Idag hade jag möjlighet att ta det här projektet vidare. Jag prioriterade gästrummet, då svärföräldrarna ska komma på besök i helgen och då husera just där.

Jag mätte noga, flera gånger, och lyckades faktiskt få radiatorn där jag ville ha den och i våg! Det uppstod en komplikation som jag förutsett lite, men det blev lite bökigare än jag tänkt mig.

Justerad väggkonsol för radiator med urågad halvmåne för att passa över ett väggelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänstra konsolen hamnade precis över doslocket! :confused: Jag hade förutsett att doslocket skulle hamna bakom radiatorn, men var konsolen skulle hamna hade jag inte tänkt på. Jag sågade ur en halvmåne ur konsolen så att locket, om det måste öppnas någon gång, sitter fritt efter att radiatorn tagits bort. Inte optimalt, men det duger.

Så här blev slutresultatet:

Nyinstallerad vit radiator med kopparledningar och viss lutning mot höger under fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev kanske inte världens snyggaste. Dels har ju radiatorn fel format för rummet, men det visste jag ju redan. Dels lutar rören lite åt höger på grund av att krocken med doslocket gjorde att jag inte kunde sätta konsolerna exakt där jag ville i sidled. Dels lutar rören ut från väggen eftersom denna radiator är lite tjockare än den gamla. Jag gjorde S-böjen lite för stor också, så det ser lite "himpa vimpa" ut, men frugan sa att hon tyckte det var riktigt fint, och då är det ju lugnt. Jag bryr mig inte så jättemycket hur det ser ut.

En bild till på skevheten:

Installation av radiator med kopparledningar och röranslutningar bredvid fönster, lätt lutning på rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade vi betalat en röris för detta jobb hade jag inte accepterat detta, men eftersom detta är första gången jag gör något sånt här så tycker jag ändå att det är OK. Skulle jag störa ihjäl mig på det senare så är det ju bara att stänga kulventilerna, tömma radiatorn och göra om! (y)

Det var inga som helst problem att lina och smacka de kopplingar som behövde det (det var ju rätt många), och de två kopplingar som har kona och säte var ju bara att skruva ihop efter att jag rengjort ytorna. Jag tänkte till lite när jag skulle fylla på vatten. Det jag gjorde var att öppna avluftningsventilen och fylla radiatorn långsamt genom att bara öppna kulventilen på returens rör. Jag inbillade mig att detta skulle göra att så lite luft som möjligt tog sig in i övriga systemet. När det började spotta lite vatten stängde jag returkulventilen och öppnade tilloppskulventilen och lät det spotta och fräsa ur avluftningen tills det lugnade ned sig och var till största del vatten.

Jag kollade nervöst alla kopplingar, men det verkade tätt! :D När det gått någon timme kände jag efter igen, och då blev jag blöt på fingret!! :surprised: Lyckades dock lokalisera den minimala läckan till locket till strypningen, så jag tog skiftnyckeln och kände då att jag glömt att dra åt den ordentligt efter att jag hade loss locket för att ta bort gammal färg på returventilen! :giggle: Nu verkar det vara 100% tätt!! :D Jag luftade av husets övriga radiatorer, och minimalt med luft kom ut på ett par, så min påfyllningstaktik verkar ha fungerat bra.

Nu måste jag skaffa mer rör, så ska de andra två raddarna upp inom kort. Nu har jag övat en gång, och det var verkligen inte så svårt (mycket tack vare all hjälp jag fått i den hår tråden!), så jag tror att det kommer gå ännu smidigare nästa gång.

Tre grejer måste jag fråga er:

1. När allt var klart och radiatorn påfylld märkte jag att jag helt glömt bort stödhylsorna! *face palm* Måste man ha dessa, och i så fall, kan dessa sättas dit i efterhand trots att klämringarna redan är klämda?

2. Jag hade också missat några plastprylar till konsolerna. De ska sitta mellan väggkonsolerna och fästena på baksidan av radiatorn. Är de nödvändiga eller kan jag sk*ta i dem? :p

Tre genomskinliga plastdistanser för radiatorväggkonsoler på mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Nu när det gått några timmar med radiatorn trycksatt utan att det läcker någonting...kan jag lita på att det inte kommer börja läcka? Eller händer det att läckor kommer smygande alt. något spricker senare?
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
1: det kan funka, särskilt i värmesystemet där det är lägre tryck.
Klämringen komprimerar röret så det är mest troligt omöjligt att få in en stödhylsa i efterhand, iaf om du dragit åt enligt anvisning.
Kontrollera nån gång emellanåt första året.

2: plastbitarna utgör glidlager för radiatorn..
Risk för oljud vid temperaturvariationer i systeme. Ofarligt men irriterande.

3: läckor kan komma att uppstå när trycket ökar i systemet vid uppvärmning, var uppmärksam framöver.

Och nästa gång så gör du en liten bockning nertill på röret innan 90° så röret löper parallellt med väggen.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Jag drog åt enligt Vatettes instruktion, dvs 1 varv med nyckel efter att muttern handragits till stopp. Fick ta i rätt bra på slutet, så klämringarna har nog klämt rätt bra. När du skriver kontrollera Jarlingar, menar du att jag ska efterdra eller bara hålla koll ifall det börjat läcka? Just det...jag har läst om spänningskorrosion...jag kanske borde släppa en smula och dra åt igen?

Aha, de är glidskydd?! Det borde jag ju kunnat lista ut själv. Får lyssna efter oljud i vinter. Det är ju ingen jätteoperation att tömma radden och koppla loss den så jag kan få dit platsbitarna, om det skulle knaka mycket.

Jo, jag brukar vara lite nojig nuförtiden när jag gjort saker själv...så jag lär hålla koll regelbundet tills jag glömmer bort det efter ett tag. ;)

Mmm...rören till de andra raddarna ska nog bli lite mer parallella. Den jag fixade idag var lite knepig gällande det eftersom skillnaden i avstånd från väggen var så liten från den gamla, och rören så korta, att det skulle bli lite för mycket finlir för en amatör som jag. Jag blev bara glad när jag såg att det gick att köra med raka rör (bortsett från S-böjen då). Till de andra är avståndet mycket större, både från taket och från väggen, så där måste jag få till böjar för att överhuvudtaget kunna koppla ihop grejerna.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Håll koll så det är tätt bara.
Det är framförallt när vintern kommer och du får högre tryck i systemet du ev kan få en läcka.
 
Krilleman
Är det vanliga hårda rör så behövs ingen stödhylsa!
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Vad jag vet är det helt vanliga hårda rör. Nu har jag ju stödhylsor, så jag tänker att det väl inte kan skada att använda dem till de kvarvarande installationerna...men det får vara i gästrummet. Får jag för mig att göra om rördragningen där, så kan jag ju sätta i dem då.
 
Staffans2000
De fyller ingen funktion i hårda rör. Spara stödhylsorna till de glödgade rören. För nu när du börjar få kläm på rörmokandet, är det här bara början! Eller?
 
Så pass! Om de inte fyller någon funktion så finns det ju ingen anledning att använda dem...

Nja, jag skulle inte säga att jag börjar få kläm på rörmokeri direkt, men lite blodad tand får man ju. Framförallt är det ju riktigt kul! :D Det jag framförallt gillar är produkter som är relativt "fail safe", som om man bara följer ganska enkla anvisningar ger ett bra resultat, så som klämringskopplingar och lin/pasta.

Men du har helt rätt Staffan...nog funderar jag lite på ifall det inte finns några fler rörmokeriprojekt jag skulle kunna ge mig på i huset! ;)
 
Det gick ju bra trots allt! Enda du enkelt kan fixa är att göra en enkel knäck på röret mot termostaten så det blir parallellt mot väggen. Inga s-bockar utan bara vrid anslutningen motsvarande några grader in mot väggen och möt med rörets bock. På retursidan har det ju blivit naturligt vettigt genom vridningen vid bocken.

Och tänk som sagt inte på hylsorna vid hårda rör. Samma med läckage har du dragit kopplingen rätt är det bra samma med lin och pasta det ger inga överraskningar.
 
..."trots allt"? Tvivlade du GK100? ;) Nejdå, jag håller med...när man aldrig gjort något tidigare så vet man ju aldrig hur slutresultatet blir, och jag är faktiskt lite stolt över att det gick så smidigt och blev så pass bra som det blev.

Bara en knäck mot termostatventilen skulle ju få rören parallella med varandra längs väggen, vilket givetvis skulle vara rätt mycket snyggare. Frågan är bara hur det kommer se ut när jag skruvar på termostaten...den kommer ju peka lite uppåt då, vilket kanske ser jätteknasigt ut. Jag ska överväga saken lite, men tack för tipset...jag hade tänkt S-böj, vilket ju känns svårt att få till med en så liten skillnad.

Idag har jag köpt 3x2,5 m rör, vilket är rätt mycket mer än jag behöver till de kvarvarande raddarna. Tänkte jag skulle ha lite att öva rörbockning med. :D
 
  • Gilla
jimmy s
  • Laddar…
Idag fick jag klart ytterligare en radiator, den i tvättstugan, så nu är 2/3 av projektet färdigt! Den här gången fick jag till rören lite snyggare tycker jag, även om det fortfarande inte är helt perfekt. Det visade sig att jag inte behövde göra någon S-böj ut från väggen här heller, så det blev bara böjen på returröret.

Jag verkar ha en tendens att göra dessa S-böjar lite för stora, så jag fick göra en ny som blev nästan helt perfekt.. Sen lyckades jag givetvis kapa det röret fel, så jag fick modifiera det första röret vilket blev OK.

Nyinstallerad radiator med kopparledningar och putslagade väggar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Både tvättstugan och korridoren ska få en renovering längre fram, så det enda jag gjort med väggarna är att putsa igen gamla hål samt tagit bort tapet i korridoren på den vägg radiatorn ska upp.

Felmätning och felkapning innebär att jag måste köpa fler rör innan jag kan ge mig på sista radiatorn...:mad: Den ska dock monteras upp på väggen så allt är redo tills jag har de nya rören. (Jag har nu mycket rörstumpar i olika längder att öva böjar på kan jag säga)

Jag vet inte om det är inbillning, men jag tycker att det redan känns som att temperaturen gått upp någon grad eller två och att klimatet i hela källaren förbättrats. Nu är det ju ganska växlande väder, med ömsom strålande sol och ömsom ösregn, så det är kanske inte förrän vi får temperaturer under nollan ute som jag kan göra bokslut på om radiatorbytet varit värt det.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Eftersom jag lovade att lägga ut bilder när detta projekt är klart, så gör jag det...även om det kanske inte är så många som läser tråden.

I veckan blev jag klar! Den sista radiatorn sattes upp och kopplades in. Jag känner att jag börjar få till rörböjeriet bättre och bättre, så den här gången blev det rätt första gången...och i mitt tycke riktigt bra.

Nyinstallerad radiator med väl böjda kopparledningar på en omålad vägg i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad radiator med kopparledningar och S-böj i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genom tidigare missar lärde jag mig att taktiken att göra S-böjen så liten som tången tillät var ganska passande för den här installationen.

Nyinstallerade kopparledningar för radiator med S-böj anslutna till vägg och golv i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rören som kommer ned från taket är inte 100% parallella, de pekar lite knasigt, så rören blev inte heller 100% parallella...men det är OK.

Nyinstallerad radiator med väl böjda kopparledningar mot en vit vägg i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från det här hållet blev det bättre.

Kopparledning ansluten till radiator med väggfäste och synliga elkablar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ena röret gjorde jag en liten knäck på pga att det "takröret" pekade in mot väggen.

Med detta är projektet avslutat med stor framgång! Det lilla som kvarstår är att få dit de små plastbitarna för konsolerna jag glömde på den första radden jag monterade. I samband med det kommer jag antagligen byta röret med den för stora S-böjen. Jag felkapade ju ett färdigbockat rör, men jag upptäckte att det går att använda till radden i gästrummet eftersom den sitter så högt upp.

I skrivande stund är det 7° ute, och temperaturen i berörda rum är nu runt 20°. Jag kan bara gissa, men troligen skulle temperaturen legat runt, eller strax under, 18° med de gamla raddarna. Alla dessa rum ligger i linje med varandra med trappan upp till entréplanet i mitten. Det är gästrummet, korridoren, pannrummet och sist tvättstugan. Pannrummet saknar radiator, men huserar BVPn. Planlösningen är stängd, dvs rätt små dörröppningar mellan rummen. Vi har bott i huset i fem år, och det är en ganska surrealistisk känsla att gå ut från gillestugan (där jag nu ligger i TV-soffan och skriver detta) och inte få den där lite kyliga känslan i korridoren och de övriga rummen. Den har alltid funnits där...men nu är den borta! :D Även det kalldrag vi känt i gillestugan är borta. Vinterns kallaste dagar är ju det som får bevisa ifall raddarna räcker fullt ut, men än så länge har detta varit väldigt lyckat.

Som jag skrev tidigare, väggarna ser inte så kul ut nu...men det är projekt för framtiden. Fint får det bli senare, nu är det i alla fall varmt!! :giggle:
 
  • Gilla
Jarlingar och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Ja du ser! Det är inte så himla svårt
Nu börjar du bli en fena på att kröka. Så nu är det bara att sätta igång med att gänga!

Usus est optimum magister.

Staffan
 
Snygga rörböjar är en konst, men du verkar ju fått in snitsen nu.
 
"Failure the greatest teacher is"
Yoda

:D

Nja, gänga tror jag inte att jag kommer ge mig på...mest för att det kräver rätt dyra verktyg. Däremot är jag sugen på att testa att löda. Inte för trycksatta grejer, men för att göra lite annat kul med kopparör. Nu har jag ju ett böjverktyg och lite erfarenhet med det. Dessutom blev det ju en del rörstumpar kvar efter mina missar, så jag har att latja med.

Återigen, tack till alla er som delat med er av er kunskap och som hejat på mig i det här projektet! :D(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.