Vi har köpt ett 70-talshus där källarvåningen är isolerad invändigt. Det är uppreglat med 45-reglar (trä...) direkt på betongen, innanför det finns åldersbeständig plast och sedan gipsskiva.

Vi tänkte riva ner detta när vi flyttar in men sedan undrar jag hur vi ska göra.
Alt 1 - putsa väggarna invändigt - då blir vi av med en del isolerförmåga. VI har tänkt att isolera väggarna utvändigt med isodrän senare - men inte just nu.
Alt 2 - regla upp med stålreglar, isolera, plasta och gipsa.
Alt 3 - ....finns det?

Vilket skulle ni välja och varför, och finns det andra alternativ? De som ska göra badrummet nämnde lecablock invändigt som har i stort sett samma u-värde som isolering...?

Hur jämför sig de olika alternativen vad gäller tidsåtgång, effektivitet (alltså hur bra de isolerar) samt kostnad?
Uppvärmning: direktverkande el + luft-luft -värmepump + kamin (på ovanvåningen)
 
När ni river ner de uppreglade och isolerade väggarna kommer ni sannolikt att upptäcka att det inte var ett lysande sätt att lösa problemen på. Ni kommer att hitta en del reglar med röta och kanske mögel.

I väntan på att väggarna isolerats på utsidan, vilket är det enda rätta, föreslår jag uppmurning med lecablock. De har visserligen sämre isoleringsförmåga än vad era uppgiftslämnare påstår, kanske 1/3-del av vanlig mineralull, men det ger en väggkonstruktion som är pålitlig och som klarar den situationen.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Denna produkt kan vara ett alternativ. Den har lite större isolerförmåga än leca [länk]
Intressant! Vet du vad de kostar?
 
J justusandersson skrev:
När ni river ner de uppreglade och isolerade väggarna kommer ni sannolikt att upptäcka att det inte var ett lysande sätt att lösa problemen på. Ni kommer att hitta en del reglar med röta och kanske mögel.
.
Vi fick en fuktmätning gjord vid besiktningen och det såg bra ut men fuktkvoten var 16,8%

J justusandersson skrev:
I väntan på att väggarna isolerats på utsidan, vilket är det enda rätta, föreslår jag uppmurning med lecablock. De har visserligen sämre isoleringsförmåga än vad era uppgiftslämnare påstår, kanske 1/3-del av vanlig mineralull, men det ger en väggkonstruktion som är pålitlig och som klarar den situationen..
Tack - kan mycket väl bli att vi gör så, antingen med leca eller andra block. Jag gillar pålitliga lösningar...
 
Jag tycker att produkten som bossespecial länkar till verkar mycket intressant. Ger förutom bättre isolering också ett snyggare och mer lättbearbetat resultat än Lecablock.

Trä som suttit på plats i en torr miljö i nästan 50 år bör ha en fuktkvot runt 8% snarare än 16%. Plastfolie är fel i alla uppreglade fall, den löser inga problem men skapar nya.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Verkar vara konsensus här. Inte regla - ens med stålreglar - så det blir antingen bara putsat direkt på väggen eller de där isolerplattorna, beroende på vad de kostar.
 
Jag isolerade ett rum i källaren med Xella Multipor. Fantastiskt resultat!
Enda nackdelen är att det inte går att göra infästningar för hyllor och annat i Multipor en då det är så poröst.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
P Patrik Friberg skrev:
Jag isolerade ett rum i källaren med Xella Multipor. Fantastiskt resultat!
Enda nackdelen är att det inte går att göra infästningar för hyllor och annat i Multipor en då det är så poröst.
vad kostade det / kvm?
 
A andost skrev:
vad kostade det / kvm?
https://www.xella.se/se/docs/279151_Ytong_Prisbok.pdf

Hittade själv - 450 kr /kvm - kan det stämma? Hupp... vi behöver nog en... ehm... ca 90kvm om vi ska isolera allt - det blir nästan 40 000... billigare att köpa från Polen?
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
A andost skrev:
[länk]

Hittade själv - 450 kr /kvm - kan det stämma? Hupp... vi behöver nog en... ehm... ca 90kvm om vi ska isolera allt - det blir nästan 40 000... billigare att köpa från Polen?
Det kan nog stämma. Har för mig att jag hade runt 20 kvadrat då det bara är två ytterväggar i rummet och 11.000 är en prissiffra som låter bekant. Då var det med tillhörande bruk och glasfiberväv.
Ja, priset är rätt högt tyvärr, men man får en homogen isolerande konstruktion som är fail safe. Inte en konstruktion som är beroende av plast och luftspalter som bara kanske fungerar.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
K
Har också funderat på multipor i tvättstugan där det idag är träullit från 50 talet. Båda faller på att jag inte kan fästa inredning.
Borde inte "vanlig" ytong vara ett mellanting mellan Multipor och Leca? Vad gäller värmekonduktivitet. Multiporen är vad jag förstått det som vanlig lättbetong men lägre densitet och störra luftfickor.
 
  • Gilla
Susanne Larsen
  • Laddar…
varför inte isolera utifrån? Jag fixade till min källare utifrån för mindre än 450 kr/m2 visserligen gjorde jag en del själv.
 
L L-E skrev:
varför inte isolera utifrån? Jag fixade till min källare utifrån för mindre än 450 kr/m2 visserligen gjorde jag en del själv.
Ryms inte i budgeten / tidsplanen nu i vinter. Men det kommer att göras i ett senare skede i samband med att vi gör om dräneringen.
 
A andost skrev:
Ryms inte i budgeten / tidsplanen nu i vinter. Men det kommer att göras i ett senare skede i samband med att vi gör om dräneringen.
Då skulle jag inte göra ngt alls nu. Om trät inte är mögligt skulle jag låta befintliga reglade innerväggar sitta kvar tills ni kan fixa dräneringen.

p.s

Finns en del kring just dränering i detta forum blandannat har largab har skrivit en del tänkvärda saker.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.