D DIY2018 skrev:
Jag beställde prover från båda företagen och insåg att det är en stor skillnad när plasten är 1-2 millimeter jämfört med en tjock panel. Att hålla i den tjocka panelen från OnceWall kändes tryggt och stabilt i handen medan den tunna gav oro typ att det skulle braka igenom om man lutar sig med handen mot väggen. :)

Vilket var det andra företaget?
 
DIY2018

Vad har du fått för pris på panelen du tänkt montera?
Skiljer kvm-priset något mellan de olika profilerna som finns.
Har en gavel på huset som måste bytas snart, träfasad, tänkte börja där, och är också sugen på något underhållsfritt.
 
Intressant fasadval!

Tycker dock att resonemanget är lite intressant.. för vill man ha underhållsfritt i mååånga år så går det ju att välja det ganska okända men klassiska materialet tegel? :thinking:
 
  • Gilla
#Emmie och 8 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Känns inte den här tråden lite som reklam ?
Jag tycker också det. Klassiskt mönster med en nyreggad användare. Formuleringar som att man bara råkat stöta på en produkt och blivit hänförd av dess förträfflighet. Jag spekulerar så klart.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag tycker också det. Klassiskt mönster med en nyreggad användare. Formuleringar som att man bara råkat stöta på en produkt och blivit hänförd av dess förträfflighet. Jag spekulerar så klart.
Ja, reagerade också på ordvalen.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Håller med ovanstående och med tankte på att det länkade företaget är nystartat, vilande och uppgifter
saknas om F-Skatt och moms så verkar det det inte bedriva någon verksamhet...
 
K
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fast då gäller kanske inte garantin :thinking:

Men sedan finns det ju ett material som håller för evigt också: Eternit, Sidiplattor :geek:
[bild]
[länk]
Man kan ju köpa moderna sidiplattor i form av mineritskivor. Jag var inne på att montera sådana på mitt hus men blev besviken på de genomfärgade provbitarna och körde på träfasad istället.

Provbitarna ligger i solen i trädgården och ser förbluffande fina ut efter fyra år. Kanske hade det varit ett bättre val än träpanelen som snart ska underhållsmålas för lystern ..
 
I USA är det juh även poppis med trämönstrad panel av fibercement, gärna då liggande. Ser faktiskt helt okej ut. Det känns för mig som ett bättre alternativ än en brandfarlig PVC panel, som avger saltsyra då den brinner...
 
Sett någon liknande produkt och den panelen var fin, problemet var att alla hörn profiler satt dåligt och det drog ner betyget stort.
Vad är det för kvm pris på denna produkt?
 
D
Holmspel: Kaycan var den tunna PVC-varianten

Peter2400: Jag kommer inte ihåg priset per kvm i huvudet, men det var dyrare än vanlig ytterpanel av trä. Räknade dock ut att det skulle löna sig i längden med all färgkostnad och att jag skulle slippa måla. Jag har ingen aning om priserna för de andra panelerna då jag bara var intresserad av en sort (Classic) eftersom jag personligen inte gillar trästruktur.

Jarlsgård: Jag ska göra jobbet själv och kan inte mura, så det skulle ta mig åratal att få upp en sned fasad. :)

Witten och RoBo: Notera att det inte finns någon "produktreklam" i trådskapandet. Tråden handlade om PVC-fasad och ingen specifik produkt från start. (Om någon sedan frågar vilket märke jag valt och vill veta varför eller detaljer så måste jag ju kunna svara.)
Syftet med denna tråd var att tipsa och visa hur projektet går oavsett om jag bara varit medlem i 3 år. :cool:
(Att hitta nya fasadlösningar av en slump när man googlar på fasad är faktiskt inte så konstigt.)

Bilder och uppdateringar kommer.
 
  • Gilla
NiklasHR
  • Laddar…
Kag har kollat runt en hel del nu och hittar faktiskt inga vettiga alternativ till oncewall.
Jag vill ha liggande panel och gillar trästruktur.
Så exclusivpanelen eller sverigepanelen är det jag funderar på, båda är ändspontade så det blir inget spill.
Största skillnaden är att ex. panelen är tjock
och kostar 630:-/kvm
Liggande vit panel med synlig trästruktur och ändspont för montering utan spill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sverigepanelen är tunnare och kostar 470:-
Liggande träpanel med ändspont och trästruktur på vit bakgrund, alternativ till oncewall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska mäta upp huset i helgen och se vad det kan landa på!
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Sverigepanelen är tunnare och kostar 470:-
Ska mäta upp huset i helgen och se vad det kan landa på!
Sverigepanelen tycker jag ser snygg ut, men smakar det så kostar det :(
Som jämförelser kostar vanlig Z-panel i trä, 22x120 grundmålad 157 kr/kvm.
Till det kommer naturligtvis färdigstrykning 1 - 2 ggr.
 
R
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Sverigepanelen tycker jag ser snygg ut, men smakar det så kostar det :(
Som jämförelser kostar vanlig Z-panel i trä, 22x120 grundmålad 157 kr/kvm.
Till det kommer naturligtvis färdigstrykning 1 - 2 ggr.
Och spillet.... vilket blir avsevärt större med trä..

Och att stryka bra färg på huset kostar multum...
 
Finns ett nybyggt hus i vårt område som har satt liggande pvc paneler, vita med trästruktur. Liknar den exclusive bilden du la upp, men har ju inte en aning om det verkligen är den dock.

Jag är lite kluven vad jag tycker.... det är fejkträ, det är mycket slätare och blankare än äkta trä, inga sprickbildningar, inget levande. Hade jag inte vetat om det, hade jag nog aldrig tänkt på det. Men nu när jag vet om det, så ser huset lite.... ja, plastigt ut! Lite konstiga lösningar runt knutarna har jag för mig, typ en stående list (ganska smal) som dom liggande löper emot. Inga riktiga knutbrädor liksom. Och säkert andra ställen som det är olika lösningar på, pga att det är plast. Varför man inte satt riktiga knutbrädor förstår jag inte, kanske för att hålla det minimalistiskt och stilrent?

Ett i övrigt jäkligt stort och snyggt hus tycker jag! Kan ta en bild på det vid något tillfälle om du vill se ett helt hus med pvc paneler.... :)

Jag förstår helt klart tanken med underhållsfritt! Det är gött.... (y)
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.