Hej,

Har ett projekt där vi tänker ersätta en slänt med en stödmur för att få lite mer plan tomtyta på vår baksida. Ovanför slänten finns en häck som står precis i tomtgräns och nivåskillnaden upp till häcken är 1,7 meter. Muren vill vi bygga så nära häcken som möjligt utan att riskera döda den.

Eftersom det är en ganska rejäl nivåskillnad så planerar vi att bygga en mur med en etage, där den nedre muren blir 1 meter hög och den övre muren ca 70 cm. Själva terrassen kommer att bli runt 1 meter bred så att det går att plantera något på hyllan. När det gäller själva murstenen så planerar vi att använda Benders Megawall Projekt.

Själva grävningen är redan utförd och hela slänten är bortgrävd men en svag lutning utåt, se bild. Tanken är att ha ett 15 cm lager dränering av makadam bakom bägge murarna och för den nedre muren så används stenkross som bärlager bakom dräneringen. Jag låtar också åt att använda geonät för att ytterligare förstärka konstruktionen för den nedre muren. Dräneringsrör läggs in bakom bägge murarna för säkerhets skull.

1. Finns det någon anledning att gjuta sula i betong för denna typ av mur?
2. Om man gjuter sula, hur tjock behöver den vara och vad är ett bra underlag för gjutningen, stenkross eller makadam?
3. Går det att bygga den övre muren ovanpå bärlagret av stenkross bakom den nedre muren eller kommer detta göra att leda till för högt tryck på nedre muren?
 
  • Skiss av en planerad stödmur med etage vid en häck, visar dimensioner, dräneringslager av makadam och stenkross.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd slänt med lutning och en häck ovanför, i förberedelse för en stödmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Ingen åsikt om hur du ska göra. Vill bara informera om att du behöver marklov för detta.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ingen åsikt om hur du ska göra. Vill bara informera om att du behöver marklov för detta.
Tack för informationen. Marklov är fixat.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
R
1 du ska en sula som murarna ska stå på , ca 40 cm bred och ca 10 cm tjock med armering i , annars kommer dom att kunna sjunka , räcker med 1 cm för att dom ska spricka , i övrigt det med kross är bra , gärna med en duk mellan kross och jord/fyllning
Det är tjälen som fäller en mur , , det är lite kort mellan murarna så det blir inte mycket till bärning där , ett tryck kommer att uppstå på den nedre muren
 
  • Skiss av grundläggning med markeringar för sula, armering och dränering för murkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
1 du ska en sula som murarna ska stå på , ca 40 cm bred och ca 10 cm tjock med armering i , annars kommer dom att kunna sjunka , räcker med 1 cm för att dom ska spricka , i övrigt det med kross är bra , gärna med en duk mellan kross och jord/fyllning
Det är tjälen som fäller en mur , , det är lite kort mellan murarna så det blir inte mycket till bärning där , ett tryck kommer att uppstå på den nedre muren
Då kör jag med gjuten betongsula enligt ditt förslag. Förstår dock inte riktigt hur du menar med ankarjärnen. Hur förankras de i den nedre muren och hur tätt bör de sitta?
Min idé har varit att använda geonät för att hålla nedre muren på plats. Borde det inte kunna funka lika bra om man använder geonät och lägger övre nätet strax under sulan på övre muren?
 
R
Geonät håller inte emot dom brukar användas för slänter där gräset ska rota sig i så det blir en sammanhängande kaka .
och ligger bara strax under ytan , det med ankare återkommer jag med skiss på , som jag ser det så kommer du att mura , det finns lite olika knep för att få murar att stå kvar som jag erfarit
 
R
Lite info vad som kan göras , dom svarta strecken rakt ner från bottnarna är järn som slås ner i mark , dom kommer att hålla emot så muren kan inte flytta sig i botten , . Du får nog bygga den nedre delen först och fylla upp , nu är det väldig noga med en botten som ska hålla den övre delen är stumt under botten annars kan den sjunka
Återfyllnadsmassor innehåller mycket luft och sjunker , hoppas du förstår principen med att ankra en mur
Gör du som skissen kommer den aldrig att flytta på sig , normalt när murar och L-profiler börjar luta utåt är att dom inte ankrats eller fyllning bakom är fel , titta dig runt på äldre murar så går det se , dom lutar på någon cm och kommer att falla

Edit fick inte med skissen letar efter den
 
  • Gilla
joswe
  • Laddar…
R
Kommer här
 
  • Skiss av staketinstallation med detaljerade anvisningar och mått kring ankarplatta och häckplacement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
R
Tittade på den sten du vill ha , för att fästa järn i muren får du borra ett hål och hacka ur ett spår för det , förresten hur lång blir muren , det brukar räcka med ca 3 meter mellan stagen och ett i varje ända ca 1 meter in , på en så kort höjd på murarna
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Vi har precis konstrueret/byggt en liknande mur i 3 etage och enligt de jag pratat med, både geologer, anläggare och leverantören av sten så är det geonät som ska användas.

ett nät mellan 1:a och 2:a varvet och där efter var 3:e varv i muren.

Dock fick jag aldrig en entydigt svar på hur långt in i slänten som nätet skulle dras. Ca 1,5 -2 meter var den känslan jag fick efter att ha pratat med berörda.
 
  • Gilla
joswe
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Tittade på den sten du vill ha , för att fästa järn i muren får du borra ett hål och hacka ur ett spår för det , förresten hur lång blir muren , det brukar räcka med ca 3 meter mellan stagen och ett i varje ända ca 1 meter in , på en så kort höjd på murarna
Muren blir drygt 20 meter. Att få in ankaret för övre muren kan dock bli besvärligt eftersom jag i så fall skulle behöva gräva upp grannens gräsmatta.
Finns det något annat sätt att staga upp den övre muren så att den inte tippar utåt efter några år? Du tror inte att det räcker med en gjuten sula, god dränering samt en mursten som har en har en konstruktion som gör att stenarna låser fast sig i varandra och ger muren en lutning på 4 grader inåt? Det är ju trots allt bara 70 cm det handlar om och häcken/sluttningen har stått på plats i 40 år.
 
  • Gilla
Ekberg
  • Laddar…
R
Blir då lite mer kompliserat och merjobb gör en ny skiss som kanske är en lösning
 
Skulle det vara ett alternativ att skippa den övre muren och ha ”rabatt-slänt” ovanför den nedre muren? Flyttar du den nedre muren 150mm närmare häcken och höjer den ett block kommer du bättre åt hela rabatten, uppfyller Benders monteringsanvisning gällande geonät samt att du får en större yta framför muren?
 
  • Gilla
joswe
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Skulle det vara ett alternativ att skippa den övre muren och ha ”rabatt-slänt” ovanför den nedre muren? Flyttar du den nedre muren 150mm närmare häcken och höjer den ett block kommer du bättre åt hela rabatten, uppfyller Benders monteringsanvisning gällande geonät samt att du får en större yta framför muren?
Tack för förslaget. Har övervägt detta alternativ men är lite rädd för att det skulle bli jobbigare att sköta än en plan terrass. En fördel skulle dock vara att man lättare kan täcka med växtlighet vid de ställen där häcken är gles i nederkant.
Vad är den maximala lutningen som är lämplig för en ”rabatt-slänt”? Med den föreslagna lösningen skulle lutningen bli 55% (dvs 55 cm på 1 meter), givet att slänten börjar ungefär i nivå med där dräneringsskiktet börjar på skissen. Även om nedre muren står kvar med ursprunglig placering blir det drygt 45% lutning.
 
R Robin Wahlman skrev:
Vi har precis konstrueret/byggt en liknande mur i 3 etage och enligt de jag pratat med, både geologer, anläggare och leverantören av sten så är det geonät som ska användas.

ett nät mellan 1:a och 2:a varvet och där efter var 3:e varv i muren.

Dock fick jag aldrig en entydigt svar på hur långt in i slänten som nätet skulle dras. Ca 1,5 -2 meter var den känslan jag fick efter att ha pratat med berörda.
Hur höga var murarna och hur breda var terrasserna? Byggde ni de övre murarna på bärlagret bakom de undre murarna eller ovanpå befintliga massor och blev ni nöjda med resultatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.