Hej.

Är i slutfasen av en nybyggnation. Och nu uppkommer två frågor.

1. Med den ena entreprenören är kontraktssumman uppdelad i fyra lyft. Tre av dom är sen länge betalda och nu har vi fått sista fakturan och den har slutdatum innan slutbesiktning. Vi har enligt kontraktet rätt att ”hålla inne 10% av kontraktsummman tills entreprenaden godkänts vid slutbesiktning”. Hade ni tolkat det som 10% på totalen eller 10% av lyftet? Det ena ger 125 000kr att hålla inne och det andra 25 000kr.

Nöjda med entreprenören som haft sitt klart i tid men pga andra inblandade känns det tveksamt om slutbesiktningen blir godkänd som tänkt. Vi vill hålla inne den större summan för att entreprenören ska stöta på de andra då dom har samordningsansvaret men samtidigt känns det fel att dom ska lida för att andra släpat efter. Samtidigt är slutbesiktningen snart här och i papperna inför den står det att besiktningsmannen bestämmer vad jag kan hålla inne efter besiktningen. Vad gör vi?

2. Vi har ett avtal baserat på ABS 09, nån standardmall som anpassats efter oss. Men i vitesfältet står det att vi har rätt till vite om bygget inte är klart i tid. Men där summan ska vara är fältet tomt för att jag trodde på hussäljaren som sa att ”den lämnar man tom för det är endå reglerat vad ni får om dom blir sena”. Det är alltså en standardtext där man ska fylla i en summa per vecka och där fältet är tomt.

Vi har inget att gå på där va? Känns som att jag blev blåst. Har vi rätt till någon ersättning pga försening och isf vad?
 
A
Håll du inne 10% på totalen, står det inget annat har båda parter tolkningsrätt ;)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
"kontraktssumman" måste väl ändå vara totalen som kontraktet som helhet omfattar
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Står det inte 10% av summan för det som inte är färdigställt,tycker jag mig minnas.
 
Det vore en konstig formulering. Grundprincipen är ju att inte betala alls för sådant som inte är färdigt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nej, det står precis som jag citerade i mitt inlägg ovan.

Då går jag på den större summan, får se vad reaktionen blir. Måste ändå ringa på måndag och prata med entreprenören. Har jag tur kanske han går med på att skjuta hela fakturan tills efter slutbesiktning, men är väl inte troligt kanske :D

Sen när slutbesiktningen är har jag läst att besiktningsmannen avgör hur mycket pengar jag har rätt att hålla inne för det som är kvar, då är det bara att betala in mellanskillnaden.

Är det nån av er som har någon input om vitet? Eller är jag körd för att jag inte fick in en summa i kontraktet? Läste någonstans att man alltid får ersättning för den skada man lider men det blir mer luddigt då jag måste bevisa skadan jag lidit så att säga.
 
Vid närmare eftertanke är det i AB och ABT, som gäller större jobb, där man ofta har projektet i deletapper som man inte får "vite" på totalbeloppet utan på den del som inte är klart. För där anser man att om det fattas jobb för 10 000:- så är det orimligt att hålla inne 1 000 000:-
 
Som det är formulerat är väl det rimliga att du håller inne 10% av totalsumman fram till slutbesiktning, därefter betalar du in de 10% minus vad besiktningsmannen anser bör hållas inne för återstående arbete. Just nu är man i ett läge då man inte vet vad som återstår, då kan väl de 10% vara rimliga.
I det fallet man vet att det bara återstår jobb för 10.000 kan det ju vara rimligt att betala in resten.
 
Bes. mannen ger bara ett förslag på lämplig summa. Om den förefaller orimligt låg (vanligt) så kan du hålla inne vad du anser skäligt, men du bör ha underlag för det, ex. en prisuppgift från en annan firma. Beloppet du håller inne skall ju räcka för att en annan firma som inte har någon större koll just ditt bygge skall kunna färdigställa.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag håller inne knappt 10% av hela kontaktssumman och sen får besmannen bestämma vad som är skäligt vid besiktning

Entreprenören hade inga problem med att jag höll inne pengarna, frågade inte ens hur mycket jag höll inne.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det där låter bra. En seriös byggare som har för avsikt att göra färdigt och fixa ev. anmärkningar, har ju inget problem med att kunden håller inne en säkerhet för det, inte heller om det råkar vara lite för mycket som hålls. Den seriösa byggaren vet att han kommer att vara färdig med sina åtgärder inom några veckor, och då få fullt betalt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Bra. Men ändå lite underligt då man brukar ha 10% specificerat i lyftplanen. Nu löst det ju sig ändå. Skönt med ärliga entreprenörer.
 
Normalt är annars att man håller inne 10% av lyften tills godkänd slutbesiktning. Dvs är fakturorna på 100 000 tre gånger så betalar man 90 första, 90 andra och 90 3:e. Sedan innehållna 30 när det är godkänt av dig eller din besiktningsman.

Är det en stor entreprenad som är enkel eller ex mycket och dyrt materiel och där det inte kan uppstå stora kostnader för att färdigställa kan man begränsa innehållna medel till en summa, ex 100 000kr. Då håller man 10% av fakturan till man hållit 100 000. Sedan betalar man hela följande fakturor till godkänd entreprenad. Då betalar man de innehållna 100.
 
R Robert-san01 skrev:
Normalt är annars att man håller inne 10% av lyften tills godkänd slutbesiktning. Dvs är fakturorna på 100 000 tre gånger så betalar man 90 första, 90 andra och 90 3:e. Sedan innehållna 30 när det är godkänt av dig eller din besiktningsman.

Är det en stor entreprenad som är enkel eller ex mycket och dyrt materiel och där det inte kan uppstå stora kostnader för att färdigställa kan man begränsa innehållna medel till en summa, ex 100 000kr. Då håller man 10% av fakturan till man hållit 100 000. Sedan betalar man hela följande fakturor till godkänd entreprenad. Då betalar man de innehållna 100.
Verkligen normalt? 10 av varje del... det blir ju skitsummor. Absolut inte nåt som gör att företag känner, "oj det här måste jag göra klart"...30 000 på ett miljonbygge. Då kan de ju välja och vraka tillfälle för att slutföra ett bygge, 30´ känns ju inte alls i byggarens budget.

Jag skulle tolka det som 10 av totalen dvs 100 000 kronor.
OCH skulle "normalt" vara det ovan skulle jag vilja se till att avtalet från början sa åt annat....
 
Ja, det är högst normalt med att hålla inne 10% upp till en viss summa eller hela beloppet. Betalplanen brukar också vara prestation eller leveransbunden. När jag byggde hade vi ex hade vi 10% vid order. 30% vid färdig stomme på fabrik. 30% vid levererad stomme, 20% vid rest och tät stomme. Sista 10 vid godkänd slutbesiktning.

Sedan får man naturligtvis anpassa den utifrån resp fall. Grunden vi byggde var lite material och mycket arbete. Där körde vi löpande mot prestation och höll 10% på resp faktura.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.