F
R Robert-san01 skrev:
Glömde att har du ett "vanligt hus" och skall ha en godkänd ställning för en sida om ca 20x10m med gavelräcken, trapptorn och nockräcke som är godkänd för en yrkesarbetande att arbeta på får du lägga en 0 efter din summa. Hyran blir kanske 3k, det är resning, rivning och transporter som kostar.
Jag har kalkylerat med ställning på den långa sidan som är 12 m lång. Det är 2,9m till takfoten. På två av mina offerter så anger även ”proffsen” att ställning inte behövs.
 
F
M magnetens skrev:
Här du kollat pris på Fronius i Tyskland ex på mg-solar.de ?
Nej, det har jag inte. Det var bra priser. Får väl fundera, nu är den bara 4000kr dyrare än Huawei. Jag hsr dock fortfarande yrkesmässiga issues med Fronius.
 
F
R Robert-san01 skrev:
Då du skriver att du skall ha separerade kablar på DC sidan tycker jag att du skall rådfråga någon som kan projektering av solcellsanläggningar. Det är 1A i projekteringen att lägga kablarna så nära varandra som möjligt.

Det är inte heller säkert att anläggningen skall jordas. Det får man göra en riskbedömning för.

Är du säker på att invertern har 3 separata MPPT så det inte bara är 3st ingångar som är parallella? Är det 3st parallella ingångar bör du ha säkringar på alla 3 strängar och på både + och - sidan.

Du måste också vara överens med elektrikern om att du monterar aluminium och paneler då det sker på hans auktorisation och egenkontrollprogram. Då det är en produktionsanläggning är det behörighetsarbete även det är snabbkontakter och färdiga kablage och aluminiumet är också behörighetsarbete om det skall användas som kanalisation.

Jag är certifierad projektör och stöter dagligen på anläggningar som har brister och då även sådana som är installerade av stora firmor.
Tänkte lägga kablarna i separata kabelrör, hade inte direkt tänkt dra dom på olika sidor av huset. Varför skall dom läggas så nära varandra som möjligt?

Riskbedömning om man skall jorda? Det är väl krav vid installationer på lantbruk? Det borde finnas en anledning till det kan man tycka?

databladet (17) säger tre MPPTs, har ingen anledning att inte tro på det. http://www.europe-solarshop.com/documents/huawei/SUN2000+8KTL28KTL+datasheet20160131.pdf

Används den extruderade aluminiumen till kablarna så köper jag att elektrikern äger den pucken. Nu tror jag inte att nån elektriker har några direkta invändningar mot det. Det framgår också i mitt tidigare inlägg att jag inte har för avsikt att göra nåt som faller under elektrikerns behörighet.

Förstår att du stöter på kassa installationer. Är det tom så att det i huvudsak är installationer av företag som säljer hela paketet baserat på en google-maps bild och ett färgglatt prospekt? Jag har tittat på tre ”referensanläggningar” och det har varit så bedrövligt risigt och slarvigt gjort och i mina ögon potentiellt personfarliga dragningar av framförallt DC-kablage. Då tar jag hellre in en elektriker som gör det ordentligt och som jag vill ha det på timpris före ett färgglatt prospekt sålt på telefom och mail och installerat på noll tid med noll kvalitet.

Hur var det med dokumentationen, nåt speciellt man skall tänka på?

I en offert så kunde man lägga till 3-4000kr för att få hjälp med deklarationen. Jag svarade att det kommer väl förtryckt på blanketten? Jo, men ändå, vi kan hjälpa till med det ändå och det är ju frivilligt. Det är inte annat än att man känner lite gold-digger vibbar á la pool-installatörer.
 
  • Gilla
Klantsnickarn och 2 till
  • Laddar…
När du jämför inverters får du även ta med överspänningsskydd. Huawei var riktigt bra bestyckad med det på båda sidor. Föredömlig broschyr för oss tekniknördar!
 
F
R Robert-san01 skrev:
När du jämför inverters får du även ta med överspänningsskydd. Huawei var riktigt bra bestyckad med det på båda sidor. Föredömlig broschyr för oss tekniknördar!
Överspänningsskydd på båda sidor med om jag inte minns fel?

Men är det spec på skyddet så det räcker? Behöver inte komplettera med skydd på DC eller framför allt AC sidan?
 
Du kan ju även kolla med Ecokraft, jag har precis beställt en anläggning av dem med installation vecka 42. Hade först tänkt göra allt själv och lagt ner mycket tid på att ta fram vad jag skulle ha för material. Jag ändrade mig dock när jag insåg hur mycket jobb det skulle bli att montera 90 paneler på ett tak med 45 graders lutning och det enbart skiljde 60’ efter bidraget dragits av.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
F fsn skrev:
Överspänningsskydd på båda sidor med om jag inte minns fel?

Men är det spec på skyddet så det räcker? Behöver inte komplettera med skydd på DC eller framför allt AC sidan?
Exakt. Så när du jämför pris med en Fronius får du lägga på 2x på DC och 1x på AC sidan på Fronius pris.

Om det är tillräckligt hög klass på skydden beror på vilka krav du har.

Vad gäller ställning så är det tyvärr väldigt vanligt att de som installerar nyckelfärdigt struntar i det. Skillnaden är att då är de ansvariga om elektrikern säger att han inte kan gå upp för att det saknas ställning. Gör du själv montaget är det du som ansvarar för att inhyrda yrkesmän har godkänd ställning att jobba ifrån.
 
  • Gilla
AmbiJens
  • Laddar…
Tänk på att om elektrikern ska upp på taket måste du som byggherre ha en godkänd ställning monterad av utbildade ställningbyggare. Du får lägga på en faktor 10 på kostnaden av ställningen då så se till att elektrikern kan hålla sig på marken.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
F
D Diablito skrev:
Tänk på att om elektrikern ska upp på taket måste du som byggherre ha en godkänd ställning monterad av utbildade ställningbyggare. Du får lägga på en faktor 10 på kostnaden av ställningen då så se till att elektrikern kan hålla sig på marken.

R Robert-san01 skrev:
Exakt. Så när du jämför pris med en Fronius får du lägga på 2x på DC och 1x på AC sidan på Fronius pris.

Om det är tillräckligt hög klass på skydden beror på vilka krav du har.

Vad gäller ställning så är det tyvärr väldigt vanligt att de som installerar nyckelfärdigt struntar i det. Skillnaden är att då är de ansvariga om elektrikern säger att han inte kan gå upp för att det saknas ställning. Gör du själv montaget är det du som ansvarar för att inhyrda yrkesmän har godkänd ställning att jobba ifrån.
På gaveln kan jag alltid köra in en lift och på långsidan är det väldigt lågt och extremt lättbyggt. Har en bekant som lever på att bygga ställning så det kommer att lösa sig.
 
F
D Diablito skrev:
Du kan ju även kolla med Ecokraft, jag har precis beställt en anläggning av dem med installation vecka 42. Hade först tänkt göra allt själv och lagt ner mycket tid på att ta fram vad jag skulle ha för material. Jag ändrade mig dock när jag insåg hur mycket jobb det skulle bli att montera 90 paneler på ett tak med 45 graders lutning och det enbart skiljde 60’ efter bidraget dragits av.
Det är en stor rektangel porträtt 10x5 eller 11x5 och 23 graders lutning så jag vill påstå att det blir inte installationsvänligare på taket än så med betongpannor. Jag sparar även betydligt mer än 60' på 50-55 paneler och jag tänker inte ta in fler offerter. Det kommer inte att göra från eller till med mer än ett par tusenlappar ändå och jag ser ingen anledning att vaska deras tid nu när jag väl kommit till insikt. Besparingarna är enorma och det är naturligtvis på bekostnad av en del eget arbete.

Nästa steg blir väl en el-bil för pendlingen till jobbet. HAr den flip på reg.skylten så blir det riktigt billigt att jobbpendla. :rofl:
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Detta är min inköpslista för när jag tänkte göra jobbet själv. Kanske är något som kan hjälpa dig.

94 st Solarmodul Solar Fabrik M Serie 300 Wp mono - schwarzer Rahmen
1 st Wechselrichter Fronius Symo 20.0-3-M
176 st AmbiNano H 301 Kurzprofil
7 st Easy Click Endklemme 34 - 52 mm für AmbiNano geeignet
7 st Kabelbrücke mit MC4 Steckverbindern, 2 meter 4 mm2.
1 st Solarkabel IBC Flexi Sun 1x6mm² schwarz 500m.
10 st MC-Buchse Typ PV-KBT 4/6II MC4 1x6mm² (Typ4)
 
F
D Diablito skrev:
Detta är min inköpslista för när jag tänkte göra jobbet själv. Kanske är något som kan hjälpa dig.

94 st Solarmodul Solar Fabrik M Serie 300 Wp mono - schwarzer Rahmen
1 st Wechselrichter Fronius Symo 20.0-3-M
176 st AmbiNano H 301 Kurzprofil
7 st Easy Click Endklemme 34 - 52 mm für AmbiNano geeignet
7 st Kabelbrücke mit MC4 Steckverbindern, 2 meter 4 mm2.
1 st Solarkabel IBC Flexi Sun 1x6mm² schwarz 500m.
10 st MC-Buchse Typ PV-KBT 4/6II MC4 1x6mm² (Typ4)
Tungt, vad har du Kabelbrücke mit MC4 Steckverbindern, 2 meter 4 mm2 till? Är det avstånd mellan panelerna för att förlänga panelernas standard kabel eller vad är det?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Med min stränguppdelning behövdes det förlägningskabel för att koppla ihop paneler på olika rader.
 
F
Jag har uppdaterat min kalkyl en aning. Jag tror också att jag skall byta branch och ge mig in i branchen för takfäste för solpaneler, fy för jävulens satan vad dyra dom är. Korrigerat upp elektrikern med 25% och dubblat ställningskostnaden. Jag är också medveten om att jag rimligtvis åker på lite elmaterial på AC-sidan men jag skiter i att speca, jag vet ändå inte vad jag skall ha men det är väl en fet kabel och ett par brytare kanske?


Jag landar på strax under 10' / installerad kWp vid 15kWp och full black 300W paneler. Billigaste offert med motsvarande paneler är lite svårskattad då det är något mindre installerad effekt och i alla fall två storlekar mindre växelriktare(12,5 mot 17) men om man antar att det är skapligt linjärt så landar det på över 14'/kWp med motsvarande paneler.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.