Hejsan.

Jag och min sambo ska flytta från bostadsrätt till hus. Vi har inte köpt något än och inte helt bestämt om vi ska köpa begagnat eller bygga nytt.

Behöver tips och råd.
 
Det beror på vad man värdesätter.
 
  • Gilla
NyaTorpane och 1 till
  • Laddar…
Såklart är det så. Men jag tänker prismässigt, känns som begagnat snart kostar lika mycket eller mer än vad ett nytt kostar. Vi letar någonstans 3,5milj
 
Det beror på var och vilka krav man har. Vill man ha nyskick på allt är det nog billigare att köpa nytt. Är man nöjd med att det funkar så blir det sannolikt billigare att köpa gammalt. Men det är nog olika på olika marknader.
 
  • Gilla
Övv
  • Laddar…
Cheesen
K kjork skrev:
Såklart är det så. Men jag tänker prismässigt, känns som begagnat snart kostar lika mycket eller mer än vad ett nytt kostar. Vi letar någonstans 3,5milj
Ett nytt hus är ju sällan färdigt. Tänk på att ditt nybyggda hus när du bygger det kräver ca 10% till i kostnad för, och kanske 10-20 år innan du har, en trädgård.

Köper du ett 20 år gammalt hus så står friggeboden där, garaget är inrett, äppelträdet blommar, garageuppfarten är gjord, markiserna sitter monterade.... Listan kan göras lång.

Ett nybyggt hus är ju nytt, saknar gräsmatta, en leråker där du vill parkera bilen, ingen altan att grilla fläskfilén på, inga träd eller buskar, saknar redskapssjulet.....
Man får ju chansen att skapa det som man vill men det är en massa arbete och besvär innan ditt hus har samma standard som ett 20 år gammalt hus.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Tack för råden. Ja det är såklart värdefullt men är också lite rädd för att köpa grisen i säcken med begagnat. Eller kan man lita fullt ut på att en besiktningsman?
 
Cheesen
K kjork skrev:
Tack för råden. Ja det är såklart värdefullt men är också lite rädd för att köpa grisen i säcken med begagnat. Eller kan man lita fullt ut på att en besiktningsman?
Det känns väl lite mer som ett köpa grisen i en säck när man köper en nyproduktion. Ett befintligt hus kan man kontrollera själv, en nyproduktion finns ju sällan att beskåda innan kontraktskrivning. Vet ingen nyproduktion som hållit budjet ännu, brukar vara kostnader som tillkommer i markarbeten, ändringar och tillägg. Vårt nybyggda hus höll budjet men blev likafullt nära 300 000 dyrare än vi tänkt oss just för att det tillkom saker vi inte planerat för.
Bara en sådan sak som kök, i vårt kontrakt så hade vi med kök som vi bortförhandlade. Hustillvekarens standardkök innehöll tre golvstommar, överskåp och vitvaror. Detta stod i vårt kontrakt för ca 60000-:. Vi hade redan innan beslutat att tillverka vårt eget kök. När jag summerade köket så hamnade det på 135000:- med vitvaror, hustillverkarna var imponerad och konstaterade att deras köksleverantör hade kostat ca 300 000:-. Vi sparade m.a.o 165000:- på att jag tillverkade köket, samtidigt så vet jag att för att få vårt hus såhär fint genom hustillverkaren så hade vi haft ett tillägg på vår slutfaktura på 240000:-.

Hade jag sett vårt hus innan kontraktskrivning så hade vi prutat på vissa saker, exempelvis verandan svajar då grunden under är otillräcklig för vårt behov, den uppfyller dock standard så det får vi åtgärda när vi hinner. Finns flera sådana saker som vi upptäckt under åren som gått, i ett äldre hus besiktar man ju på ett annat sätt än ett nytt så där upptäcker man sådana saker.
Jag har haft både bostadsrätt, ett charmigt gammalt 30tals hus och två nybyggen. Vi är jättenöjda med vår nybyggda villa där vi får skapa allt själv, men jag vet att vi har grannar som hellre köpt ett äldre hus just för att slippa uppbyggnadsfasen.

Sommarstugan som numer är 40 år fick jag som gåva nybyggd som barn. Jag lovar dig, efter 40 år så kommer jag aldrig att vilja skiljas med den, att få fixa uthus, trädgård och lägga ner sin själ i en fastighet under åren gör att man fäster sig vid den på ett märkligt sätt. Misstänker att jag blir utburen från vår nuvarande villa, för att flytta kommer jag knappast att vilja göra när åldern slår till.
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
Fantastiskt svar.

Ja, med tiden så kommer man ju säkerligen på saker som man borde gjort eller vill ändra. Det som lockar med nybygge är att det är nytt. Man får en planlösning som man vill. Saker som nätverksuttag på rätt platser, osv.

Får man fråga vad ni byggt för hus? Antal rum och kvm? Vad gick det på till slut?
 
Cheesen
K kjork skrev:
Fantastiskt svar.

Ja, med tiden så kommer man ju säkerligen på saker som man borde gjort eller vill ändra. Det som lockar med nybygge är att det är nytt. Man får en planlösning som man vill. Saker som nätverksuttag på rätt platser, osv.

Får man fråga vad ni byggt för hus? Antal rum och kvm? Vad gick det på till slut?
Vi har anlitat en lokal tillverkare, ritat vårt eget hus med hjälp av arkitekt, tre stora rum och kök, till viss del handikappanpassat. 147kvm. Fristående garage med loft. Vi har till dags datum lagt ca 3,3 miljoner på hela fastigheten. Köpte dock tomten billigt, 120 000.
 
BirgitS
Sen beror det ju på när ni vill flytta, köper ni ett befintligt hus kan ni flytta om några månader men om ni ska rita ett hus och sen bygga själva dröjer det ju några år innan det blir inflytt.
 
Köp ett "nytt" hus som är byggt senaste 10 åren kanske. :)
 
Finns det så god tillgång på tomter att nybyggt alltid är ett alternativ? Här i Uppsala känns det som om nybyggt antingen är 500 kvm tomt eller långt ute på vischan.
 
  • Gilla
Scabbers Wes
  • Laddar…
H hapazard skrev:
583 [länk] ;)
Det där visar rätt bra vad jag menar. En liten skafttomt med det rikskända ghettot Gottsunda som granne och utsikt. Tillgången på _vettiga_ tomter för nybygge är inte så bra i storstadsområden.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Till ett pris som du kan få ett okej hus för på andra håll i Sverige.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.