Råder alla som siktar in sig på B96 att kliva upp till BE så slipper man fundera nått mer! Har ett par vänner som vidhöll att de duger fint med B96, de gick inte ens ett år innan de kom fram till att de tagit fel k-kort...
 
Håller Absoult med! Ta BE direkt, då slipper man bry sig, man får dra det bilen får dra, lite bökigare teori, och totalt överkurs! För att få dra lite mer måste man vara lastexpert.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Råder alla som siktar in sig på B96 att kliva upp till BE
Vilka nackdelar finns det med att ta BE direkt. Är det svårare? Mer teori? Extra krav? B96 känns för mig lite som att ta A2 kort fast man har åldern inne för A, dvs rätt meningslöst.
 
Det är väl en tid och kostnadsfråga, de flesta som kört släp klarar väl uppkörningen. Har man en standardbil så får man sällan dra så mycket, så kanske behovet inte finns att ha BE. Har man en mellanklassbil så duger nog b96 för de flesta. Tycker nog personligen det är lättare köra 2ton grus än 8m fullbred husvagn som är lättare.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
BE kräver ett teoriprov och lite extra manöverprov.
Men många klarar sig även med B96 utifrån att man enbart har lite tyngre bil men inte behov av att dra så väldigt stora släp. I mitt fall får jag dra 1120 kg med B men med B96 blir det 1850 kg, vilket räcker för mig för att få hänga på hästsläpet.
Så det är syftet med utökad behörighet som avgör.
Som kuriosa så har jag även C-kort, så när jag inte får dra ett större hästsläp går det bra att låna en större hästlastbil;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
V
Raskus Raskus skrev:
Intressant!
Jag var tvungen att kolla på Transportstyrelsens släpvagnkalkylator och min Outlander får dra 2000 kg med B96.
Är du säker på att draget är typat för 2000kg har sett många outlander med drag som är typat för 1500kg!
Fast då är det PHEV varianten jag har kikat på!
 
En skillnad är att man kan ta B96 direkt medan BE kräver att man har B-kort redan. Iofs spelar det kanske inte så stor roll för husägare på det här forumet då de flesta kanske redan har körkort...
Men har man barn i Körkortsåldern så kan man ju uppmuntra dom att ta B96 så kan dom åka till brädgården sen och göra dom stora inköpen.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Teoridelen för BE kan man skriva samtidigt som den ”vanliga” teorin.
 
useless useless skrev:
Men har man barn i Körkortsåldern så kan man ju uppmuntra dom att ta B96 så kan dom åka till brädgården sen och göra dom stora inköpen.
Blir det någon kvalitet om ungarna ska välja virke?:worried: Men transporter till återvinningen klarar de säkert. :cool:
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
A AndersS skrev:
BE kräver ett teoriprov och lite extra manöverprov.
Men många klarar sig även med B96 utifrån att man enbart har lite tyngre bil men inte behov av att dra så väldigt stora släp. I mitt fall får jag dra 1120 kg med B men med B96 blir det 1850 kg, vilket räcker för mig för att få hänga på hästsläpet.
Så det är syftet med utökad behörighet som avgör.
Som kuriosa så har jag även C-kort, så när jag inte får dra ett större hästsläp går det bra att låna en större hästlastbil;)
Det räcker ju med ett bilbyte för att det skall skita sig, inte framtidssäkert öht. Men är man så rädd för ett teoriprov har man nog större problem än att dra släp ;)

Sjukt irriterande att jaga bil efter var den kan dra bara för att man har valt restriktioner på sitt k-kort.

För mig var det en "no brainer" iomd. att dåvarande bilen hade totalvikt på 3.500kg och alla bilar får dra 750kg bromsat släp = va redan uppe i 4.250kg. Gränsen som senare kom att kallas B96
 
  • Gilla
Benny
  • Laddar…
Ingen kostnadsfråga, Lämpen är samma, samt uppkörning, många avtagbara drag är lägre klassning på, vilket man aldrig skall montera dit, draget skall vara fast, inga problem i framtiden, vi har en Bmw med elkrok, snyggt! Men..varför?? Ja den har strulat, fastnat i halvläge mm, Är väl mest Bmw ägarna som stör sig på en fast krok,
 
Har pratat med en bilskola och tydligen får man göra uppkörningen med automat och även köra sedan med manuell om man har Manuellt B-kort.
Men det råder tydligen lite delade meningar vad som gäller.
men det låter logiskt eftersom man redan har B-kort för manuell.
 
Med B96 får man köra upp med automat, eftersom detta är en utökning av B-kortet.

Men BE är en ny behörighet, så kör man upp med automat så står det BE med krav Automat, jag tänkte köra upp med jobbilen som har var Automat, men det var dumt..
 
Man ändrade reglerna den första juli 2017 till "Om du kör upp för B96 från den 1 juli 2017 med en automatväxlad bil så måste kombinationen med bil och husvagn där utökad B-behörighet krävs framföras med en automatväxlad bil."

Det fanns tidigare ett undantag som gjorde att man kunde köra upp för B96 med automat och behålla sin manuella behörighet, men det togs bort p.g.a. något EU direktiv.
http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/reglerna-b-96-andras-i-juli

Och om man kollar på Trafikverkets hemsida efter krav på fordon vid körprov-B96 så står de nya reglerna där också.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Ja detta har blivit nytt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.