D
Jag håller på att bygga ett hus och ska klä huset med PVC för att slippa underhåll för resten av mitt liv.
Det var en ren slump att jag upptäckte detta och hade som plan att använda vanlig träfasad, men samtidigt hatar jag verkligen att måla. Särskilt att behöva måla om och om igen (både vid byggandet och sedan återkommande med åren).
Jag vet att det funnits en tunn PVC som är lika tunn som plåt men denna typ känns för sladdrig för min del, så jag blev glad när jag råkade hitta en "bräda" som är tjock/stabil och ser ut som dubbelfaspanel. Att den dessutom gick att få utan trämönster gjorde att jag slog till och beställde.

Jag tänkte att det måste finnas fler som inte gillar att måla och som är intresserad av hur det blir, så jag tänkte dela med mig av lite löpande info och bilder under hösten.

Bilden visar hur det ser ut nu innan jag börjat.
Hus under konstruktion med isolering väntande på PVC-klädsel som ska likna dubbelfaspanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Titti65 och 6 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ska bli spännande att se slutliga resultatet
 
Vilken tillverkare är det på PVC-fasaden?
 
D
Företaget heter OnceWall och jag har valt stående montering av modellen Classicpanelen eftersom den är så slät och fin samt passar bättre till moderna byggnader jämfört med panelerna som har trästruktur (enligt min smak i alla fall).
Jag ska börja sätta upp läkt runt huset inom kort så då kommer det mer bilder.
 
Redigerat av moderator:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Plastpanel är mycket vanlig i USA, kanske särskilt i Florida.
"Vinyl siding!" :) Som det ser ut i USA så blir det dock skitigt vad det lider. Tänk plastmöbler. Och det bleks av UV som all plast i solen. Men nu kanske TS produkt är hårdare och går att hålla rent, och UV-beständigare (30 år tror jag dock inte på). Underhållsfritt tror jag dock inte att det blir.
 
  • Gilla
Bedholm och 1 till
  • Laddar…
Om du är ute efterunderhållsfritt varför blev det pvc istället för plåtfasad? Plåt är kanske inte så snyggt men det håller!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
Jag gillar folk som vågar prova nya material!

Däremot tror jag inte att det finns något som heter underhållsfritt. Det kan dock dröja innan underhåll behöver göras.

Får jag göra ett medskick, så är set, kolla hur man hanterar skador, för det uppstår, förr eller senare, ungar som ritar med en sten, inbrott, gräsklippare eller vad som helst. Kolla också hur man gör när man underhåller det som egentligen inte behöver underhållas.

Stort lycka till och glöm inte att posta bilder på hur det blev! Vi fegisar behöver inspiration.
 
  • Gilla
Fred_HL
  • Laddar…
Staffans2000
Underhållsfritt brukar betyda att det inte går att underhålla. Kommer ni ihåg de underhållsfria PVCpanelerna i senap och brunt som täckte många villor på sjuttiotalet? Var är de nu? Inget material varar för evigt. Trä ruttnar, järn rostar och plaster torkar. Inget nytt under solen. Förhoppningsvis håller dagens plastpaneler lite längre än föregångarna.
Må lyckan stå den djärvare bi!

Staffan
 
  • Gilla
Fred_HL
  • Laddar…
Chaly
Bodde ett gäng år i min ungdom i hus med vit pvc-panel uppsatt nån gång på sjuttiotalet. Den hade inte gulnat på de 20-30 åren men blivit lite spröd... sålänge man inte misshandlade den så var det dock lugnt.
 
D
Hej alla.

Lars Stefan Axelsson: Jag tror inte man kan jämföra fasader och fönster med utemöbler i plast.
Jag har även valt PVC-fönster från småländska Kronfönster, och dessa har de själva haft på sina lokaler sedan 80-talet och de är fortfarande vita och fina efter mer än 30 år. Detta gör att jag är positivt inställd till fasadens livslängd.
Sedan har du säkert en poäng kring uttrycket "underhållsfritt" eftersom man kanske måste spola av fasaden några gånger under 50 år, men hellre det än att skrapa färg och måla i flera omgångar för många tusenlappar om och om igen.

Toolman77: Bra fråga! Jag håller med dig om att plåt håller, men dels så gillar jag inte att ha fasaden full av synliga farmarskruvar och ärligt talat så är det svårt att hitta en riktigt fin fasadplåt (Om vi inte pratar om designade industrifasader i plåt för flera hundra tusen kronor). Om informationen stämmer att denna PVC-fasad beräknas hålla 50-60 år (med hela 20 års garanti!) så blir det hållbart, snyggt utseende samt lättare/snabbare att montera än plåt.

Chaly: Ja, den där sprödheten skrämde mig lite när det gäller tunn PVC-fasad. Jag beställde prover från båda företagen och insåg att det är en stor skillnad när plasten är 1-2 millimeter jämfört med en tjock panel. Att hålla i den tjocka panelen från OnceWall kändes tryggt och stabilt i handen medan den tunna gav oro typ att det skulle braka igenom om man lutar sig med handen mot väggen. :)

Tack för positiva inlägg. Man behöver lite glada och inspirerande ord när det nu ska bli dags att göra detta.
Självklart så kommer det bilder och kanske lite tips och trix när jag kommit igång nästa vecka.
 
  • Gilla
Titti65
  • Laddar…
Som någon sagt så är fasadtypen vanlig i USA så den är väl beprovad. Jag tycker att man ska välja bort den på grund av de skadliga ämnen som PVC innehåller.
 
Känns inte den här tråden lite som reklam ?
 
  • Gilla
pea72 och 1 till
  • Laddar…
D DIY2018 skrev:
Toolman77: Bra fråga! Jag håller med dig om att plåt håller, men dels så gillar jag inte att ha fasaden full av synliga farmarskruvar och ärligt talat så är det svårt att hitta en riktigt fin fasadplåt
Plåt ser järna alltför blank och steril ut, inget liv i ytan.
Till skillnad från plastpaneler, som ibland till och med har mer levande trästruktur än äkta trä :)
 
R
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Plåt ser järna alltför blank och steril ut, inget liv i ytan.
Till skillnad från plastpaneler, som ibland till och med har mer levande trästruktur än äkta trä :)
Med en slägga på plåten så blir det liv i ytan.
 
  • Haha
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.