Terrassmarkiser och fönstermarkiser är ett bra alternativ för att sänka värmen inomhus eller skydda sig från vädrets makter på uteplatsen. Men vad kostar egentligen markiser?

Du kan läsa artikeln här: Pris markiser
 
Jag håller på och kollar på markiser nu. Jag tycker att det är svårt att veta vad man får för pengarna vad gäller kvalitet. Sen har de ofta olika modeller till olika pengar men med luddiga skillnader sinsemellan. En del försäljare finns bara på nätet, eller har kontor dit man inte kan resa. En del har priser på nätet, och en del vill att man ska begära offert. Innebär "begära offert" att det alltid är dyrare än de med priser på hemsidan? Det är känslan jag får iaf. Hur är det med kvaliten, vart får man mest "bang for the bucks"
 
Jag köpte fönstermarkiser från webbmarkis.se för något år sedan. Känns som bra kvalitet, rejäl väv, bra konstruktion, och lätta att montera. Tillverkade av hestra markis om jag minns rätt.
Vettiga priser, nöjd!
 
A
Påsken 2014 köpte jag den allra billigaste terrassmarkisen jag kunde hitta. 4,5*2,5m för knappt 2000:- på Bauhaus.

Den håller än, men är solblekt till oigenkännlighet, och armar mm känns veka och vindkänsliga jämfört med dyrare. Nu har jag börjat fundera kring utbyte och då är frågan om man ska hitta motsvarande igen, nästa prissteg verkar ligga runt 10000, sen finns det ingen övre gräns.

Frågan är om en fem gånger så dyr är fem gånger så bra? Eller ska man byta vart femte-sjätte år?
 
Mats-S
F fredrik.johansson skrev:
Jag köpte fönstermarkiser från webbmarkis.se för något år sedan. Känns som bra kvalitet, rejäl väv, bra konstruktion, och lätta att montera. Tillverkade av hestra markis om jag minns rätt.
Vettiga priser, nöjd!
Har köpt alla mina markiser till villan och sommarstället på Webbmarkis.se. Grymt bra kvalite, halva priset mot vad dom tar på "fina gatan" (samma tyg som fina gatan dessutom).

Dessutom otroligt bra bemötande och service från personalen :)
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Pinsamt, installationen av markis på bild från cheeseman är inte fackmannamässigt installerad. Anslutningskabel får inte dras igenom vägg, undantag om hålet är så stort att kabeln kan inspekteras så att inte ålderskador har uppstått. Gummi är en färskvara. Brandrisk!!!!!!!
 
  • Gilla
Pontusand
  • Laddar…
B Bertil Wagner skrev:
Pinsamt, installationen av markis på bild från cheeseman är inte fackmannamässigt installerad. Anslutningskabel får inte dras igenom vägg, undantag om hålet är så stort att kabeln kan inspekteras så att inte ålderskador har uppstått. Gummi är en färskvara. Brandrisk!!!!!!!
Och hur vet du att den inte går i ett vp-rör?
 
  • Gilla
kenneth5828
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Och hur vet du att den inte går i ett vp-rör?
Anslutningskabel får inte ligga i VP rör i heller. Kabeln från markisen ska anslutas i en anslutningsdosa eller i en arbetsbrytare är ännu bättre.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
B Bertil Wagner skrev:
Anslutningskabel får inte ligga i VP rör i heller. Kabeln från markisen ska anslutas i en anslutningsdosa eller i en arbetsbrytare är ännu bättre.
Ska vi vara petiga ska den väl anslutas med kontakt eller säkerhetsbrytare placerad utomhus...
 
S sunqan skrev:
Ska vi vara petiga ska den väl anslutas med kontakt eller säkerhetsbrytare placerad utomhus...
Givetvis ska markis anslutas utomhus när den är monterad utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.