R
Kondenstumlare , är vattenbyttan full ? efter så mycket vatten i tvätten som du säger , filtret suger åt sig vatten och med lite ludd
så har luften har svårt att passera , då kan överhettningskyddet lösa ut , sitter nog på baksidan där värmelementet är , bakom en plåt , stor eller liten vet jag ej , kan vara hela bakstycket , men en normal placering av dito i närheten av elementet
För att återställa på en del av dom ska man trycka på mitten eller någon knapp , ser du inte var så ta ett foto och lägg in
 
Hej!
Tackar för mycket intressant info.
Detta ska jag undersöka idag.
Mvh
Fredrik
 
  • Tvättmaskin med borttaget bakstycke ligger på en trägolv, inga synliga säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Lite annorlunda på baksidan för att det är en kondensare , har letat efter en sprängskiss på för att se var det sitter , det finns nog en termostat som reglerar värmen och ett överhettningsskydd , men hittar inte någon skiss , kanske Elektroluxaren här på forumet kan säga något .
Avvakta så kommer han nog in och säger något
 
Nyfiken som man är så öppnade jag högersida bakifrån, ännu ingen skymt av säkring.
 
  • Öppen bakpanel på en vit apparat som visar inre komponenter, inklusive ledningar och motor, utan synlig säkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R rävlyan skrev:
Lite annorlunda på baksidan för att det är en kondensare , har letat efter en sprängskiss på för att se var det sitter , det finns nog en termostat som reglerar värmen och ett överhettningsskydd , men hittar inte någon skiss , kanske Elektroluxaren här på forumet kan säga något .
Avvakta så kommer han nog in och säger något
Tackar för svaret, ja jag behöver nog lite mer info innan man pajar den ännu mer.
Bifogar bild från vänster sida bakifrån som jag gissar kan vara lite intressant.
 
  • Bild på elinstallation bakifrån vänster sida med synliga sladdar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ingen säkring i ordets mening utan en liten grej som sitter vid värmelementet och ska säkerställa att det inte blir för varmt
både termostat och överhettningskydd kan se ut ungefär så här och har du lite kunskap om el och ett instrument så ska det vara kontakt mellan anslutningarna på dom
 
  • Termostat till torktumlare med metallring och svarta fästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Elementet sitter på baksidan under det vänstra hjulet så du får ta bort den plåten också inte hela baksidan utan bara den yttre luftkanalplåten
Det är två element ihopbygda tillsammans med termosökringar
Om nåt är fel byter man hela elementet.
Detta var från början en jättefin svensk produkt byggd i torsvik men senaste varianten är byggd i polen, därför kan det vara någon glappkontakt i en kabel anslutning också.
Det finns en termostat i trumman också lik den sista bilden, pm den är kass brukar det heller inte bli varmt, nu är tre år kort tid men vem vet var denna termostat är tillverkad? Så mät den när du ändå är på G.
Jag förutsätter att kondensorn iluckan är ren och de luftkanaler du ser.
 
  • Gilla
JStoner20
  • Laddar…
Tackar för all info!
Ja jag såg den termostaten i trumman. Verkar lite lurig att skruva sig in till, men skam den som ger sig.

Men det låter som om det inte finns någon återställningsknapp på någon eventuell överhettningssäkring i/för elementet på din beskrivning?

Så hur jag än vänder och vrider på det gissar jag att jag behöver ett nytt element?

Mvh
Fredrik
 
Vänta du har skrivit termosäkringar är ihopbyggda med elementet. Tror du dessa kan återställas?
 
R
En del av dom är engångs och går inte att återställa . ett tips kommer du åt att koppla ihop ledningarna ? om så är prova med det och provkör , går nog med plåtarna borta , startar den den då värmen så byt den , är förbrukad
 
R
Är det termosäkringar så leta efter något som liknar en sådan här , , dom är tillverkade för olika temperaturer , samma sort sitter i kaffebryggare och när dom löst så ska hela värmepaketet bytas , hur det är hos dig vet jag inte med placeringen på den .
Det är otroligt att man måste byta hela värmepaketet i detta läge , det kan hända vid för mycket ludd i filtret , kan bli många gånger vid glömska att rensa och dyrt . , men den kan även lösa om det blivit kortis mellan några spiraler och då är elementet felaktigt och ska bytas , då finns en ny säkring där
Har inte sagt något men går att byta säkring men kolla om det glöder mellan trådarna om du får fart på värmen
 
  • Termosäkring som används för olika temperaturer, liknande de i kaffebryggare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen,
Bakom plåten hittade jag följande "elementet ", gissar jag. Men jag ser inget som ser ut som termosäkringar. Gissar att de ligger inuti denna grej.
Men nu börjar det väl luta åt att man som privatperson inte kan köpa denna grej, eller?
Gissar att den kanske är så pass dyr dessutom så man kanske ska köpa en ny tumlare istället.

Suck, tror denna tumlare kostade runt 4-5 tusen. Tror det var den enda i denna storlek som går att ha vägghängd.
Alla tips är välkomna.
Mvh
Fredrik
 
  • Hand håller en avtagen metallkomponent från en torktumlare, troligtvis ett värmeelement, med synliga sladdar och skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en värmeelementskomponent framför en vägghängd torktumlare, synliga ledningar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Särade även på elementet men ser inga säkringar . Ser svårt ut att lossa kablarna från elementet oxå.
Lutar nog åt ny tumlare eller vad tror ni? Mvh
Fredrik
 
  • En hand håller en demonterad värmeelement från en torktumlare med verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.