju inte att vinna tvisten om man förlorar människan. Risken finns ju att han gör sitt bästa för att göra livet surt för dig på andra sätt, om han känner sig överkörd (överkörd, sa Bill och Bull).

Om du inte vill lönnmörda honom, vilket iofs är ett alternativ, återstår nog bara att fundera på vad du kan ha med dig i den andra handen, när du räcker fram servitut, brist på kameratillstånd, miljöregler kring slipers mm med den ena handen. När du nu stärkt din egen förhandlingsposition, vad kan du erbjuda honom istället? Finns det rentav något område där du kan låta honom känna att han får en liten seger, så att han inte behöver tappa ansiktet alldeles? Finns det något han vill ha som du kan ge honom?

Här gäller det att tänka kreativt, och fundera på vad som fått honom att gå i taket egentligen. Stör han sig på annat?

Försök få honom att ”tömma hela argumentationspåsen”; att han verkligen tar upp precis allt som han anser är fel med dig. Dra det ur honom ifall det behövs. Antyd gärna saker som han kanske inte gillar med dig, men låt honom säga det själv. Se till att den där ”påsen” blir helt tömd, urvriden, ut-och-in-vänd. Säg inte emot. Bli inte arg. Visa att du lyssnar.

Blir det för mycket så be om lite betänketid och återkom sen.

Då vet du mer om vad du kan erbjuda i gengäld. Samtidigt har han inte mer krut att komma med. Du kan då hänvisa till att ”som du sa, så är det ju kanske dumt att vi har nakenorgier på gräsmattan - det ska vi förstås sluta med. Och vi ska se till att våra barn slutar bajsa på din tomt, givetvis. Tack för att du påpekade det.
Men då kanske vi kan komma överens om vägen också...” osv. Ja, du fattar.

Samtidigt är det ju viktigt att du låter honom förstå att du trots allt har rätten på din sida, i flera avseenden, som jag skrev i mitt förra inlägg. Du förhandlar från en styrkeposition men är generös nog att låta honom slippa ett antal tvister som han kommer att förlora, om ni kan ge och ta lite istället. Han ska dock inse så mycket av detta på egen hand, så att han tror att det är han själv som kommit på det.

Om han trots allt tvärvägrar att samtala - hur mycket du än försöker - ja då är det upp till dig att fundera på hur mycket det är värt att gå vidare rättsligt. Du har ett klart case, men frågan är vad som ligger i andra vågskålen.
 
  • Gilla
Puhnallen och 30 till
  • Laddar…
Hans hyresgäster
 
  • Dammig bilfront med handskrivna meddelanden och teckningar på motorhuven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skugga av en person som fotograferar en byggställning med texten "HEJ" på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Björn_78 och 9 till
  • Laddar…
Shit, detta kan bli intressant :thinking::oops:

Hoppas ni reder ut detta på ett trevligt sätt!:surprised:
 
  • Gilla
LAnsgar och 6 till
  • Laddar…
Eftersom jag själv har en väg som går förbi mitt hus så kan jag ge exempel. Står ni på tomgång i flera minuter när drar igång bilen? Spelar ni hög musik när ni kör förbi? Kör ni förbi där bara för att ni "vill kolla läget" men egentligen kan ta en annan väg istället för att stryka förbi precis bredvid grannens hus? Kör ni obefogat mycket mot vad en "vanlig" person gör förbi där? Kör ni snabbt förbi? Kör ni förbi sent på kvällen/natten?

Vet själv att det är enormt störigt med folk som ska köra där bara för att de kan. Många som inte visar respekt när de kör förbi nära hus. Nu går jag inte till ytterligheter som din granne utan jag blir bara rasande och tar tag i problemet direkt och letar upp vederbörande och ger den en avhyvling. Inte ofta det behövs men ibland behöver man stämma i bäcken.
 
  • Gilla
Norra och 5 till
  • Laddar…
Han har infart men hans hyresgäster står på min tomt å parkerar. Dom har hållt på köra på mig på vägen. Ja vist passera över men svängrum på min tomt står inget om
 
  • Gilla
Söderort och 5 till
  • Laddar…
Har sagt åt ett 20tal ggr men det är en hyresfastighet inte privat boende
 
  • Gilla
Willy William och 3 till
  • Laddar…
Vidare så backar hans hyresgäster in på min plan för atr köra ut deras andra infart åter igen servitut gee inte den rätten. Dom vill vända på min plan men dom har inte rätt till det. Ja jobbar 15-04 och vill sova på dagen. Kameran tar bara min tomt inte mer är rätt riktad
 
  • Gilla
LAnsgar och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.