Hej!

Jag är i en process för att köpa en villa. En stor anledning till att vi valde fastigheten är att det förutom villan även finns ett "gästhus" (mäklarens benämning) på 69 kvm på tomten. Vi är intresserade av att hyra ut detta permanent för att generera en extra inkomst.

När jag undersökte bygglovshandlingarna via kommunen visar det sig att "gästhuset" är klassat som "komplementbyggnad" med beskrivningen "förråd". Ritningarna från arkitekten visar endast husets skal, ingen inredning eller VA / Teknik anläggningar. Grannarna har godkänt komplementbyggnaden utefter dessa ritningar.

Gästhuset är dock idag inrett som en lägenhet, med kök, badrum och sovrum. Inget av detta togs upp i ritningarna som låg till grund för bygglovet. Det verkar som den förrförra ägaren har inrett komplementbyggnaden till bostad utan att skaffa bygglov. För att göra saken värre finns det en ganska restriktiv detaljplan i områden, dock antogs den ca 8 år efter gästhusets uppförande.

När jag läser Plan och Bygglagen (2010:900 4 a §) verkar det som det är OK att inreda en komplementbyggnad till komplementbostad utan bygglov förutsatt att den uppfyller Attefallsreglerna. Det gör ju dock inte denna byggnaden på 69 kvm.

Hur pass allvarligt är detta? Är det risk att huset anses vara ett svartbygge? Kan grannarna klaga på eventuellt uthyrning?

Många tack för svar!

J
 
  • Gilla
Affeunbk och 1 till
  • Laddar…
Hur gammalt är gästhuset/förrådet ? Vet man när förra ägaren byggde om ?
 
Gästhuset byggdes år 2002, detaljplanen i området antogs 2010. Det är oklart ifall de inredde gästhuset direkt när det byggdes eller senare. Nuvarande ägare hade inte koll på detta, utan trodde att bygglovet från 2002 skulle vara nog.
 
  • Gilla
Mange54
  • Laddar…
J jonathan__ skrev:
Gästhuset byggdes år 2002, detaljplanen i området antogs 2010. Det är oklart ifall de inredde gästhuset direkt när det byggdes eller senare. Nuvarande ägare hade inte koll på detta, utan trodde att bygglovet från 2002 skulle vara nog.
Kommunen kan inte kräva något eftersom det är mer än 10 år gammalt. En ny detaljplan gör inte heller gamla byggnader olagliga.
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Stötestenen här blir ju då vem som har bevisbördan om att det "svartinreddes" som bostad för mer än 10 år sedan. Jag vet inte.

I praktiken tror jag att det är väldigt ovanligt att kommunen bråkar om en sådan sak. Möjligen om din uthyrning ger ett mer permanent boende i gästhuset, som någon granne stör sig på.

Det kan ju ge en ledtråd som bevis om du kan datera köksinredningen. Om det är en äldre modell av IKEA kök, ofta står tillverkningsår på typskylten till vitvaror osv.
 
  • Gilla
rickard_ch och 6 till
  • Laddar…
harry73
Det är kommunen som har bevisbördan, men beviskravet är inte så hårt som i en mordrättegång.
 
  • Gilla
  • Haha
Jan Ehn och 6 till
  • Laddar…
Tack för svar och tips!

Jag pratade med kommunen (byggnadsnämnden) igen, de bekräftar att det saknas bygglov för att inreda bostad i gästhuset och att de gärna ser att det skickas in en retroaktiv ansökan. De bekräftade även att preskriberingstiden är 10 år, så om det går att bevisa att inredningen är från byggåret borde det hjälpa.

De verkade positiva till att en en retroaktiv ansökan kommer beviljas. Beviljas den är det fritt fram att använda byggnaden som ett komplement till villan, till exempel som kontor eller gästhus.

När det gäller uthyrning och generationsboende sa de att det generellt sett är ok för begränsade perioder. Dock kommer byggnaden aldrig kunna bli klassad som bostad, då detaljplanen endast tillåter ett bostadshus per tomt. Detta innebär i praktiken att permanent boende i gästhuset går emot lagen vilket öppnar upp för att grannar kan klaga och driva process för att uthyrningen ska upphöra. Så allt beror alltså på hur toleranta grannarna är.

Ska försöka förhandla om priset men den här informationen, särskilt eftersom mäklaren to upp fördelarna med att kunna hyra ut gästhuset permanent.
 
  • Gilla
InRed777 och 9 till
  • Laddar…
J jonathan__ skrev:
Tack för svar och tips!

Jag pratade med kommunen (byggnadsnämnden) igen, de bekräftar att det saknas bygglov för att inreda bostad i gästhuset och att de gärna ser att det skickas in en retroaktiv ansökan. De bekräftade även att preskriberingstiden är 10 år, så om det går att bevisa att inredningen är från byggåret borde det hjälpa.

De verkade positiva till att en en retroaktiv ansökan kommer beviljas. Beviljas den är det fritt fram att använda byggnaden som ett komplement till villan, till exempel som kontor eller gästhus.

När det gäller uthyrning och generationsboende sa de att det generellt sett är ok för begränsade perioder. Dock kommer byggnaden aldrig kunna bli klassad som bostad, då detaljplanen endast tillåter ett bostadshus per tomt. Detta innebär i praktiken att permanent boende i gästhuset går emot lagen vilket öppnar upp för att grannar kan klaga och driva process för att uthyrningen ska upphöra. Så allt beror alltså på hur toleranta grannarna är.

Ska försöka förhandla om priset men den här informationen, särskilt eftersom mäklaren to upp fördelarna med att kunna hyra ut gästhuset permanent.
Om komplementhusets kök, vvs och el är uppsatt i samband med byggnationen av den så krävs det i regel inget bygglov för att inreda förrådet som gäststuga. Ett förråd kan mycket väl ha ett mindre kök om det används för tillagning/styckning av vilt, egenodlat osv som förvaras i förrådet. Det bör stå på bygglovet till förrådet hur det inreds/utrustas. På landsbygden är det vanligt med grovkök/toalett/dusch i komplementbyggnaden om det används som förråd/verkstad/garage etc.
 
  • Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
Kan kommunen tänkas vilja ha ytterligare VA-avgifter om det blir permanentboende i komplementhuset? Jag vill minnas att jag läst/hört/sett detta någonstans.
 
Anmärkningsvärt att du fortsatt överväger att hyra ut komplementhuset trots att det tydligen inte är tillåtet enligt detaljplanen med två hushåll på fastigheten. Antagligen kommer någon granne att informera kommunen och då kan det bli dyrt.
Varför inte följa lagar och regler?
 
  • Gilla
Ängsvik99 och 5 till
  • Laddar…
harry73
Akta dig med att skicka in bygglovsansökan. Jag vet inte precis hur det funkar, men risken finns såklart att det blir avslag och iom att du gjorde en bygglovsansökan kan det vara att preskriptionstiden börjar om.
Det var en annan tråd om ett hus som saknade slutbevis:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-12ar-gammal-villa.323547/page-3#post-3061058
I inlägg #40 skriver @Claes Sörmland att om TS i den tråden skickar in ett slutbevis tar han på sig byggherreskap och kan kommunen ställa krav på honom.

Jag har ingen aning om en ny bygglovsansökan här kan leda till samma eller andra överraskningar, men jag skulle absolut kolla det i förväg med någon som kan.
 
  • Gilla
Grisbacka och 8 till
  • Laddar…
J jonathan__ skrev:
Tack för svar och tips!

Jag pratade med kommunen (byggnadsnämnden) igen, de bekräftar att det saknas bygglov för att inreda bostad i gästhuset och att de gärna ser att det skickas in en retroaktiv ansökan. De bekräftade även att preskriberingstiden är 10 år, så om det går att bevisa att inredningen är från byggåret borde det hjälpa.

De verkade positiva till att en en retroaktiv ansökan kommer beviljas. Beviljas den är det fritt fram att använda byggnaden som ett komplement till villan, till exempel som kontor eller gästhus.

När det gäller uthyrning och generationsboende sa de att det generellt sett är ok för begränsade perioder. Dock kommer byggnaden aldrig kunna bli klassad som bostad, då detaljplanen endast tillåter ett bostadshus per tomt. Detta innebär i praktiken att permanent boende i gästhuset går emot lagen vilket öppnar upp för att grannar kan klaga och driva process för att uthyrningen ska upphöra. Så allt beror alltså på hur toleranta grannarna är.

Ska försöka förhandla om priset men den här informationen, särskilt eftersom mäklaren to upp fördelarna med att kunna hyra ut gästhuset permanent.
Jag skulle absolut inte ansöka om bygglov på något gammalt, vad är vinsten? Riskerar bara problem. Fixa ett intyg på att det är mer än 10 år. Nuvarande ägare kan intyga, det rä ker
 
  • Gilla
Grisbacka och 7 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Kan kommunen tänkas vilja ha ytterligare VA-avgifter om det blir permanentboende i komplementhuset? Jag vill minnas att jag läst/hört/sett detta någonstans.
I en kommun jag jobbade tog VA-avdelningen ut lägenhetsavgift för alla byggnader på tomten som kunde klassas som bostad (att de innehöll sovrum, kök och badrum), så det är en kostnad som kan tillkomma. I andra kommuner har jag hört att man bara tar ut den avgiften om byggnaden är en permanent bostad. Kolla med den lokala VA-avdelningen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A
Som några av er snuddar vid så är det ju inte bara byggnades storlek som spelar roll. Är det för boende så får kommunen mer slitage på vägar, vatten avlopp, kanske fixa dagisplatser, skolskjuts, hemtjänst mm och massa annan service. Jag har en stuga i ett område där fler och fler börjar bosätta sig permanent och i den kommunen är de väldigt motvilliga att acceptera nya bostadshus av andra anledningar än några kvadratmeter hit eller dit.Kan också tänka mig att grannar kan börja oroa sig för barnskrik eller tonårsfester eller vad det nu ev kan bli även om de tyckt att själva byggnadens storlek har varit ok.
 
  • Gilla
ProLeif och 1 till
  • Laddar…
harry73
MissMuffet skrev:
Kan också tänka mig att grannar kan börja oroa sig för barnskrik eller tonårsfester eller vad det nu ev kan bli även om de tyckt att själva byggnadens storlek har varit ok.
Då är det bara att hyra ut byggnaden som festlokal (är inte permanent :)) om man då efter ett tag föreslår att man hyr det ut till en skötsamt familj istället, blir alla nöjda
 
  • Gilla
Pergoteborg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.