Det ser lite ut som att det står 3000 W, men det är minsann inte tydligt. I så fall är 3000 klart mindre än 5500.
 
J jonaslatt skrev:
Fått tag i en annan äldre kompressor.
Kan någon läsa ut något vettigt ifrån denna bricka? Behöver den lika mycket kräm?
Kanske beror på andra flrusettningar? [bild]
Hej!
Låste just trådstarten igen!

Förra ägaren säger att den "går tungt i starten", och jag tycker det ser ut som att maskinen har avlastning för lätt start.

Alltså, din första maskin.

Jag skulle felsöka startavlastningen! Den kanske behöver lagas!!!

Jag ser ju en manetventil - hur styrs den, är den hel etc.

Och sedan, om den öppnar, hur går det med luften den släpper fram, är det utan läckor, gör den vad den skall?

Många sådana konstruktioner har ett filter för att hålla styrluften ren, men det filtret sätts lätt igen...
 
"Går tungt i starten", med YD start så ser det ut som det går tungt, blir ju inte 0-100 på 3 sekunder.
Uttalandet känns lite subjektivt.

Protte
 
För att föreslå något utan för den elektriska boxen, så har jag erfarenhet av att låg temperatur kan göra en kompressor mycket svårstartad. Så har den förre ägaren haft den i ett ouppvärmt förråd, kan den nog upplevas som svårstartad. Detta var förvisso på en enfaskompressor.

Jag har kringgått problemet genom att lägga en hårtork mellan cylindrarna och på så vis värmt upp blocket när jag tex stått ute i pumphuset och ska ha tryck i hydroforen. :surprised:
 
Prova och se om säkringarna går. .
Dessutom är det ju så att dina ledningar troligen är rätt klena till huvudsäkringarna så dom agerar förkopplingsmotstånd under uppstarten.
Men om du har 16A huvudsäkringar så skall du se till att bastun, byggfläkten och värmepatronerna mm inte jobbar samtidigt...
En 16A säkring med C karaktärestik skall tåla 5 ggr 16A under 4 sekunder utan att lösa ut (56kW...). Vilket torde vara den tid som den tar på sig att varva upp. Så kolla att du har rätt typ av säkringar. Sedan om du tar hem en elektroiker som tittar på kablaget och hur det är draget så kan eventuellt en säkring med D-karaktärestik vara ett allternativ.
Så mitt tips är följande: Lös inga problem innan du vet att det är riktiga problem...
 
Nej man provar inte om "säkringarna går". Båda motorerna kräver Y/D-start eller mjukstart. Med Y/D-start kan de användas med 16 A mätarsäkringar. Man måste ned till under 2 kW för att kunna direktstarta dem på 16 A. Så det är där man får börja, se till att motorn kan startas med Y/D-start vilket kräver fungerande tryckavlastning.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Förklara dig!
4kW är inget problem alls att starta på 16A säkringar. Och säkringar går långt innan det blir ett ledningsproblem på 2,5mm2. Att det inte är optimalt kan vi vara överens om.
Det finns mycket goda skäl varför det finns olika karaktäristik på säkringar t.ex att kunna starta svåra laster.
Själv så hade jag mätt upp hela startförloppet och gjort en förimpedansmätning men det är bara för att jag har utrustningen och kunskapen. När man inte har det så kan man låta verkligheten bestämma dvs säkringarna...
 
L Limpan4all skrev:
Förklara dig!
Se SS 437 01 02. Det är skillnad på regler och MacGyver. Man "provar" inte om en säkring håller, man beräknar.

Vad har du tänkt använda förimpedansvärdet till?
 
Som om jag skulle lägga ut några tusen på att handla standarder för att besvara en forumfråga...
Förimpedansen begränsar startströmen genom att fungera som mjukstart, en brutal men i vissa fall effektiv metod som man kan utnyttja sig av.
 
J jonaslatt skrev:
Fått tag i en annan äldre kompressor.
Kan någon läsa ut något vettigt ifrån denna bricka? Behöver den lika mycket kräm?
Kanske beror på andra flrusettningar? [bild]
Denna kan du inte starta Y/D och det ska inte heller behövas vid 3 kW den startar du direkt med motorn kopplad Y. Det är ok även enligt diverse standarder, tumregler, elverkens rekommendationer osv. Så den är vettigare med dina förutsättningar för elmatning. Nu går det säkert bra även med den första om du som sagt tidigare kör Y/D-start och ser till att avlastning på luftsidan funkar.
 
L Limpan4all skrev:
Som om jag skulle lägga ut några tusen på att handla standarder för att besvara en forumfråga...
Förimpedansen begränsar startströmen genom att fungera som mjukstart, en brutal men i vissa fall effektiv metod som man kan utnyttja sig av.
Förlåt jag fick uppfattningen att du var en yrkesman. Yrkesmän använder inte med brutala metoder.

Standarden säger att motorer som har en startström på över 1.5 x mätarsäkringen inte får direktstartas utan samråd med nätägaren. Och startströmmen kan vara mellan 6-15 x motorns märkström beroende på hur trögt den startar.

Vidare finns tumregler för den säkring som skyddar motorledningen mot kortslutning vs motorns märkström. Om vi tar den första motorn med 11 A märkström så krävs en säkring på 35 A för att direktstarta den.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Jag är definitivt ingen yrkesman inom elektrikerskrået...

Däremot så kan jag trots det ha åsikter inom elkvalitet som sådan för det ligger närmare min profession.
För elkvalitet finns det inga regler som säger vad en privatperson får eller inte får göra utan endast vad näringsidkare får göra eller rättare sagt vilka produkter som får placeras på marknaden och hur de produkterna får/ska bete sig. Och om jag fick som jag ville så skulle man debiteras för att man skapar dålig elkvalitet, då det drabbar andra. Men där är vi inte ännu, men vi kommer dit så småningom.
 
Regeln om startström vs mätarsäkring gäller alla. Ditt inlägg är för övrigt ganska tvetydigt. Vad är det du säger? Menar du att du inte tycker om att man stör nätet men eftersom du tror att det är fritt fram så gör det ingenting eller?
 
Startströmen beror på motortypen inte på lasten. Lasten påverkar hur länge startförloppet pågår.
 
I stort sett ja. Av rent praktisk skäl, i stort sett alla hus i Sverige är byggda för att kunna vara rent eluppvärmada och har dimensionering som skulle möjliggöra för 35 eller 50A huvudsäkringar. Största delen av infrastrukturen är också dimensionerad för detta. Detta tycker jag är bra och det ger oss ett stabilt och bra elnät. Men det innebär också att det finns mycket stora inbyggda marginaler i elförsörjningen. Så om ditt hus har 16A säkringar men inkommande matning egentligen skulle supporta 35A eller tom 50A så finns marginalerna där för att köra tillfällig överström så länge säkringen håller. I annat fall så skulle nätägaren inte godkänna tröga säkringar. Min fastighet har 125A huvudsäkringar och 3*16A samt ett 50A abonemang så då inser man ju att kabeln in till huset har minst 125A kapacitet och att matningen från närmaste transformator tål det, trots att det bara är säkrat till 98A. att då tillfälligt ta ut 50 eller tom 65A på ett av 16A abonemangen är oproblematiskt. Det handlar ju om att säkringarna skyddar den fasta installationen, så länge dom gör det, inget problem.

En fråga då jag faktiskt inte vet. Byggs servisledningar till villor med 2,5mm2 vilket räcker för 16A huvudsäkringar. Jag misstänker att kravet snarare ligger på 10mm2 eller 16mm2 vilket indikerar att servicen tål betydligt mera än 16A.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.