T Toddep skrev:
Det går sakta framåt
Snygga pannor! Som sagt, det är värt att lägga extra slanter på glaserat. Jag beundrar ditt målfokus och din energi. Har ni koll på antalet timmar ni lägger? Jag är nyfiken.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Snygga pannor! Som sagt, det är värt att lägga extra slanter på glaserat. Jag beundrar ditt målfokus och din energi. Har ni koll på antalet timmar ni lägger? Jag är nyfiken.
Håller med jag ångrar inte en sekund att vi valde glaserat tak trots att pris skillnaden är väldigt stor så ger detta ett helt annat utseende än betong pannor och ska förhoppningsvis vara mer smuts avvisande då vi har en skog bakom huset.
Antal timmar räknar jag inte men det är många timmar som läggs ner. Jag tror att detta är den 6:e veckan nu sedan takstolarna kom upp och på dom veckorna så har jag haft semester 2,5 vecka annars är det bara kväll och helg arbete.
Annars tänker jag på huset dygnet runt :)
Men ska bli en lättnad när taket är klart och ställningen är borta.
Då blir det att spika underslag runt allt. 70cm utsprång blir några brädor i bredd men kul att byta moment
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Ikväll va det dax att börja på ränndalen nära takstegen så man fick ta det med sig.
Alla pannor måste hakas ur lite så det blir plats för stegen.
 
  • Takpannor upphakade på en ränndal nära en takstege under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak under konstruktion med takpannor och plats förberedd för installation av takstege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis lagt svart taktegel med några pannor upphakade för att göra plats vid takstegsområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpannor upphakade längs takstegens ränndal under renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av takstege i ränndalen med urhakade takpannor för att få plats på ett byggtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Kan du förklara hur du som snickare enklast gör för att ta ut hur du ska kapa ytterdörren på taket(vårt tak har inga kupor). Jag är nämligen något efter dig i min takläggning så känns bra att se hur man ska göra ;)
Såg ut som du lämnade en rad och kapade för att sedan flytta ut pannorna ett steg?

Det är allmänt dåligt beskrivet gällande valmade tak.
 
T Toddep skrev:
Ikväll va det dax att börja på ränndalen nära takstegen så man fick ta det med sig.
Alla pannor måste hakas ur lite så det blir plats för stegen.
Fick du med originalfärg till pannorna för kantmålning på dom du kapat? Mycket kapande, ser jag! Jag gillade de rostfria krokarna som låser pannorna. Det är egentligen det bästa sättet att hålla en spröd terrakottapanna på. Betongpannor har jag aldrig hillat. Tunga, åldras fort och är aldrig snygga. De är för tjocka. Obehandlade blir mossiga på ett par år.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Fick du med originalfärg till pannorna för kantmålning på dom du kapat? Mycket kapande, ser jag! Jag gillade de rostfria krokarna som låser pannorna. Det är egentligen det bästa sättet att hålla en spröd terrakottapanna på. Betongpannor har jag aldrig hillat. Tunga, åldras fort och är aldrig snygga. De är för tjocka. Obehandlade blir mossiga på ett par år.
Jag beställde med färg ifrån Randers tegel så jag hoppas det är samma färg som pannorna.
De rostfria krokarna håller pannorna väldigt bra men dom är jobbiga att klämma dit över pannorna så i ränndalarna skruvar jag med rostfri skruv istället så man kan ändra något vid behov.
Betong pannor är faktiskt fina när dom är nya och rena :)
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kan du förklara hur du som snickare enklast gör för att ta ut hur du ska kapa ytterdörren på taket(vårt tak har inga kupor). Jag är nämligen något efter dig i min takläggning så känns bra att se hur man ska göra ;)
Såg ut som du lämnade en rad och kapade för att sedan flytta ut pannorna ett steg?

Det är allmänt dåligt beskrivet gällande valmade tak.
Du kan lägga ut pannor så nära hörnet du kan hela vägen upp utan att skära någon panna sen mäter du så en eller två pannor försvinner. Du kan ju då mäta om du får till så skärningen klarar sig med en pannabredd eller du behöver två. Det du sen skär bort i ytterhörn kan du använda i innerhörn.
I mina innerhörn skar jag alla pannor lite grovt istället och samtidigt limmade och skruvade klart sen skar allt exakt en gång för där är det jätte noga med en rak linje.
Hoppas du förstod
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Idag är jag ledig för att kunna jobba :)

Jag hade tänkt trappa takstegen men det fick man tydligen inte så jag får lägga dom upp till nocken i en rak linje och sen köpa en tak brygga som leder fram till skorstenen.
Inte konstigt att det är dyrt att bygga hus idag när man måste följa alla regler.
Jag ska beställa tak brygga under dagen och jag räknar med att den kommer att kosta 4-5 tusen. Tråkigt med sådana extra utgifter men inte mkt att göra.
 
  • Tak i byggfas med stegar placerade i rak linje mot nocken, omgiven av byggställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taksteg monterade i rak linje längs med taknock på ett hus under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Lite nock har kommit på plats.
Dom fästes i ett aluminium fäste som gör att man kan byta en nock mitt i utan att behöva slå sönder en nock vid eventuella framtida problem.
Ett ventilerat folie vikt också på plats före så det blir tätt och fint under.
 
  • Taknockar monterade på aluminiumfäste med ventilerad folie på tegeltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med nyinstallerade nockpannor och ventilerande folie på ett hus under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis installerade taknockar på ett svart tegeltak med ett aluminiumfäste och ventilerad folie under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nockdelar på svart tegelpannetak med aluminiumfäste och ventilerad folie, timmer och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Montering av taknockar på svart tegel tak med aluminiumfästen och ventilerande folie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart taktegel med installerade nockpannor fästa i aluminiumfäste på en takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nock på tak med aluminiumfäste och ventilerat folie under, på ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nockdelar fästa på aluminiumfäste med ventilerat folie på tak i konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis lagt tak med takpannor och synlig träregelstomme, en monterad nock och aluminiumfästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taktäckning under arbete med svarta takpannor och installerade aluminiumfästen för nockplattor samt synlig ventilerad folie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak under konstruktion med några nockpannor på plats och ventilerad folie, omgivet av byggnadsställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Grymt jobbat. Anar att du börjar längta att få komma in och greja lite istället för bara taket. Eller fortskrider under tiden inne också?
 
G Gud_ skrev:
Grymt jobbat. Anar att du börjar längta att få komma in och greja lite istället för bara taket. Eller fortskrider under tiden inne också?
Det ska bli jätte skönt när jag kan börja invändigt. Det är dock lite jobn kvar ute men man har ju något att se fram emot sen hela vintern
 

Bästa svaret

T Toddep skrev:
Det ska bli jätte skönt när jag kan börja invändigt. Det är dock lite jobn kvar ute men man har ju något att se fram emot sen hela vintern
Två frågor. Ska man inte riva ställningen runt om huset innan man börjar invändigt?

Och är inte pannorna hårda att borra igenom?

/Jan-Olof
 
  • Gilla
Toddep
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Idag är jag ledig för att kunna jobba :)

Jag hade tänkt trappa takstegen men det fick man tydligen inte så jag får lägga dom upp till nocken i en rak linje och sen köpa en tak brygga som leder fram till skorstenen.
Inte konstigt att det är dyrt att bygga hus idag när man måste följa alla regler.
Jag ska beställa tak brygga under dagen och jag räknar med att den kommer att kosta 4-5 tusen. Tråkigt med sådana extra utgifter men inte mkt att göra.
T Toddep skrev:
Idag är jag ledig för att kunna jobba :)

Jag hade tänkt trappa takstegen men det fick man tydligen inte så jag får lägga dom upp till nocken i en rak linje och sen köpa en tak brygga som leder fram till skorstenen.
Inte konstigt att det är dyrt att bygga hus idag när man måste följa alla regler.
Jag ska beställa tak brygga under dagen och jag räknar med att den kommer att kosta 4-5 tusen. Tråkigt med sådana extra utgifter men inte mkt att göra.
Tråkigt! Man kan sätta en skorsten som sotas underifrån. Jag gjorde det på mitt nuvarande hus och slapp allt fult skrot på taket. Med papptak hade det varit problem. Har haft en sotning nu i våras och det var inga problem. En lucka som knäpps av och soteren kunde köra viskan hela vägen
 
  • Gilla
f_s_81
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Tråkigt! Man kan sätta en skorsten som sotas underifrån. Jag gjorde det på mitt nuvarande hus och slapp allt fult skrot på taket. Med papptak hade det varit problem. Har haft en sotning nu i våras och det var inga problem. En lucka som knäpps av och soteren kunde köra viskan hela vägen
Okej det har jag aldrig hört talas om men det låter ju smidigt så länge det inte kommer sot dam i hela huset :)

Tycker inte takstegen skämmer ut taket faktiskt då alla tak har detta så man är ju van vid att det ska finnas men en brygga sticker kanske ut lite mer men det är på den sidan där man typ aldrig kommer att befinna sig så rätt placering iaf.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Här kommer lite uppdatering. Vi rev lite ställning igår så huset kommer fram lite fint utan ställningen. Mkt skärningar är klart men förtfarande en del kvar. Vi kämpar på. Kanske är alla pannor på plats om två veckor :)
 
  • Delvis lagt tak med svarta takpannor på hus under renovering, synlig träställning och öppna delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis lagt tak med pannor staplade på träställning under skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak under konstruktion med svarta takpannor, några skärningar klara, utan ställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takutsprång på ett hus under konstruktion med takpannor delvis installerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pågående takbygge med delvis lagda takpannor och byggställningar runt ett hus under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under renovering där takpannor delvis är lagda och ställning är delvis nedmonterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus under konstruktion med tegeltak, delvis borttagen byggställning, och byggmaterial utspridda på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak under konstruktion med delvis lagda svarta takpannor och synliga takstolar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.