BirgitS
Jag såg flera olika serier av Anders Petter och den här har inte silikonhandtag: https://www.cervera.se/produkt/stenfors-gryta-5-l-rostfri
Den är lite dyrare så det är väl bättre kvalitet på något sätt, men tyvärr inte glaslock, hällpip och galler i locket vilket jag tyckte var det stora lyftet när jag behövde köpa nya kastruller vid spisbytet, så skönt att kunna se direkt hur mycket det kokar och hälla av potatisvattnet utan att stå och balansera med locket på glänt.

Jag har en traktörpanna från Eva Solo och det är ju en riktig bra serie och passade på att köpa den när Kitchn hade väldigt bra rabatt (50% tror jag).
 
Hemmakatten
Den där grytan ser bra ut. Ska åka till Cervera och känna på den. Tack för tipset.
 
Nu förstår jag inte riktigt......varför byter man till en exotisk spismodell som inte fungerar med de kastruller och grytor och pannor man redan har?
 
Hemmakatten
Därför att det finns i den bostad man flyttar till. Nu har vi en gasolhäll där mina gamla kastruller fungerar utmärkt. Det är faktiskt så, heimlaga, att folk faktiskt köper nya saker och uppdaterar gamla, vet att du är en sparsam person.
 
Ja just det.....man kan ju inte byta spis i en hyrsesbostad så det passar ens egna gamla kastruller.
 
BirgitS
H heimlaga skrev:
Ja just det.....man kan ju inte byta spis i en hyrsesbostad så det passar ens egna gamla kastruller.
Det är nog billigare att byta ut några kastruller än att byta spis.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
MultiMan
Mina kokkärl är nog värda minst det dubbla mot spisen, kanske mer, så nja, det beror på.

Personligen vill jag inte ha induktion ens om jag fick spisen/hällen gratis. Edit: Och ja, jag har använt induktion så inget prat i nattmössan. ;) Koka vatten är bra men det är nog främst fysikern i mig som inte vill ha så extrema magnetfält i hemmet.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Hade jag fått välja hade jag hellre haft en gasolhäll, men det går inte. Dessutom måste i så fall de övre köksskåpen flyttas/byggas om så det är 65 cm mellan häll och skåp.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Nu har jag varit på Cervera. Stenfors var bra och tung kvalite. Scanpan var också bra. Anders Petters Budget-serie eller vad man nu kallar det kändes också okej. Det är inte så ofta jag använder en 10liters gryta. Mest till buljongkok eller koka skinka elller en stor fågel. Men det verkar svårt att hitta en 10-liters. Vill dessutom att man kan sätta 5-literskastrullen i den stora. Kommer att få ett minimalt kök jämfört med vad vi har nu.
 
J jonasz skrev:
Scanpan CTX är grymt bra.

Jamie Olivers serie stekpannor från Tefal fick mig att vilja leta upp Jamie och lägga honom över knät för att lära honom ett och annat, samma sak med kastrullerna som blir så varma i handtagen så att man måste ha grytlappar för att kunna ta i dom.
Skäms på sig Jamie för att du satt ditt namn på detta
Scanpan ctx 26 cm finns nu för 979 kr, det är väl bara att slå till då eller?
 
Köp en av varje storlek
 
Hemmakatten
Tyvärr har jag inte hittat nån 10liters kastrull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.