KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Detta är visserligen ett rejält sidospår (och snart får jag väl Hemmakatten på mig igen), men se dig omkring i båthamnarna.
Hur många träbåtar finns det kvar, och hur många plastbåtar?
Om du för ett ögonblick bortser från skick och finish.
Nej, visst. Men det är kanske en lite tuff jämförelse. MItt hus flyter ju inte större delen av året. Även om det regnar ibland, så är det ju inte bara oväder. Ens i Göteborg... ;)'

Men visst. Jag växte upp med att skrapa bohuseka varje vår, så jag är väl förtrogen med problemet... :)
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
T
Fick hem prover igår på sverigepanelen och classic (tror jag det var?) då de kändes som ett intressant alternativ.

Men jag vart föga imponerad av intrycket de gav. De ser och känns (ganska självklart) plastiga och monotona ut.
Njaa, jag kommer troligen vara konservativ i detta fall och köra på riktigt trä när vi ska sätta ny fasad på huset, även om det medför mer underhåll.

Hand håller upp ett öppet prov av Sverigepanelen med synligt plastliknande textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller ett plastigt prov av fasadbeklädnad med mönster likt träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
NiklasHR och 3 till
  • Laddar…
Jag fick också hem priver igår,
T Thullen skrev:
Fick hem prover igår på sverigepanelen och classic (tror jag det var?) då de kändes som ett intressant alternativ.

Men jag vart föga imponerad av intrycket de gav. De ser och känns (ganska självklart) plastiga och monotona ut.
Njaa, jag kommer troligen vara konservativ i detta fall och köra på riktigt trä när vi ska sätta ny fasad på huset, även om det medför mer underhåll.

[bild]
[bild]
Jag fick också hem prover igår.
Den nedersta av dina bilder, sverigepanelen, kändes väldigt plastig och hade ett överdrivet mönster.
Exlusivpanelen, den som är massiv gillade jag betydligt mer, visst känner man att det är plast, men mönstret är betydligt behagligare.
Så den panelen ligger bäst till nu.
Två vita plastpanelprover staplade på varandra med texturerade mönster, visade upp mot en bakgrund av dokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karask och 2 till
  • Laddar…
D DIY2018 skrev:
Företaget heter OnceWall och jag har valt stående montering av modellen Classicpanelen eftersom den är så slät och fin samt passar bättre till moderna byggnader jämfört med panelerna som har trästruktur (enligt min smak i alla fall).
Jag ska börja sätta upp läkt runt huset inom kort så då kommer det mer bilder.
Har du fått någon provbit på Classicpanelen?
Har fått för mig att den är blank och slät, ser inte det väldigt plastigt ut?
Lägg gärna upp en närbild på ytan om du har.
 
D
Hej alla positiva och glada människor.
Jag har inte så mycket att uppdatera då fasadarbetet inte kommit igång på allvar pga dålig rygg.
Däremot så började jag sätta upp lite på en vägg för att visa hur det blir, och det blir jättesnyggt enligt min smak! (Se bild nedan)
Visst finns det en massa negativa människor som inte kan ge andras smak och val en klapp på axeln utan måste hitta negativa saker att döda glädjen med, men var lite positiva och var glad för mitt val och mitt resultat. Det kostar inget. :cool:
Smaken är olika och alla gillar inte PVC, men alla gillar heller inte andra material och hus måste inte vara dåliga bara för att de inte ser ut som man själv envist hävdar är "rätt" utseende.
Tråden skapades för att jag ville visa andra mitt projekt, inte för påhopp och negativa kommentarer men det är i alla fall kul att några visat positivt intresse.
Därför tänker jag på att vänta med alla löpande uppdateringar/bilder och istället visa allt när huset är klart.

B bomm skrev:
I USA är det juh även poppis med trämönstrad panel av fibercement, gärna då liggande. Ser faktiskt helt okej ut. Det känns för mig som ett bättre alternativ än en brandfarlig PVC panel, som avger saltsyra då den brinner...
PVC-paneler är inte mer "brandfarlig" än träpaneler.
(Det är samma brandskyddsklass på PVC och träpanel, och tydligen så verkar Exclusivepanelen ännu bättre brandklassad.)
Brinnande PVC har varit på tapeten förr i forumet och PVC brinner inte lika bra/lätt som trä gör.
Mer info och källor för detta här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/karmskruven-tar-inte-i-doerr-karmen.104088/page-2#post-739072

Peter2400 Peter2400 skrev:
Har du fått någon provbit på Classicpanelen?
Har fått för mig att den är blank och slät, ser inte det väldigt plastigt ut?
Lägg gärna upp en närbild på ytan om du har.
Jag beställde provbitar på flera olika innan mitt val av classic.
Personligen gillar jag inte trästruktur på moderna byggnader, så den "halvblanka" och släta ytan blev perfekt för mitt hus enligt min smak. Inga synliga skruvar eller spikar. (Jo, spikar syns även när de målats över. Inte för deras färg utan en jäkla massa runda släta strukturer/prickar i jämna, eller ännu värre ojämna, linjer över hela väggen.)

Jag har ingen närbild just nu men jag bifogar en sista bild i tråden och återkommer med mer bilder när allt är färdigt istället. (På bilden är inte hörn och övre profilens täckbitar monterade.)

En vägg med nyinstallerad, halvblank PVC-panel utan synliga skruvar eller spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ha det gott alla, och var glad att inte alla hus ser exakt likadana ut. ;)
 
  • Gilla
HRAndesn och 8 till
  • Laddar…
D DIY2018 skrev:
...fasadarbetet inte kommit igång på allvar pga dålig rygg.
Varning! Fredagstrams: Aha, det är ryggåstak på huset :geek:

D DIY2018 skrev:
Jag har ingen närbild just nu men jag bifogar en sista bild i tråden och återkommer med mer bilder när allt är färdigt istället. (På bilden är inte hörn och övre profilens täckbitar monterade.)
Det ser ju alldeles utmärk ut!
Enkel fråga: Vad kostar kalaset per kvm jämfört med grundmålad träpanel + svindyr Jotun Demidekk Ultimate?
 
  • Gilla
DIY2018
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varning! Fredagstrams: Aha, det är ryggåstak på huset :geek:


Det ser ju alldeles utmärk ut!
Enkel fråga: Vad kostar kalaset per kvm jämfört med grundmålad träpanel + svindyr Jotun Demidekk Ultimate?
En vanlig träfasad med bra färg kostar ungefär 250:-/kvm.
Det förutsatt att man gör allt själv och värderar sin nedlagda tid till 0kr.

En Classic PVC panel kostar jämförelsevis ca 400:-/kvm.

Om man ska ha hantverkare som gör jobbet, så blir det givetvis betydligt billigare med
PVC. Man slipper hela målarens arbetskostnad, och det ska även gå lite snabbare för snickaren med plast istället för trä.
 
  • Gilla
DIY2018 och 1 till
  • Laddar…
Tycker det ser klart intressant ut. Har själv PVC-fönster och är jättenöjd med dessa.
Hur är det med fönsterfoder och vindskivor? Är dessa i PVC också?
 
D
Vindskivorna blir inklädda av plåt.
Jag använder PVC-hörnprofilerna vid både fönster och dörrar och får då både smyg och foder i samma moment.
Jag slipper dessutom breda foder/hörn så att man får utseendet av ett modernt hus. Det blir verkligen supersnyggt!
Detaljbild av PVC-hörnprofil vid fönster med inklädd vindskiva på ett modernt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
martinizi och 5 till
  • Laddar…
Nu har jag tagit steget vidare, har slitit ner gamla panelen och satt läkt för exclusivpanelen.
Husvägg där gammal panel tagits bort och nya läkter monterats för kommande exclusivpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla borttagna träpaneler ligger på gräset vid en persons fötter, redo för ersättning med ny panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nerbrytnad av gammal väggpanel med ny läkt synlig som förberedelse för installation av exklusiv panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husvägg under renovering med borttagen panel och nytt läkt för kommande exclusivpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Sådärja, nu är jag klar!
Hämtade panelen förra fredagen, den var packad i en rejäl pall som fick plats bra på ett öppet släp.
Började montera panelen i 26 graders värme:sweat:, och på 4 timmar hade jag monterat 2/3 av väggen.
När jag sedan stod i duschen kom jag på att jag monterat fel mittlist, jag hade skruvat fast locket istället för botten.
Så på lördagen i ösregn, monterade jag ner och upp panelen igen och var färdig vid sjutiden på kvällen.
På söndagen fixade jag till anslutningen till gamla fasade och sista listerna.
Om jag skulle gjort om samma vägg igen, utan tropisk värme eller ösregn, så hade jag löst det på en heldag.
Nu i veckan har jag renoverat och målat källarfönsterna.
Totalt sett blev jag väldigt nöjd, har bara hört positiva kommentarer från grannar och bekanta.
Får nog ”tyvärr” byta på resten av huset också, men det tar jag något annat år.
Närbild av en nyligen monterad väggpanel och anslutning till äldre fasad med synligt insektsnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad vit huspanel på en vägg, delvis oavslutad med synliga isoleringsplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymonterad vit panel på husvägg med anslutning till tak och förenad med annan fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålat källarfönster i svart med ny monterad panel och fräsch vit färg på fasaden runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad vit huspanel på en renoverad husvägg under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HRAndesn och 11 till
  • Laddar…
Hej Peter.

Är du fortfarande nöjd och ångrar du något idag som du skulle gjort annorlunda efter valet. Brukar vara så man kommer på saker i efterhand efter det är klart.

Själv ligger jag nära tillhands att färdigställa min annalys av material till huset. Står mellan cedral och oncewal nämligen.
 
  • Gilla
NiklasHR
  • Laddar…
F Fasaden2 skrev:
Hej Peter.

Är du fortfarande nöjd och ångrar du något idag som du skulle gjort annorlunda efter valet. Brukar vara så man kommer på saker i efterhand efter det är klart.

Själv ligger jag nära tillhands att färdigställa min annalys av material till huset. Står mellan cedral och oncewal nämligen.
Jag ångrar faktiskt ingenting:thinking:
Kommer kanske på nåt senare.
Jag valde bort cedral och andra målade produkter just pga. att de är målade.
Jag hittade ingen som helst info om hur ofta underhåll och ommålning behövs.
Då jag inte vill röra väggen något mer så länge jag lever, så hittade jag bara 1 material som klarade det kravet, vit pvc.
Färgad pvc bleks, men den vita håller sig vit.
Har en pizzeria i närheten ca 20år gammal byggnad, fasaden är i tegel och gul fibercement.
Teglet ser ut som nytt, men fibercementen har blivit helt vit där solen kommit åt.
Att jag valde just den panelen jag gjorde var för att den känns stabil och är snygg.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag ångrar faktiskt ingenting:thinking:
Kommer kanske på nåt senare.
Jag valde bort cedral och andra målade produkter just pga. att de är målade.
Jag hittade ingen som helst info om hur ofta underhåll och ommålning behövs.
Då jag inte vill röra väggen något mer så länge jag lever, så hittade jag bara 1 material som klarade det kravet, vit pvc.
Färgad pvc bleks, men den vita håller sig vit.
Har en pizzeria i närheten ca 20år gammal byggnad, fasaden är i tegel och gul fibercement.
Teglet ser ut som nytt, men fibercementen har blivit helt vit där solen kommit åt.
Att jag valde just den panelen jag gjorde var för att den känns stabil och är snygg.
Vi är inne på använda sverigepanelen. Den passar bättre till huset än västkust panelen. När man håller dom framför så ser man relativt fort vilken som passar bäst.

Nu gäller det att kommunen godkänner användning av plast fasad. Vi bor i Sverige så får se om jag ska få strida om det. Men jag har pluggat på.

Glad att du är nöjd. Vit är nog bästa tänkbara här. Vi vill inte heller röra fasaden. En fråga jag ställt mig när jag haft prov bitarna ute är att smutsen fastnar och man kommer få spola av dem för att få bort det?

Eftersom de är strukturer så verkar det som smuts hamnar i Dalarna. Har du uppmärksammat detta?
 
  • Gilla
NiklasHR
  • Laddar…
Ska du montera panelen stående eller liggande?
Nä, jag har inte sett någon smuts än, men regnet håller väl bort en del, annars får man väl gå på med vattenslangen eller högtryckstvätten nån gång.
Här är en bild på sverigepanelen som jag tog på oncewalls kontor, den har lite för grovt mönster för min smak, tycker den passar bäst stående.
Stående sverigepanel med grovt mönster i ett hörn av ett rum fotograferat på oncewalls kontor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.