tommib
Även jag mailade journalisten igår och tipsade om detta forum samt frågade efter målnummer.

Om det blir en fundraiser för Nils Petter så är jag på.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Sedan är det väl så att de flesta tvistemål aldrig går till dom utan till förlikning. Då får man väl tyvärr inget prejudikat antar jag.
Det förutsätter ju att båda sidor är till freds med en förlikning. Om Nils-Petter får höra hur många som står bakom honom, och till vilket pris, kanske han uppmuntras att riskera att neka en förlikning just för att få till ett prejudikat.
 
Mm, anledningen till att man oftast väljer förlikning är väl bland annat att advokatkostnaderna annars skenar. Dessbättre är väl det tvistade beloppet inom ramen för enkelt mål (eller vad det heter) och då betalar man bara egna rättegångskostnader (nästan) - d.v.s. risken är rätt liten för den som väljer att gå vidare.

Kan tänka mig att vi behöver skramla minst 50k för att klara att föra ett enkelt mål hela vägen till dom med någon advokat. Alternativt att någon/några på BH är duktiga på att formulera motargumentationen.

Ska bli intressant.
 
U Uffe A skrev:
Kultur hos elektriker.
Om du kan dra den slutsatsen så har du träffat alla elektriker i hela vårt land eftersom du kan bilda dig den uppfattningen.
Får jag fråga dig hur många elektriker har du anlitat?
Och hur många har lurat dig? :thinking:
Är ju samma sak som att säga att alla som kommer från ett visst land eller tillhör en viss religion är på ett visst sätt.
Det är den kulturen artikeln handlar om, det kan du knappast ha missat. Återigen detta handlar inte om hantverkare generellt utan elfirmor. Jag har anlitat en hel del hantverkare genom tiderna men har aldrig varit med om att en snickare lägger på 300% på isoleringen plus att man skall betala dennes frukost och shoppingturer. Det har jag däremot fått uppleva när det gäller elektriker. Det gäller såklart inte alla, men uppenbarligen väldigt många, om inte de flesta firmor. Det är synd för de seriösa som inte blåser sina kunder.
 
Pen Pen skrev:
Kan tänka mig att vi behöver skramla minst 50k för att klara att föra ett enkelt mål hela vägen till dom med någon advokat.
Ja det är lätt värt en femhundring för mig. Har vi bara 99 till så är vi där.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Mm, anledningen till att man oftast väljer förlikning är väl bland annat att advokatkostnaderna annars skenar. Dessbättre är väl det tvistade beloppet inom ramen för enkelt mål (eller vad det heter) och då betalar man bara egna rättegångskostnader (nästan) - d.v.s. risken är rätt liten för den som väljer att gå vidare.

Kan tänka mig att vi behöver skramla minst 50k för att klara att föra ett enkelt mål hela vägen till dom med någon advokat. Alternativt att någon/några på BH är duktiga på att formulera motargumentationen.

Ska bli intressant.
Vi kan väl anta att han har rättskydd vi sin hemförsäkring, även där är det iofs. hög självrisk. Jag vet inte hur rättskyddet fungerar vid småmål? Ger den bara rätt till ersättning för den där advokat timmen eller två som man har rätt att få ersättning av via rätten, eller kan man anlita en advokat mot rättshjälp i 100h även i ett småmål?
 
Man kan få ersättning för mer än rådgivningen, ja. Hur stor del som ersätts beror på inkomst mm.
 
Det här med att åka till grossen har elektriker tagit till en egen nivå. En elektriker fick åka till grossen för att skaffa ett jordat utanpåliggande uttag trots att jag i förväg meddelat att just ett sådant skulle monteras. :)
Nu verkar just denna elektriker väldigt kompetent så jag ville inte bråka om den saken och skulle till och med anlita honom igen, men det hade känts bättre med högre timtaxa istället för meningslösa och onödiga resor till grossen för att få ihop fler timmar.
Som kund till flera eljobb genom åren verkar det vara lite av ett kulturproblem i branschen för vid samtliga eljobb jag drabbats av så måste det åkas till grossen för att köpa det enklaste av standardmateriel som man kan tycka borde finnas i bilen.
 
Solar erbjuder dessutom utkörning av gods i sitt program FastBox vilket ger än mindre anledning att betala 1-2 timmar arbetstid för att åka och hämta grejor

https://www.solar.se/fastbox

Kostar från 99:- på de orter där Solar har kontor
 
Mikael_L
Elektroskandia har också utkörningstjänst. Mycket praktiskt, billigt.
Mycket bättre att fortsätta med att arbeta och låta budfirman köra, var och en gör det de är effektivast och bäst på.

Kostar 100 spänn för en mil, 150 spänn upp till två mil ifrån. Då jag själv kostar nästan 500:-/ timme så är det lätt att räkna ut att det blir en vinst för kunden.
http://info.elektroskandia.se/tjanster/xpress/


Allra bäst är det ju att man fått med sig allt som behövs från start, men så blir ju tyvärr inte alltid fallet.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr så gäller det inte hela landet, Solar tex finns i stort sett endast i södra delen av landet och Elektroskandia slutade med sina utkörningar i mitt område för ca 25-30 år sedan
 
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Elektroskandia har också utkörningstjänst. Mycket praktiskt, billigt.
Mycket bättre att fortsätta med att arbeta och låta budfirman köra, var och en gör det de är effektivast och bäst på.

Kostar 100 spänn för en mil, 150 spänn upp till två mil ifrån. Då jag själv kostar nästan 500:-/ timme så är det lätt att räkna ut att det blir en vinst för kunden.
[länk]


Allra bäst är det ju att man fått med sig allt som behövs från start, men så blir ju tyvärr inte alltid fallet.
Tar de med frukost också? :rofl:
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nope, men den får åtminstone jag i mig hemma ... ;)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
Som kund till flera eljobb genom åren verkar det vara lite av ett kulturproblem i branschen för vid samtliga eljobb jag drabbats av så måste det åkas till grossen för att köpa det enklaste av standardmateriel som man kan tycka borde finnas i bilen.
Det är ju inte rimligt att kunden ska behöva betala för elektrikerns oförmåga att planera. I en konkurrensutsatt verksamhet så ska det ju finnas incitament för näringsidkaren att effektivisera sin verksamhet, men om alla extra kostnader läggs på kunden (dessutom med påslag) så blir det ju tvärtom ett incitament för näringsidkaren att arbeta ineffektivt.
 
N Nerre skrev:
Det är ju inte rimligt att kunden ska behöva betala för elektrikerns oförmåga att planera. I en konkurrensutsatt verksamhet så ska det ju finnas incitament för näringsidkaren att effektivisera sin verksamhet, men om alla extra kostnader läggs på kunden (dessutom med påslag) så blir det ju tvärtom ett incitament för näringsidkaren att arbeta ineffektivt.
Förvisso men lite av den kultur vi har beror ju på kunderna också. Skulle alla ifrågasätta allt hela tiden så skulle mycket sånt här dö ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.