34 202 läst · 291 svar
34k läst
291 svar
SVD:"Han vägrar betala el-firmans skyhöga påslag"
Nu handlade väl just denna tråd om en som hade en aning om priset på det de beställde, de hade ju en aning genom att att kollat priser på Bauhaus och elbutik.se, typ, på samma produkter, och sen reagerat på att de inte alls fått rabatt, utan istället blivit uppskörtade.Alfredo skrev:
Själva arbetet och timkostnaden och arbetstiden var väl inget som kom som överraskning eller bråkades om?
Och just när det kommer till denna diskussion om stora materialpåslag så är det symptomatiskt att kunden alltid haft ett hum om vad det borde kosta, men blir förvånad över dubbla, eller fyrdubbla priset.
Finns det någon elektriker som ger dig en prislista tror du?
Knappast, de flesta anställda elektriker får inte ens tillgång till företagets prislista.
Jag har frågat chefen ifall jag inte kan få företagets inloggning till elektroskandia, så kan jag med en app i mobilen kolla priserna direkt från hyllkantsetiketterna, men det vart nobben.
Hemligt för mig, typ ...
Så inte lär någon kund få se priserna heller ...
Men några av avtalskunderna får kopior på inköpsfakturorna, så det är väl antagligen en konstruktion med procentuellt påslag på inköpspris där.
Jag har frågat chefen ifall jag inte kan få företagets inloggning till elektroskandia, så kan jag med en app i mobilen kolla priserna direkt från hyllkantsetiketterna, men det vart nobben.
Hemligt för mig, typ ...
Så inte lär någon kund få se priserna heller ...
Men några av avtalskunderna får kopior på inköpsfakturorna, så det är väl antagligen en konstruktion med procentuellt påslag på inköpspris där.
Det är rätt anmärkningsvärt att du som elektriker inte kan på plats berätta för kunden vad något kostar. Man kan tycka att det borde bryta mot någon lag...
Hela modellen är också totalt vansinnig där firmans medarbetare inte vet vad något kostar. Inget incitament eller ens möjlighet att välja en billigare lösning för kunden.
Hela modellen är också totalt vansinnig där firmans medarbetare inte vet vad något kostar. Inget incitament eller ens möjlighet att välja en billigare lösning för kunden.
Om det var riktat till mig ...
Så kan jag visserligen slå en pling till chefen och fråga vad vi kommer ta betalt för grunka x och grunka y.
Jag kan också fråga om vad vi betalar direkt till butikspersonalen på skandia, meab och de ställen jag handlar och få veta priset.
Sen vet jag att chefen vill lägga på 25% från inköpspris rent generellt, så då kan jag lova det och sen göra en anteckning om överenskommet pris.
Chefen är villig att gå lägre än 25% ibland, framförallt vid dyra grejer eller mycket av samma sort, kanske ett uträknat pris på ett jobb osv.
Men han surar aldrig ifall jag lovar ett pris med 25% påslag. Vill jag vara snällare så är det bäst att jag kollar först, eller har en stark känsla av att han är med på samma tankar som mig.
Så kan jag visserligen slå en pling till chefen och fråga vad vi kommer ta betalt för grunka x och grunka y.
Jag kan också fråga om vad vi betalar direkt till butikspersonalen på skandia, meab och de ställen jag handlar och få veta priset.
Sen vet jag att chefen vill lägga på 25% från inköpspris rent generellt, så då kan jag lova det och sen göra en anteckning om överenskommet pris.
Chefen är villig att gå lägre än 25% ibland, framförallt vid dyra grejer eller mycket av samma sort, kanske ett uträknat pris på ett jobb osv.
Men han surar aldrig ifall jag lovar ett pris med 25% påslag. Vill jag vara snällare så är det bäst att jag kollar först, eller har en stark känsla av att han är med på samma tankar som mig.
Är det riktat till mig? Citera gärna i så fall.D Daniel 109 skrev:
Jag är inte intresserad att få en prislista från elektrikern. Dock har vi naturligtvis kommit överens om i förväg vad priset är på de tjänster/varor jag eventuellt önskar köpa. På samma sätt som alltid annars när jag köper något.
Min motfråga till dig är då: Kan du tänka dig att beställa något utan att ha en (åtminstone ungefärlig) uppfattning om vad det kommer att kosta? Om svaret är ja får du gärna kontakta mig nästa gång du tänker köpa något, vad som helst. Jag lovar att göra mitt yttersta för att leverera bästa tänkbara kvalitet väldigt snabbt. Två av tre, du vet...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 803 inlägg
Det har de ju. Elektrikern säger ju att de skall få bra rabatt! Och det vet man ju att profs köper grejjor som är kostnadseffektiva; de köper ju inte så dyrt som möjligt, eftersom de vet vad de handlar.Alfredo skrev:
(Och kolla gärna som sagt min egen lilla undersökning ovan. Av fem, eller så, uppringda elektriker så var det precis ingen som var villig att diskutera materialpåslag och materialpriser i Göteborgsområdet. Nada, null, zilch. Då är det inte lätt att vara kund.)
En av orsakerna till att man är ovillig att lämna ut nettopriser kan ju vara att man ofta får olika nettopriser beroende på tex kampanjer, objektsrabatter mm. Samt att man kanske inte tycker det är så smart att "tokpruta" på en vara för att sedan tjäna mycket mindre på den än om man betalar sitt vanliga pris.
Och med risk att bli tjatig. Vem nöjer sig med den "prisangivelsen" i andra sammanhang när man ska köpa något?lars_stefan_axelsson skrev:
- Hej jag skulle vilja beställa en Volvo XC90, vad kostar en sån?
- Oroa dig inte för det, vi ordnar en riktigt bra rabatt!
- Oh, tack, då tar jag nog två!
Skulle inte tro det...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 803 inlägg
Nej, men det är ju inte en bra jämförelse, eftersom bilbranschen inte är (så) rutten. Det går att få fram prisuppgifter på en bil och det är också det enda man betalar för. Men det gör det inte när vi pratar om de här elektrikerna. Helt omöjligt. Intresset att göra jobbet försvinner helt när materialpriser kommer på tal, och då var det inte stort till att börja med.Alfredo skrev:
Så då har man två val. Antingen tacka ja till den enda som behagar dyka upp, eller reda sig själv.
Gissa vad jag gjorde...
Din jämförelse haltar lite kan man säga...Alfredo skrev:
Fast om du går in på volvos hemsida kan du ju bygga din bil och få ett pris. Skulle inte du bli lite sne om du tog med den specen när du beställer din bil och ni kommer överens om en rabatt på säg 5%. När du sen ska betala bilen så har han lagt på en miljon för att han beställde bilen åt dig. Men han är ju schysst för har han gett dig 5% rabatt...
Fast din haltar också en del minst sagt. Här pratar vi om Volvos hemsida och volvohandlare alltså "samma" företag. Många här verkar dock tycka att man borde kunna gå in och handla på Classe och i kassan langa fram julakatalogen och kräva pris enligt den.I icho skrev:Din jämförelse haltar lite kan man säga...
Fast om du går in på volvos hemsida kan du ju bygga din bil och få ett pris. Skulle inte du bli lite sne om du tog med den specen när du beställer din bil och ni kommer överens om en rabatt på säg 5%. När du sen ska betala bilen så har han lagt på en miljon för att han beställde bilen åt dig.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 803 inlägg
Precis. Det säger väl något om branschen vi pratar om... Att den förlorar i en jämförelse med bilsäljarbranschen.Alfredo skrev:
Nej, så illa är det väl inte. Låt oss sammanfatta. I bilbranschen så luras man med allt utom priset. I elbranschen så luras man bara med priset. (Nåja, förhoppningsvis iaf.)