T twoody skrev:
Nu vet vi ju inte om det handlar om obehandlat virke.
Och bara för att någon gör något som inte håller för evigt är ju inte lika med fusk.
Jag tar för givet att det handlar om obehandlat virke då rubriken lyder "obehandlat trä i marken"
 
  • Gilla
Janne Nilsson
  • Laddar…
Följande svar fick jag från byggaren idag:

Tydligen skall stolparna vara behandlade på nåt vis så att det ska funka. Vi har köpt staketet från markkonsulten så jag har inte stenkoll på vad det är de använt. Men jag hoppas vi kan ge lite mer info på fredag när slutbesiktningen sker. Då finns både NN och NN [byggchef och platschef] på plats också.
Det är besiktning i morgon fredag och jag ska ta det med besiktningsmannen.
 
Är stolparna behandlade med något som kan liknas med tryckimpregnering så hade jag tyckte det varit hel lugnt. Det tar många många år innan det ruttnar.
Jag tror inte de har satt ner obehandlat virke, även om de ville fuska är det ju struntpengar i att byta ut stolparna.
 
Jag har ärligt talat mycket svårt att tro att de skulle ha fuskat här, byggaren har varit mycket bra under hela processen och de har aldrig dolt något utan alltid bjudit in oss för att diskutera detaljer.

Allt pekar på att träet är impregnerat, förutom att det inte ser impregnerat ut. Men kanske det finns NTR-A-trä som inte har den karaktäristiska gröna färgen? Jag är bara amatör. Bilden i första inlägget visar hur det såg ut innan målningen.
 
Etnoy Etnoy skrev:
Jag har ärligt talat mycket svårt att tro att de skulle ha fuskat här, byggaren har varit mycket bra under hela processen och de har aldrig dolt något utan alltid bjudit in oss för att diskutera detaljer.

Allt pekar på att träet är impregnerat, förutom att det inte ser impregnerat ut. Men kanske det finns NTR-A-trä som inte har den karaktäristiska gröna färgen? Jag är bara amatör. Bilden i första inlägget visar hur det såg ut innan målningen.
Men varför frågar du inte byggaren istället?
 
P Pappa1986 skrev:
Men varför frågar du inte byggaren istället?
Så går det när man bara läser sista inlägget.
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Så går det när man bara läser sista inlägget.
Har läst och följt hela debatten men gick igenom allt en gång nu och såg att de hade fått svar från byggaren.(svaret stod i grå text, därför jag missade detta, jag lägger mig och erkänner att jag läste för snabbt) Då är frågan= hur gick det på besiktningen?
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
J Janne Nilsson skrev:
Ser inte så bra ut att stuprännan leder utvattnet på betongplattan, tycker jag...
Hur menar du?
Det är asfalterad uppfart, skärmtaket är uppskattningsvis 1/6 av uppfarten. Det är en brunn 50cm nedanför dit allt regnvattnet åker ner. Således ingen betongplatta.
Asfalten bör klara regnvatten.. :) hade vi inte haft skärmtaket hade det regnat på den delen av uppfarten istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
kapten_krok kapten_krok skrev:
Hur menar du?
Det är asfalterad uppfart, skärmtaket är uppskattningsvis 1/6 av uppfarten. Det är en brunn 50cm nedanför dit allt regnvattnet åker ner. Således ingen betongplatta.
Asfalten bör klara regnvatten.. :) hade vi inte haft skärmtaket hade det regnat på den delen av uppfarten istället.
Ok, sorry! Jag tyckte det såg ut som betong på bilden.
Oavsett, är min bild, att med ett utsläpp av vatten från takavvattning lämpligast görs direkt i en renstratt för att undvika svätt.
 
  • Närbild på en vertikal stuprörskoppling mot en grå betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenavrinning ner i en renstratt från ett stuprör vid husvägg, intill stubbe och grusgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Tänker på Godwins lag när jag läser tråden..
 
R RapidSledge skrev:
Tänker på Godwins lag när jag läser tråden..
Person med överdrivet förvånande uttryck i humoristisk meme med texten "De Ballar Ur!".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Janne Nilsson skrev:
Ok, sorry! Jag tyckte det såg ut som betong på bilden.
Oavsett, är min bild, att med ett utsläpp av vatten från takavvattning lämpligast görs direkt i en renstratt för att undvika svätt.
Absolut är det så. Tyvärr ingen möjlighet där.
Innan vi gjorde om taket var utkastare mitt på stolpen och kastade vattnet framför stolpen, så att allt vatten rann tillbaka rätt emot igen. Det kändes lite väl dumt :geek:
 
  • Gilla
Janne Nilsson
  • Laddar…
Snälla Etnoy! Hur gick det på besiktningen? Hela tråden faller platt utan svaret på frågan.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta att svaren har dröjt! Jag är pappaledig samtidigt som flytten planeras, så det är inte ofta man hinner gå in på forum. Ni är inte glömda!

Besiktningen gick bra. Jag tog upp detta med besiktningsmannen, men han verkade inte orolig då det enligt honom var värmebehandlat trä. Så vad ska jag som lekman säga då?

Byggaren ska skicka intyg på träets behandling till mig (detta har inte gjorts än)

Så hela huset är färdigt och vi får nycklarna i morgon. Staketet är nymålat och fint...kanske det kommer bli bra ändå? Vet inte om jag ska bråka mer om detta...
 
Etnoy Etnoy skrev:
Ursäkta att svaren har dröjt! Jag är pappaledig samtidigt som flytten planeras, så det är inte ofta man hinner gå in på forum. Ni är inte glömda!

Besiktningen gick bra. Jag tog upp detta med besiktningsmannen, men han verkade inte orolig då det enligt honom var värmebehandlat trä. Så vad ska jag som lekman säga då?

Byggaren ska skicka intyg på träets behandling till mig (detta har inte gjorts än)

Så hela huset är färdigt och vi får nycklarna i morgon. Staketet är nymålat och fint...kanske det kommer bli bra ändå? Vet inte om jag ska bråka mer om detta...
Såhär står det om det. Kolla man bilden längst ner så är ju behandlat trä mörkare

http://www.norrskog.se/Wood-Products/Hyvlat/Thermowood/Varfor-valja-varmebehandlat-tra/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.