Sånt som kan vara bra att ha... :)

Olika längder av snedställda klämskruvar arrangerade på ett grått klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 9 till
  • Laddar…
Inte ofta jag skriver här (aldrig bra om frugan får reda om för många inköp..) men nu kom äntligen C18 från Rubart som beställdes i början av semestern..

Hjälpte inte att man la till saker efterhand.
Verktygslådor från Festool i en verkstad med oöppnade kartonger, antydan om nyinköpt C18 borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har T18 och CXS fått en kompis till, kommer ta ett tag och vänja sig vid greppet dock, då den hanteras anorlunda än CXS.
Tre olika modeller av Festool skruvdragare på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor ljud skillnad på T18 och C18, måste vara åldern.
 
  • Gilla
Fjanten och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Just greppet fick mig att tvivla, varför ska man gasa med långfingret och inte pekfingret? Lutar åt en DRC istället som nästa maskin. CXSn har jag och den gillar jag skarpt, men det där med greppet på C18 alltså...

Hur tycker ni som har dessa?
Till saken hör att min Dewalt rykte sist jag skruvade med den, så vill vara förberedd!
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Just greppet fick mig att tvivla, varför ska man gasa med långfingret och inte pekfingret? Lutar åt en DRC istället som nästa maskin. CXSn har jag och den gillar jag skarpt, men det där med greppet på C18 alltså...

Hur tycker ni som har dessa?
Till saken hör att min Dewalt rykte sist jag skruvade med den, så vill vara förberedd!
C kan du ju hålla både över huset och som vanligt i handtaget. Så man behöver inte gasa med långfingret om man inte vill. Jag tycker man får bättre tryck och lättar att rikta när man skruvar när man håller över huset. Men det är säkert olika vad man gillar.
 
  • Gilla
lolukokasos
  • Laddar…
En Makita af505n, 800kr på bauhaus med prisgaranti (y)

Makita af505n spikpistol i öppen väska med närliggande tillbehör och bruksanvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 2 till
  • Laddar…
Fyndat ngr mycket lätt begagnade maskiner idag. T.o.m skyddsplast kvar och etiketter på sina ställen. En luna bandsåg 315, en luna bordssåg med I hopfällbart underrede och sen ett spontanköp på plats som jag knappt vet ngt om. Ett bord till överhandsfräsen!
Arbetsdelen ska fästas på en större ställning på hjul. Låsbara. Frässkivan består av dels aludelen som fungerar som en släde och dels där fräsen sitter som är i gjutjärn. Bara övre skivan väger 40 kg eller så. Värde på ett sånt bord?
Gav 3000 jämt för alla tre maskinerna Luna bandsåg modell BBS 315 med skyddsplast, står i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luna bordssåg BCS 250 med hopfällbart underrede, synligt använd men i gott skick, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett fräsbord av aluminium och gjutjärn i hopfällbart underrede, med skyddsplast och elsladdar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
-RB- och 7 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Fyndat ngr mycket lätt begagnade maskiner idag. T.o.m skyddsplast kvar och etiketter på sina ställen. En luna bandsåg 315, en luna bordssåg med I hopfällbart underrede och sen ett spontanköp på plats som jag knappt vet ngt om. Ett bord till överhandsfräsen!
Arbetsdelen ska fästas på en större ställning på hjul. Låsbara. Frässkivan består av dels aludelen som fungerar som en släde och dels där fräsen sitter som är i gjutjärn. Bara övre skivan väger 40 kg eller så. Värde på ett sånt bord?
Gav 3000 jämt för alla tre maskinerna[bild] [bild] [bild]
Har letat lite och onekligen verkar det som om fräsbordet är Duabs BXZ-3. Får försöka hitta ngn manual till den. Ngn som vet var det finns?
 
  • Gilla
AndyBengtsson och 1 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Har letat lite och onekligen verkar det som om fräsbordet är Duabs BXZ-3. Får försöka hitta ngn manual till den. Ngn som vet var det finns?
Hittade den själv!!:D
 
Jag var och hämtade hem tre våningar ställningstorn från Mon.zon idag. Som vanligt när man köper grejer online är de mycket större i verkligheten och redan på vägen dit insåg jag att mitt släp egentligen är för kort. Grymt trevliga säljare förresten. Jag hade köpt till en häck att förvara grejerna i men istället för att släppa hem mig med det fick de mig att förstå att min ramställning inte skulle få plats i den på något bra sätt.

Lite mindre koll på viktfördelning på släp men det är ju mer mitt ansvar.

Nu börjar jag dock misströsta lite. Hur i hela friden ska man få upp 17.5kg plattform sex meter upp i luften utan en lyftkran?
 
F fiskbuggaren skrev:
Jag var och hämtade hem tre våningar ställningstorn från Mon.zon idag. Som vanligt när man köper grejer online är de mycket större i verkligheten och redan på vägen dit insåg jag att mitt släp egentligen är för kort. Grymt trevliga säljare förresten. Jag hade köpt till en häck att förvara grejerna i men istället för att släppa hem mig med det fick de mig att förstå att min ramställning inte skulle få plats i den på något bra sätt.

Lite mindre koll på viktfördelning på släp men det är ju mer mitt ansvar.

Nu börjar jag dock misströsta lite. Hur i hela friden ska man få upp 17.5kg plattform sex meter upp i luften utan en lyftkran?
Rep, block och muskler. :)
 
  • Gilla
gusvo085
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Nu börjar jag dock misströsta lite. Hur i hela friden ska man få upp 17.5kg plattform sex meter upp i luften utan en lyftkran?
Bara att ringa upp baxarsekten? :)
 
  • Gilla
Fjanten och 2 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Jag var och hämtade hem tre våningar ställningstorn från Mon.zon idag. Som vanligt när man köper grejer online är de mycket större i verkligheten och redan på vägen dit insåg jag att mitt släp egentligen är för kort. Grymt trevliga säljare förresten. Jag hade köpt till en häck att förvara grejerna i men istället för att släppa hem mig med det fick de mig att förstå att min ramställning inte skulle få plats i den på något bra sätt.

Lite mindre koll på viktfördelning på släp men det är ju mer mitt ansvar.

Nu börjar jag dock misströsta lite. Hur i hela friden ska man få upp 17.5kg plattform sex meter upp i luften utan en lyftkran?
Nej, det är inte så konstigt som det låter. Man bygger ju först första våningen. Där kan man utan vidare ta plattformarna på raka armar och lägga upp dem. Sedan bygger man våning 2. Då kan man luta plattformarna på våning 1. De kommer att vara ca 1 meter längre. Inga problem med våning 2. Sedan bygger man våning 3. Då lutar man plattformarna mot våning 1, lyfter upp till våning 1. Nu får man klura lite på hur man får upp dem till våning 2. Är man två är det lätt. Bara att en person är på våning 1 och langar till personen på våning 2. Sedan på raka armar upp till våning 3. Är man ensam får man tänka ut något på plats. Det brukar lösa sig.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Ny uppgraderad sågverksutrustning med både motorsåg och elsåg installerad i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppgradering på sågverksfronten, har sen tidigare en äldre solosåg med motorsåg men vill ha med elsåg, den här kom ut komplett med elsåg och motorsåg så då fick jag ”klick”-höjning också.
Provsågning imorrn!
 
  • Gilla
Fjanten och 5 till
  • Laddar…
Ska bli intressant och se om denna fungerar bra. Deras DD-DC tyckte jag var hopplöst dålig. Denna ska klara plåtskruv, gips och även kunna köra torx för trallskruv t.ex.

 
  • Festool borrchuck och bitshållare avsedda för plåtskruv och trallskruv på en verkstadsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gusvo085 och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Jag är lite kluven till verktyg till bra pris-tråden (inte bara att den är delad i länk och diskussion, utan även vad den gör för mina inköpsvanor...) men nu är det som det är och jag är numer ägare till en Metabo Lackfräs.

En ny Metabo Lackfräs i förpackning med tillhörande verktyg och bruksanvisning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återstår bara att hitta ett projekt till den...

/U

PS: tack @Lilllen för tipset!
 
  • Gilla
ClasseClas och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.