ullet
"Någon" skulle bygga en mindre friggebod för några år sen. Byggsatsen gjordes av ett lokalt snickeri men hemleveransen sköttes med bil och släp (som gärna hade fått vara lite längre).

slap.png

Viktmässigt var det nog precis inom ramen för vad som släpet var godkänt för (totaltvikt på 1500 kg), men tyvärr la traktorföraren på paketet med den tyngre änden bakåt vilket gjorde att det blev svajigare än vad som är helt bekvämt.
 
  • Gilla
  • Haha
Jimmie_ och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Maxlast: 1210 kg. Det är väl ingen risk att den där plåtsaxen (?) väger över det? :crysmile:
Verkar som den är reggad för B-kort tom... :geek:
En kantvik som väger kring 3.5-5 Ton. Bilen ställde sig på genomslagsgummit innan lasten var helt avsläppt.

Så hyffsad överlast, men killen som inte har åkt så mycket längdskidor i sin barndom var nöjd med lastningen. Mindre nöjd när polisen tar han en bit bort
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Men vad känsliga ni är...;)

Person på moped överlastad med en stor hög av vita och röda plastelement på en trafikerad gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pickup lastad med stora antal rörformade föremål, överlastning skämtsamt framhävd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lastbil överlastad med varor täckt av en presenning på en väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överlastad pickup med en hög av blåa plastbackar på en väg.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
andreas_bygger och 15 till
  • Laddar…
Jag ser inget problem med lastsurrningen i nån av bilderna... :)
 
  • Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Grannen som är professionell åkare (och därmed i yrket strikt följer alla krav på lastning) kritiserade min hämtning av två 7-meters 6x6 tum bjälkar i somras. Han menade på att ekipaget inte skulle klara kravet om att surrningen ska tåla 100% av lastvikten som framåtriktad kraft.
Kan förstå synpunkten men hur bevisar man detta?
Innan avfärd drog jag allt jag kunde åt alla håll i bjälkarna och de satt som ett med släpet. Anledningen till bockarna är att få lasten tillräckligt långt fram (över bakluckan) så att man inte får negativt kultryck.

Lagen skiljer naturligtvis inte professionella och amatörer, ej heller ifall man kör med lasten på motorväg eller enskild grusväg. Men i sammanhanget kan noteras att färden gick i max 40 på lågtrafikerat landsbygdsvägnät, tror faktiskt inte jag hade varken något möte eller omkörning alls på 3 mils färd.

[bild]
Tycker du har hittat ett bra sätt att transportera långt virke, men du gör fel med surrningen.

Jag brukar oftast använda en variant av loopsurrning. Loopsurrning används med två spännband runt lasten som sedan drar åt varsitt håll. Jag brukar istället göra som du gjort, fast med spännbanden över-under-över. Som du gjort det får du inte tillräcklig friktion i förbandet för att lasten ska sitta kvar. Dvs, gör över under över så har du säkrat lasten avsevärt bättre än du gjort nu.

Men.....det räcker inte när du har så stort avstånd mellan last och surrningsögla. Även om du gör enligt ovan så kommer lasten glida på bockarna om du tvärnitar.

Den enklaste lösningen på det är att komplettera med två band till, ett fram, surrat över under över och sedan ska den dras bakåt till en ögla mitt på släpet, därefter en likadan bak som dras fram till mitten på släpet.

Gör du så är det ok (givetvis under förutsättning att bockarna håller).
 
  • Gilla
Stoffe69 och 5 till
  • Laddar…
Tack för synpunkter @Cheesen och @MathiasS .
Ska tänka på bättre surrning framöver. De som användes vet jag inte brottstyrkan på men tror det är 1 tons band. Men så klart handlar det om att ta upp krafterna i rätt riktning också, inte bara brottstyrkan på bandet.

Åkar-grannen sade att det hade varit bättre med lastpallar som stöd undertill, de är tydligen godkända för något emedan bockarna som hemmabyggen inte är det. Tog bara bockarna då de snabbt byggde höjd.
 
  • Gilla
nossoj11 och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
En kantvik som väger kring 3.5-5 Ton. Bilen ställde sig på genomslagsgummit innan lasten var helt avsläppt.

Så hyffsad överlast, men killen som inte har åkt så mycket längdskidor i sin barndom var nöjd med lastningen. Mindre nöjd när polisen tar han en bit bort
Haha ... kan tänka mig det ... :)
 
  • Gilla
MariaT75
  • Laddar…
I den här tråden verkar det ju finnas några med bra koll på lastregler och vilka problem som verkligen kan uppstå.

Jag skall om några dagar hjälpa en yngre släkting med en flytt. Har hyrt en 11 kbm släpvagn. Inser nu att det anges max 400 kg last. Antar att det beror på att vagnens med skåp väger en del. Skall köras 20 mil.

Jag har ingen aning om vad lasten kommer att väga. Det är någon soffa, en säng och diverse, inget jättetungt. Men vagnen kommer att bli knökfull (vet för jag körde hela klabbet till förråd för några månader sedan, nu är det inflyttning i liten lägenhet).

OM vi antar att det hela istället väger ex. 600 kg? Vad händer, blir jag av med körkortet? Jag har även sett youtube filmer på hur överlastade släpvagnar blir instabila och både vagn och bil snurrar runt. Hur stor överlast skall det vara för att sådant skall bli en reel risk? Dragbilen i det här fallet är en Volvo V60.
 
  • Gilla
MariaT75 och 3 till
  • Laddar…
Ett par hundra kilo extra spelar ingen större roll för stabiliteten så länge det inte är en väldigt liten bil. Det viktigaste är att lasta på rätt sätt så att kultrycket blir rätt.

Vad gäller det juridiska så är det i princip olovlig körning eftersom du kör en fordonskombination som du inte har behörighet för. Om släpet är godkänt för din bil med dig som förare borde det inte bli så stora böter bara för överlasten, men i värsta fall kan det bli dyrt...
http://www.barometern.se/monsteras/12-900-kronor-i-boter-for-olovligt-slap/
 
ullet
H hempularen skrev:
OM vi antar att det hela istället väger ex. 600 kg? Vad händer, blir jag av med körkortet? Jag har även sett youtube filmer på hur överlastade släpvagnar blir instabila och både vagn och bil snurrar runt. Hur stor överlast skall det vara för att sådant skall bli en reel risk? Dragbilen i det här fallet är en Volvo V60.
Hyrvagnarna av flyttskåpskaraktär brukar vara typade med låg totalvikt för att man ska få dra dom med B-kort bakom i stort sett vilken bil som helst, vilket ger låg lastvikt, men dom är oftast konstruerade med axel och chassi som tål högre vikter. Därför rullar dom nog rätt ofta med överlast i lagens mening.

Det som kan hända om du blir stoppad och vägd är att du får böter för överlast (200 kr lär inte påverka vilken körkortsbehörighet som krävs när du kör en V60). I övrigt lär du inte märka av 200 kg extra i ett sånt släp så länge du har lastat det rätt med bra viktfördelning (50-70 kg på kulan).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det finns ingen anledning till att pallbockarna inte är okej. Visst lastpallar är bradare och där med klart stadigare. Men kravet är att prylarna sitter fast. Inte vad du surrar med. Jag tror inte att den dör lasten skulle släppt om du knuffat med 175kg ”kraft” bakifrån. Men vid en krock är det en överhängsnde risk att det kommer farande genom bakrutan.
 
  • Gilla
Jimmie_ och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
M95 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ett par hundra kilo extra spelar ingen större roll för stabiliteten så länge det inte är en väldigt liten bil. Det viktigaste är att lasta på rätt sätt så att kultrycket blir rätt.

Vad gäller det juridiska så är det i princip olovlig körning eftersom du kör en fordonskombination som du inte har behörighet för. Om släpet är godkänt för din bil med dig som förare borde det inte bli så stora böter bara för överlasten, men i värsta fall kan det bli dyrt...
[länk]
Njae det där blev nog fel. Fordonskombinationen blir inte olovlig bara för att man har lastat för mycket - då har man istället just lastat för mycket och får böter för överlast.

Personen i länken har antagligen kört en kombination han inte har behörighet för snarare än ett *för* tungt släp.

200kg överlast i ett stängt släp kommer ju inte skapa problem om man ser till att lasta korrekt så det ser bra ut....dvs ordentligt kultryck.
 
  • Gilla
gusvo085 och 3 till
  • Laddar…
På väg till lunch ser jag detta ekipage. Fantastiskt! Härlig båt! Inte så stor dragbil dock...
 
  • Personbil som drar en stor båt på en trailer längs en väg, med hus och grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
M MasMats skrev:
På väg till lunch ser jag detta ekipage. Fantastiskt! Härlig båt! Inte så stor dragbil dock...
Älskar när man möter dessa över backkrön. Först ser man bara en båt komma mot en.
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.