Hej,
Skall dränera och isolera källaren utvändigt. Huset byggt 1954, ej gjuten bottenplatta.
Har tänkt använda vanlig cellplast S80 100mm istället för dyr Pordrän eller dylikt.
Då bara halva källaren är under jord har jag också tänkt dra upp cellplasten en bit över markytan (15cm), täcka med täcklist och större stenar som skydd. Se figur nedan.

- Vad tror ni, kommer det att fungera?

Handritad skiss över dränering och isolering av källarvägg med markerade lager av cellplast, makadam och plastfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att jämna till grunden så att cellplasten ligger digt an, så kommer jag att använda weber Mur- och putsbruk B (Base 222).
- Är detta en lämplig åtgärd? Finns det ändra bättre bruk att använda?

jag kommer ej använda membranskydd ovanpå detta, utan förlitar mig på bara cellplast + åldersbeständig plastfolie.
Platonmatta istället för plastfolie känns dyrt.

Mvh
Knallen
 
  • Gilla
umeafoto
  • Laddar…
Om jag förstått dig rätt så kommer du att stänga in fukten i konstruktionen. Det är inte så stora pengar i en platonmatta. Jag skulle kört på platonmattan. Alternativt isolera med isodrän/Pordrän istället för cellplasten och skippa tätskikt helt.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Det där är en dålig och åldrig konstruktion!
Om isolering skall fungera måste den vara torr, i ditt fall skulle den bli böt av kondens som inte kan passera plastfolien.
Att jag skriver åldrig är att man förr antog att man stängde ute vatten genom att asfaltera grunden, men i verkligheten var det luft med en viss normal fuktighet kondenserades i grundmuren som blev våt och miste sin isolerförmåga.
Nästa steg man uppfann var platonmattan, det var något bättre för nu kondenserades fukten på plastytan och rann ner till dräneringen.
Det senaste är öppen isolering typ ”Isodrän” nu kan fukten vandra direkt ut i marken och kondenseras där. Eftersom väggen blir torr så isolerar den bättre, vid tester har man funnit att en normal källare stiger tempen med 2 grader utan att tillförd värme ändrats.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Nej, jag tror inte på det rent generellt. Använd beprövad metod utifrån det stora arbetet med att gräva runt ett hus och att resultatet sedan ska fungera under många där ev. problem blir dyra att åtgärda.
Men i vissa kanske det kan fungera om du har mycket torr omgivning och en källare som inte används som boendeutrymme.
Lägg lite krut på att förhandla priset på Isodrän/Pordrän istället och följ de rekommendationer som finns och faktiskt fungerar.
Har ett hus från -60 som omdränerades -88 och isolerades med Pordrän och ingen fukt i källaren. Med det stora grävarbetet som var skulle jag aldrig hålla på och testa med egna lösningar.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det där är en dålig och åldrig konstruktion!
Om isolering skall fungera måste den vara torr, i ditt fall skulle den bli böt av kondens som inte kan passera plastfolien.
Att jag skriver åldrig är att man förr antog att man stängde ute vatten genom att asfaltera grunden, men i verkligheten var det luft med en viss normal fuktighet kondenserades i grundmuren som blev våt och miste sin isolerförmåga.
Nästa steg man uppfann var platonmattan, det var något bättre för nu kondenserades fukten på plastytan och rann ner till dräneringen.
Det senaste är öppen isolering typ ”Isodrän” nu kan fukten vandra direkt ut i marken och kondenseras där. Eftersom väggen blir torr så isolerar den bättre, vid tester har man funnit att en normal källare stiger tempen med 2 grader utan att tillförd värme ändrats.
Nja, platonmattan skyddade mot fukt utifrån och påverkade inte kondensering som sker i punkten av värme-kyla. Kondenseringspunkten flyttades först när du isolerade utsidan med Pordrän/Isodrän eller isolering utanför platonmattan.
Med med materialen Pordrän/Isodrän kommer ev. kondensering att ske längre ut mot isolermaterialet som inte är tätt och sedan ta sig ned till dränering och även låta fukt utifrån rinna ned samma väg.
Vill man få samma effekt med platonmatta så ska den isoleras ut mot marken, vilket blir dyrare.
 
Fulkemisten
Håller med. Vad är kostnaden för isodrän/pordrän liksom? 200 kr kvm jämfört med vadå för cellplast? Sparar du 5000 spänn med den här underliga metoden så skulle jag bli förvånad. Dessutom slipper du fylla med det kapillärbrytande material (makadam) utanför isoleringen som du ritat in på din skiss.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Hej och tack för svar,

Blir det bättre om jag flyttar ut plastfolien så att den ligger mellan cellplasten och det dränerande gruset. Dettta så att den kondenserande fukten på folien inte stängs inne, utan då rinner ner i dräneringsröret?
 
Nej, ev. fukt inifrån stannar mot din cellplast som saknar luftning. Vill du använda cellplast blir det att sätta en platonmatta mot husvägen först och där fösvann din besparing.
 
Cellplasten är mer eller mindre heltät förutom skarvarna mellan skivorna.
Fukten som kommer vandra inifrån huset ut genom betongväggen kommer att fastna i väggen precis där cellplastskivorna ligger mot väggen oberoende om du har någon plastfolie någonstans eller inte.

Du behöver en luftspalt mellan betongväggen och isoleringen (cellplasten) om inte isoleringen själv andas (tex isodrän).

Luftspalten kan du åstadkomma med tex platonmatta eller så monterar du själv 100-tal distanser per kvadratmeter.
 
Håller med övriga svar i tråden. Satte själv pordrän/isodrän för många herrans år sedan och är mycket nöjd. Den fattigmanslösning jag kan komma på är att lägga kross 8-16 i en smal spalt närmast väggen, sedan geotextilduk, sedan cellplasten o.s.v. för att simulera platonmetoden med yttre isolering. Hur det i praktiken skulle gå till att bygga den smala spalten kan jag inte riktigt komma på.

Det man missar med platon o yttre isolering (jämfört med pordrän) är temperaturgradienten mot succesivt kallare luft och därigenom kondensering mot ytterkanten av spalten. Jag har fått för mig att det kan fungera som en luftavfuktare, så att luften närmast väggen blir ännu torrare.
 
Xps mot en tät mur sedan Platon mellan mark och isolering kommer att funka utmärkt.

Eventuell fukt i vägg vädras ut med ventilationen i källaren förutsatt att väggen inte oxå är tätad inåt.

Lite bättre ör väl PIR isolering då den inte drar åt dig vatten och den kan limmas med asfaltsklister för ökad täthet.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Men blir det billigare med platon+isolering när ts tycker att Pordrän/Isodrän är för dyrt.;) Det var huvudargumentet till att göra en egen lösning.
 
  • Gilla
Kent Allan Gammal
  • Laddar…
S80 med Platon (platonliknande)är väl billigare än riskaka
 
Vilka material mot muren beror juh lite vilken skola man är fostrad av. Dock förespråkar alla moderna metoder att man inte skall ha makadam ändå upp till ytan. Detta då dränering skall ta hand om det grundvatten som finns i marken. Du skall inte ytterligare belasta dräneringen genom att leda ned regn och smältvatten. Detta leds bort med dagvattenrör kopplade till stuprör samt tillse att det är fall på gräsmatta/plattytor från huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.

Undrar då om jag kan göra rillor med såg (eller liknande) i cellplasten uppifrån och ner, så att luftning sker närmast väggen.
En rilla var 10 cm med ett djup på ca 1cm?

Kan jag då använda plasten till ett smartare sätt genom att dra den från övre yttre kant på cellplasten vidare genom dränerings gruset och fyllnadsmassorna. Jag lägger den i ca 30 graders vinkel. Detta så att regnvattnet förs längre bort från väggen, och belastar då dräneringssystemet mindre. Jag får också en fördröjning vid häftiga skyfall.

Mvh
Snåljåpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.