Fantastiskt imponerande jobb och snyggt blir det !!
 
Jaså ni hann med att tillverka ett barn till under tiden? Imponerande ;)
Imponerande jobbat överhuvudtaget...
Gillar särskilt de sexkantiga klinkersplattorna i tamburen - skön retrokänsla på dem!
 
K Kyleman skrev:
Fantastiskt imponerande jobb och snyggt blir det !!
Tackar! :)
 
  • Gilla
f_s_81
  • Laddar…
A andost skrev:
Jaså ni hann med att tillverka ett barn till under tiden? Imponerande ;)
Imponerande jobbat överhuvudtaget...
Gillar särskilt de sexkantiga klinkersplattorna i tamburen - skön retrokänsla på dem!
Haha japp.. Lite oplanerat men that's life! Nu är det dock i baby fabriken, att ha 17 månader mellan barnen har visat sig vara jobbigare än vad jag kunde förutspå och då trodde jag ändå att det skulle bli rejält jobbigt :sweat::crysmile:

Den klinkersen är faktiskt en av de sakerna jag är mest nöjd med! En pain in the but att luska ut hur man ska lägga det för att slippa små fisbitar men sjukt snyggt! :D
 
Då fyller jag la på med lite mer här :)

Nu under sommaren blev det ett litet stopp i renoveringarna (eller? ;)) och fokus fick riktas mot att få ordning på mina svärföräldrar/svägerskors bil då min yngsta svägerska håller på att ta körkort. Har dragit mig i nästan 2 år från att göra det då jag aldrig gjort något liknande innan men min svärfar är inte alltid den snabbaste på att få tummen ur röven och jag är trots allt den händige :crysmile:

Röd bil på domkrafter utan framhjul, bredvid släp, under reparation på en grusuppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte tagit några direkta bilder då den bilen vållade en hel del huvudvärk! Totalt så byttes alla fjädrar och dämpare då 3 fjädrar brustit. Båda hjullagrena fram, en styrled, båda länkarmsbussningarna och till sist finjusterades servon!
En röd bil parkerad på en gräsmatta med halvöppen dörr och renoveringsmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och som någorlunda pedant och bilintresserad så kunde jag inte låta dem köra runt i en rosavit bil så det blev en helrekond av lacken också ;)

När Opeln var klar så fick jag så snällt rikta blicken mot släpet då jag kört med detta obesiktigat i 1.5 år och kände att jag levt på fel sida lagen lite för länge så bromsjustering och besiktning på det med!
 
  • Gilla
zzaar och 1 till
  • Laddar…
Välkomna till nutiden!

Då var vi ikapp och är nu där jag är idag, dvs dränering av framsidan!

Anledningarna till detta är flera, den ena kan stavas skyfallet här den 26/5 och det andra är LVVP.
Framsidan såg den 26/5 ut såhär:
Översvämningsvatten framför husets ingång med sikt mot en grön häck och en översvämmad trapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatten som strömmar från en dörrspringa ut på en översvämmad betonggolv; löv och skräp syns på vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är vid tvättstugedörren.. inte speciellt långt kvar innan översvämning! I garaget rann det in rätt friskt men där har jag som tur är en golvbrunn som tog hand om det.

Och sen var det då LVVP. I o med att vi tänkt sätta in en sådan nu i höst så känns det dels omständigt att tunnla under den i ett senare skede men sen ska ju även vattnet från den tas hand om och då kändes det bättre att dra det i backen :)

Så här kör vi igång!
Steg ett blev att bila bort den gamla trappan!
Uppbruten betongtrappa framför en vit dörr med en röd insatsborr, omgiven av betongspill och en grön planta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det väl var gjort med den på tok för lilla maskinen (trappan var trots allt 35cm tjock) så blev det dags att börja gräva! Detta gör jag för hand då fiberkabeln går längs med garagegrunden och att gräva 6 meter med maskin känns som onödiga pengar när man ändå kommer stå med 9 meter kvar som man lik förbannat måste gräva för hand! :rolleyes:

Grävd grop vid husgrund för dränering nära tvättstugedörren med synlig fiberkabel och borttagen trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog även bort buxbomen. Använde mig av släpet ifall att spännbandet skulle ge vika.. rädd om bilen :giggle:
Upprivet stenparti framför hus med borttagna trappsteg och en buxbom säkrad med spännband till en släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppgrävd mark framför ett hus med en omkullvält buxbom och utspridda verktyg nära en stege och en tvättstugedörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så lite mer gräva!
Utgrävning längs en husgrund för dräneringsarbete vid en tegelvägg, med en spade i gropen och synliga gamla tegelrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd dräneringsränna längs husgrund med en spade lutad mot jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var hyffsat med skit i de gamla tegelrören
Gammalt tegelrör fullt med jord på betonggolv med stenar och betongblock i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat lägga dagvatten/dränering framför entrén för att kunna bygga en temporär trappa.
Pågående dräneringsarbete vid husgrund med synlig fiberkabel, grus och dräneringsrör samt en skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående dräneringsarbete vid husgrund, röd dräneringsrör delvis lagd i grusfylld grävd ränna täckt med fiberduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis demonterad stentrappa och uppriven mark vid en husentré, med skyddsväv och gamla tegelrör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testade tvätta av ett tegelrör, har tänkt använda dessa senare till örtodling tror jag?
Rengjort tegelrör står i gräset med andra rör och en stengabionkorg i bakgrunden, ett projekt för dränering av framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är jag nu! Här kan man även skymta fiberkabeln :geek:
Grävd dräneringsränna vid husvägg med spade, hinkar och fiberkabel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och där har jag inget mer att dela med mig av för stunden! Ska la köra och tömma släpet för femtioelvte gången denna veckan när ÅVC öppnar och sedan ta tag i spaden lite igen :strong::strong::coffee::coffee:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Oj en pool! ;) Det där gör ni riktigt bra! Och helt OT men mina numera tonåringar hälsar att 17 månader är väldigt bra mellanrum, även fast mamma och pappa tyckte det var minst sagt körigt emellanåt :)
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
Oj en pool! ;) Det där gör ni riktigt bra! Och helt OT men mina numera tonåringar hälsar att 17 månader är väldigt bra mellanrum, även fast mamma och pappa tyckte det var minst sagt körigt emellanåt :)
Ja vi försöker se nyttan de kommer ha av varandra bortom horisonten! Men just nu känns det som mycket vatten att trampa innan man kommit dit :crysmile: fördelarna är dock många och jag lyckades med mitt lifegoal att hinna bli 2 barns farsa innan 30 :D
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Nu verkar det ändå ha varit dags att gräva, mht fiberkabel, och inte så lång sträcka, men annars kan man få riktigt bra resultat med en enkel genomspolning av gammal drän. Filmar dom samtidigt får man en bra uppfattning om systemet är OK. Vi började själva i den änden, det visade sig att all drän (tegelrör) var igensatt av jord/sand. Efter en spolning försvann alla problem. Billig lösning, då vi annars dränerat om hela huset.
 
Funderade på genomspolning men då vi tänkt anlägga om precis hela framsidan i nu ht/vt så kändes det som en bra utgångspunkt. Vi (läs jag :crysmile:) ska dessutom gjuta nya trappor, lägga markränna framför garaget och plattsätta stora delar av framsidan :)

Sen kan jag säga att grävande faktiskt är rätt trevligt! Visst det är tungt och kanske lite småtråkigt men ändå skönt för kroppen :D

Planen är att det ska se ut ungefär såhär när det är klart
Handritad skiss över en husframsida med planer för trappa, markränna, plattsättning och trädgårdsanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Funderade på genomspolning men då vi tänkt anlägga om precis hela framsidan i nu ht/vt så kändes det som en bra utgångspunkt. Vi (läs jag :crysmile:) ska dessutom gjuta nya trappor, lägga markränna framför garaget och plattsätta stora delar av framsidan :)

Sen kan jag säga att grävande faktiskt är rätt trevligt! Visst det är tungt och kanske lite småtråkigt men ändå skönt för kroppen :D

Planen är att det ska se ut ungefär såhär när det är klart
[bild]
då var det ett bra beslut att dränera om tycker jag!
 
K kalle55 skrev:
då var det ett bra beslut att dränera om tycker jag!
Tyckte det med :) passar även på att dra ett rör från luft/vatten värmepumpsplattan direkt ner till dagvattnet så man slipper fula synliga rör. Det bör dessutom minimera frostrisken lite då dagvattnet ligger ca 60cm ner i backen. Som en "bonus" kommer det ändå ligga frostkabel som då kanske hjälper till lite så inte dagvattnet fryser heller :)


Imorgon har jag för avsikt att få tömt släpet, sen lär det inte hända något före söndag då det är dop för dottern på lördag :)
 
Redigerat:
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Goddagens!

Då har man kommit en liten bit till! Det går inte speciellt snabbt, man får ta ganska tätt med pauser känner jag för att kroppen inte ska skrika allt för mycket :rofl:

Grävning vid husgrund med spade och mätsnöre, paus i byggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart dags att gå ut och fortsätta lite till!
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Nu ger jag upp för idag.. Eller ja, ska ju tömma släpet först.. (y)
En grävd grunda längs en husvägg med en spade, mätsnöre och byggavfall omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Jag ljög.. tog en liten grävrunda till nu innan jag börja med maten!

Grävd grop längs husvägg med spade, mätband och synliga fundament, indikation på bygg- eller renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.