Den ulitmata lyxen för den som bygger och renoverar själv är väl att ha en egen byggbil nära till hands. Vi tittar närmare på sex stycken byggbilar i olika prisklasser, var och en bra på sitt sätt.

Du kan läsa artikeln här: Sex byggbilar - coola och bra på olika sätt

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
honung
  • Laddar…
Något knas är det i tabellerna då en helelektrisk bil anges dra 4,2 liter diesel per 100 km.
 
C
Redaktionen Redaktionen skrev:
Den ulitmata lyxen för den som bygger och renoverar själv är väl att ha en egen byggbil nära till hands.
Förvisso, men de hempulare som går och köper en fabriksny byggbil är nog extremt lätträknade. Vi vanliga människor får nöja oss med en 10-20 år gammal begagnad, så skriv gärna om bra val på begagnatmarknaden nästa gång. ;)
 
  • Gilla
antett och 16 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Något knas är det i tabellerna då en helelektrisk bil anges dra 4,2 liter diesel per 100 km.
Tack för du sade det. Var lite slarvig när jag matade in värdena. Om ni vill läsa mer om skåpbilar skriver jag gärna igen. (y)
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Ranger är riktigt bra om man kör tunga stenar och verktyg! ;)

Det är väl Euro NCAP som krocktestat?
 
  • Gilla
Noseone och 7 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ranger är riktigt bra om man kör tunga stenar och verktyg! ;)

Det är väl Euro NCAP som krocktestat?
Nej, jag syftade på australiensiska ANCAP som gav Navaran fem stjärnor i deras säkerhetstest. Jag visste inte att australiensiska och europeiska NCAP hade olika krav på säkerhet, vilket jag nu ser att de verkar ha (Navaran fick fyra stjärnor i Euro NCAP):rolleyes:. Tack för feedback!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
B
Tänk på att kolla försäkringen.. även om en privatperson har dessa privat klassar försäkringsbolagen dem som arbetsfordon vilket gör försäkringen väldigt dyr jämfört med en personbil....
 
Hej,

Stämmer släpvagnsvikten på ford rangern verkligen? Slog en på transportstyrelsen och fick att max släpvikt var 3500kg?
 
B
Matte Mattsson Matte Mattsson skrev:
Hej,

Stämmer släpvagnsvikten på ford rangern verkligen? Slog en på transportstyrelsen och fick att max släpvikt var 3500kg?

Kan det säkert göra, men om du tagit körkort efter 96 (eller vad det är) kan CE kort krävas
 
B
Innan det året räcker det med BE...
 
nja, CE?
Transportstyrelsens släpvagns kalkylator säger att bilens max drag är 3500kg, såklart då för att ekipaget skall framföras lagligt med ett BE kort men är väl endå vad bilen klarar som testet bör återspegla ej om föraren har B, B96 el BE kort :)
 
Finns även env200 om man vill ha en elektrisk skåpbil. Sedan första juli finns det ingen miljöbilspremie längre, utan det är ett nytt system där elbil får 60 kkr i bidrag.
 
  • Gilla
Ludvig Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Ludvig Eskilsson Ludvig Eskilsson skrev:
Nej, jag syftade på australiensiska ANCAP som gav Navaran fem stjärnor i deras säkerhetstest. Jag visste inte att australiensiska och europeiska NCAP hade olika krav på säkerhet, vilket jag nu ser att de verkar ha (Navaran fick fyra stjärnor i Euro NCAP):rolleyes:. Tack för feedback!
Det finns säkert skillnader i krav, men den troliga anledningen till skillnaden är antingen vilket år bilen är testad (kraven skruvas upp allteftersom så det blir svårare att nå fem stjärnor), eller att bilen levereras med olika basutrustning på de olika marknaderna. Diverse säkerhetsfinesser (t.ex. anti-sladd) som ingår i basmodellen i australien är kanske extra tillval i europa och då når inte bilen upp till fem stjärnor här.

F.ö. är uttalandet om att "utvecklingen inom batterier går framåt i en hisnande fart" missvisande. Utvecklingen inom batteriteknik går visserligen framåt, men att påstå att det går i en hissnande fart är snudd på grovt missvisande.
 
B
Det finns en max gräns på nettovikt på ekipaget som gäller be, var inte det kopplat till 96? Dvs för tyngre ekipag krävas CE.
 
En vän har en Berlingo i utförande som familjebil, då får man mycket sittplatser, men fäller man eller tar bort dem så får man lika stort lastutrymme som den modell ni visar. Slipper man ha två bilar

Och jag är väl inget fan av Dacia, men vet två grannar som har dem som så pickuper , extremt billiga. Bra pris om det skall vara andrabil, och kanske inte köra så mycket i farlig trafik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.