C claesborjesson skrev:
Du skall ALDRIG sätta isolering utanpå platonmatta !!!!!! Då fungerar inte platonmattan som uttorkande utan kräver att du har en helt torr källarvägg SAMT ångspärr på insidan av huset (vilket samtidigt innebär att du inte behöver platonmatta).

Isodrän / Pordrän är det man skall ha om man vill ha isolering och kappilärbrytning.
Själv har jag numera 10 cm Isodrän men om man vill ha bättre isolering kan man sätta dubbla skivor.
Med användande av dessa skivor (som är frigolitkulor där ånga kan vandra genom skivan) så hamnar daggpunkten någonstans i mitten av skivan. Det kondenserade vattnet rinner ner genom skivan(den är kappilärbrytande) och hamnar förhoppningsvis nedanför husbotten där dräneringsledningen finns.

Detta torkar effektivt ut källarväggen.

För att jord och sand inte skall rinna in i skivan och förstöra kappilärbrytande effekten i skivan så placerar man en folie eller markduk på utsidan.

Så här föreslår Isodrän vad man kan göra (förvisso samtidigt fixa torpargrunden). [bild]

Så här har jag gjort, observera att jag låter isoleringsskivan gå hela vägen upp. När jag frågade Isodrän varför dem själva inte föreslår detta blev svaret: "Vi själva gör så hemma hos oss, men de flesta tycker att det blir för dyrt".

[bild]

Jag har satt en tät gummiduk utanpå eftersom jag sätta en rabatt direkt mot huset, utan gummiduken kommer jorden bli alltför torr (tror jag),
Det går ju inte jämföra isodrän med cellplast. Isodrän vill ha kondenseringspunkten så långt ut från vägg som möjligt om man nu använder cellplast och Isola platon säger att isoleringen ska vara utanför mattan på en grundmur.
Visst cellplasten är väldigt tät så man kan undra hur mkt fukt som tar sig igenom och kondenserar på plastmattan.

Ber om ursäkt för all OT. Vart isoleringen ska sitta får diskuteras i en annan tråd tycker jag☺
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kan mycket väl funka att ha platonmatta utanpå grunden. På samma sätt som det funkar att ha fuktspärren utanför installationsskiktet. Jag har inte byggt så, men jag ser det inte som ett definitivt fel.
Platonmatta utanpå grunden är utmärkt, men ingen isolering UTANFÖR platonmattan, för då förstör man funktionen på platonmattan.

Skall man ha isolering skall den sitta innanför platonmattan. Problemet är att vanlig frigolit inte släpper igenom vattenånga, om man då placerar frigolit mellan platonmattan och källarvägen blir resultatet att platonmattan inte har någon funktion.

Om man då i stället ersätter frigoliten med Isodrän/Pordrän... så är allt OK, den isolerar och är ånggenomsläpplig och kappillärbrytande för det bildade (kondenserade) vattnet.
 
Ja, de klart att isodrän är bättre och hade inte satt platon på en huskällare. Däremot är det dyrare och för ett garage så räcker det.
Isolering satte jag egentligen enbart för o flytta fryspunkten och slippa fylla emot med makadam hela väggen. Så det inte frostspränger lecaväggen.

Du utesluter ju egentligen helt platon och det får du ta med dom.
Det är godkänt enligt BBR.
 
Redigerat:
C claesborjesson skrev:
Platonmatta utanpå grunden är utmärkt, men ingen isolering UTANFÖR platonmattan, för då förstör man funktionen på platonmattan.

Skall man ha isolering skall den sitta innanför platonmattan. Problemet är att vanlig frigolit inte släpper igenom vattenånga, om man då placerar frigolit mellan platonmattan och källarvägen blir resultatet att platonmattan inte har någon funktion.

Om man då i stället ersätter frigoliten med Isodrän/Pordrän... så är allt OK, den isolerar och är ånggenomsläpplig och kappillärbrytande för det bildade (kondenserade) vattnet.
Nej. Om man med en isolering utanför fuktspärren får en så pass hög temperatur i materialet innanför att det inte kondenserar vatten där så funkar det utmärkt. Det är så i alla ytterväggar på nya hus.
 
Plast i taket och glesning nästa, småpill tar tid :rolleyes:
 
  • En byggplats med en vit dörr, rött snedtak och oskyddade träbjälkar synliga i takkonstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfönster med synlig plast och trästomme i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med material och verktyg vid en nygjuten betongtrappa och vit stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbyggarbetsplats på kvällen med trästomme, stege och pågående takarbete med platsbeklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion av takbjälkar och reglar i pågående byggprojekt, oskarp synlig plastfolie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej. Om man med en isolering utanför fuktspärren får en så pass hög temperatur i materialet innanför att det inte kondenserar vatten där så funkar det utmärkt. Det är så i alla ytterväggar på nya hus.
D Daniel 109 skrev:
Nej. Om man med en isolering utanför fuktspärren får en så pass hög temperatur i materialet innanför att det inte kondenserar vatten där så funkar det utmärkt. Det är så i alla ytterväggar på nya hus.
Hur torkar du ut byggfukten ur väggen ? Den måste då torka inåt .... och detta går mycket långsamt omdet över huvud taget fungerar.
Var ligger daggpunkten om du har en 30 cm lecablock och utanpå detta 10 cm cellplast, så har de samma U-värde. Daggpunkten ligger då i Leca-blocket, denna kommer aldrig att torka upp. Du måste ha 20-30 cm cellplast.
 
Mellan dom stora portarna ser gångdörren ut som en barnmodell :D
 
  • Gilla
martinåsaka
  • Laddar…
Spikat gles idag :D
 
  • Nyuppsatt träreglatk takstom i en grå betongbyggnad med isolermaterial mellan reglarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
2 lager gips klart :sweat:
 
  • Stor hög av vita gipsplattor staplade mot en betongvägg i ett ofärdigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med två lager gips installerat, synliga skruvar och utstickande kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Bra jobbat
 
  • Gilla
martinåsaka
  • Laddar…
Fick tag på en gammal kompressorpjäs gratis, atlas copco kt4 ras. Verkar svårt att hitta nån info om dom, står dock 4kw på motorn
 
  • En äldre blå Atlas Copco KT4-kompressor på 4 kW monterad på ett släp utomhus under skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags o försöka få i portarna innan allt får fuktskader och vattenpumpen fryser :thinking:
 
  • Ofärdigt garage med isolering i taket och öppningar täckta av OSB-skivor, stege och byggmaterial syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Kollat lite på styrning till portarna. Funkar att köpa till fjärrkontroller osv men sedan hittade jag en annan variant. Vad jag fattar som räcker det att köpa 1 sådan här+ en extra sensor så kan man styra bådaportarna via telefonen?
Ingen som testat något liknande innan? Och wifi behövs men räcker från huset dit nu så borde ju funka.

Gogate 2


https://www.elgiganten.se/product/s...ATEKIT/gogogate-2-smart-garageportoppnare-kit
 
Försökte börja montera portarna idag, körde fast rätt fort och saknar en bra manual.
Fårstår inte riktigt hur virarna ska gå och sedan är det ett snöre på ena sidan? Kan det vara till tillbakadragningen/neråt? Får ringa lindab igen imorgon och uppge ordernummret som står på skenorna. Är säkert simpelt om man vet hur allt ska sitta?
 
  • Omonterad garageport med synliga skenor och virar, stege i förgrunden och arbetslampor tända.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageportens mekanism med fjädrar, vajrar och ett snöre, installationsprocessen verkar förvirrande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M martinåsaka skrev:
Försökte börja montera portarna idag, körde fast rätt fort och saknar en bra manual.
Fårstår inte riktigt hur virarna ska gå och sedan är det ett snöre på ena sidan? Kan det vara till tillbakadragningen/neråt? Får ringa lindab igen imorgon och uppge ordernummret som står på skenorna. Är säkert simpelt om man vet hur allt ska sitta?
Visa gärna för oss andra hur ska fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.