J Janne Nilsson skrev:
Så, Du tycker att detta skulle vara ett fackmannamässigt utfört om det e NTR-A virke?
Varför skulle det inte vara fackmannamässigt?
 
F
T twoody skrev:
Varför skulle det inte vara fackmannamässigt?
Kan du peka på nån skift som är ynger än 40år som rekommenderar att gjuta i trä (oavsett behandling)?
 
F fsn skrev:
Kan du peka på nån skift som är ynger än 40år som rekommenderar att gjuta i trä (oavsett behandling)?
F fsn skrev:
Kan du peka på nån skift som är ynger än 40år som rekommenderar att gjuta i trä (oavsett behandling)?
Förstår inte frågan.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Googlar man på det så får ma nfaktiskt en hel del träffar på sidor som är nyare än 40 år.

Därmed inte sagt att det är fackmannamässigt. Personligen skulle jag inte göra så. Iallafall inte med något som behöver stå mer än 10 år.
 
  • Gilla
byggolle
  • Laddar…
Vi bytte staket på vår tomt för 3 år sedan, 1,8 m högt. De gamla stolparna var gjutna på detta sättet (tryckimpregnerat) och har inte varit behandlade någon gång (åtminstone inte sedan 1988) och staketet byggdes 1970, vilket jag tycker tyder på att det är ett klart gångbart alternativ, då stolpskor på ett så högt staket lätt blir svajigt. Jag gjorde likadant¨på det nya staketet :)
 
L Leif i Skåne skrev:
Kärnek direkt i mark kan hålla i 50-70 år,
Ekpålen som slogs ner i Bockstensmannen var intakt då man fann honom 1936. Då hade den suttit där i 600 år. Synd att de inte satte en NTR A-impregnerad furupåle i honom också, bara som jämförelse... :)
 
  • Gilla
karlbrutal och 8 till
  • Laddar…
Buildgates stig-helmer skrev:
Ekpålen som slogs ner i Bockstensmannen var intakt då man fann honom 1936. Då hade den suttit där i 600 år. Synd att de inte satte en NTR A-impregnerad furupåle i honom också, bara som jämförelse... :)
Fast Bockis själv var rätt välbevarad han med. I båda fallen var det ju för att de hade bevarats i en syrefattig mosse. Svårt för något att förmultna där.
 
  • Gilla
Buildgates och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Är väl som vanligt på dagens byggen. Kan man fuska och ta genvägar så gör man det.
Det håller garantitiden ut, sen får det vara bra.
Jag är ofta med på besiktningar i egenskap av entreprenör, och ser hur mycket det fuskas. Ofta är det pga tidspress. Men nästan lika ofta av besparingsskäl.
Det finns hus som byggdes för 100 år sedan, som forfarande är i bruk och enbart fått underhåll och förbättringar. Husen som byggs idag skulle inte klara 50 år utan stora reparationer. Iaf inte de tekniska installationerna

Kolla vad det står i handlingarna. Det kanske är rätt utfört enligt beställning.
Då hör du till fuskarna ?? :crysmile::crysmile:
 
F
T twoody skrev:
Förstår inte frågan.
Då har vi problem.....
 
F fsn skrev:
Då har vi problem.....
Jag har då inga problem.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Då hör du till fuskarna ?? :crysmile::crysmile:
Nä, knappast, jag vill ha nöjda kunder även efter garantin har gått ut.

Om man inte har tid att göra saker ordentligt med en gång, då har man definitivt inte tid att göra om jobbet en gång till.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag skulle absolut aldrig gjuta in trä på detta sätt och defenetift inte vanligt obehandlat virke.
Men att säga att detta är fusk håller jag inte med om.
 
T twoody skrev:
Jag skulle absolut aldrig gjuta in trä på detta sätt och defenetift inte vanligt obehandlat virke.
Men att säga att detta är fusk håller jag inte med om.
Om inte detta är fusk, vad är det då? Okunskap`?
Obehandlat virke under mark= kommer garanterat ruttna rasande fort. Finns det någon på fullaste allvar tycker att detta är ok??? Hade varit roligt att höra vad byggherren har att säga om detta? Vem vet, han kanske använder sig av tryckt virke i trästommen till huset,,,,,,
 
P Pappa1986 skrev:
Om inte detta är fusk, vad är det då? Okunskap`?
Obehandlat virke under mark= kommer garanterat ruttna rasande fort. Finns det någon på fullaste allvar tycker att detta är ok??? Hade varit roligt att höra vad byggherren har att säga om detta? Vem vet, han kanske använder sig av tryckt virke i trästommen till huset,,,,,,
Nu vet vi ju inte om det handlar om obehandlat virke.
Och bara för att någon gör något som inte håller för evigt är ju inte lika med fusk.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.