Kärnek direkt i mark kan hålla i 50-70 år, men om man gjuter fast dom i betongen ruttnar även kärnek upp på 20 år.
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag är inte fackman nog att se exakt hur infästningen är gjord, det är i alla fall ingen fot utan det ser ut som att trät är fastgjutet.

Vi bygger huset enl ABS09, och avtalet vi har med byggaren specifierar inget om staketet och dess konstruktion. Om något är upphandlat med kommunen vet jag inte, det är förstås möjligt.

Det känns som att jag får börja med att prata med byggaren. Jag har följt allt på nära håll och inte sett något att anmärka på hittills så det förvånar mig att de gör något sådant. De framstår inte som några som skulle fuska eller slira på något, men så är det ju besiktning på fredag den 31 augusti så kanske känner de sig stressade...

Men det känns som att vi helt enkelt får hävda att det inte är fackmannamässigt utfört, ser ingen specifik klausul att hävda sin rätt mot utöver det.
 
  • Gilla
Simon Hellsten
  • Laddar…
E Etnoy skrev:
Tack för alla svar. Jag är inte fackman nog att se exakt hur infästningen är gjord, det är i alla fall ingen fot utan det ser ut som att trät är fastgjutet.

Vi bygger huset enl ABS09, och avtalet vi har med byggaren specifierar inget om staketet och dess konstruktion. Om något är upphandlat med kommunen vet jag inte, det är förstås möjligt.

Det känns som att jag får börja med att prata med byggaren. Jag har följt allt på nära håll och inte sett något att anmärka på hittills så det förvånar mig att de gör något sådant. De framstår inte som några som skulle fuska eller slira på något, men så är det ju besiktning på fredag den 31 augusti så kanske känner de sig stressade...

Men det känns som att vi helt enkelt får hävda att det inte är fackmannamässigt utfört, ser ingen specifik klausul att hävda sin rätt mot utöver det.
Personligen kan jag tycka att stolpspjut eller betongfästen borde gå fortare att fixa till än att vänta på cementen..? Materialets kostnad här kan väl knappast vara avgörande.. om det inte är otroligt tight budget..
 
E Etnoy skrev:
Vi har tecknat entrepenadavtal direkt med byggaren, kan kolla avtalet men tror inte det står något specifikt om plankets infästning där.
Kan vara en abt och då har byggaren projekteringsansvar
Och då kan besman anmärka på det
 
Som vanligt många tyckare på forumet som inte har kunskap.

För det första bör man ta reda på vad byggaren egentligen har gjort innan man målar fan på väggen. Det finns olika Klassningar på impregnerat virke varav NTR A är en klass som tål att vara i vatten. Dessutom finns det impregnerat virke som inte har det klassiska gröna pigmentet som därför ser likadant ut som otryckt virke. Så det skulle kunna vara sådant virke som har använts och då är det helt ok. Det kommer inte att hålla för evigt, naturligtvis, men tillräckligt länge för att de som bor där ändå har tröttnat och vill göra om.

Så ta reda på mer innan du tar ärendet vidare är mitt råd.
 
  • Gilla
karlbrutal och 10 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Obehandlat kommer ruttna.
Våra stolpar som är ingjutna har klarat 39 år.
 
T tompajo skrev:
Som vanligt många tyckare på forumet som inte har kunskap.

För det första bör man ta reda på vad byggaren egentligen har gjort innan man målar fan på väggen. Det finns olika Klassningar på impregnerat virke varav NTR A är en klass som tål att vara i vatten. Dessutom finns det impregnerat virke som inte har det klassiska gröna pigmentet som därför ser likadant ut som otryckt virke. Så det skulle kunna vara sådant virke som har använts och då är det helt ok. Det kommer inte att hålla för evigt, naturligtvis, men tillräckligt länge för att de som bor där ändå har tröttnat och vill göra om.

Så ta reda på mer innan du tar ärendet vidare är mitt råd.
Tack för info, låter som att du vet vad du talar om. Ska fortsätta dialogen med byggaren i morgon. Visste inte att impregnerat trä kunde se ut på det sättet nu för tiden.
 
R rolf47 skrev:
Våra stolpar som är ingjutna har klarat 39 år.
Det finns mycket från förr som fungerade i praktiken, men som idag inte fungerar teoretiskt.
Vi har ett staket liknade det på bilden med stolpar i betong i vårt område, det är från 92 och stolparna är det inget fel på.
Skillnaden mot staketet på bilden är att vi har överliggare med plåt på, vatten når inte stolparnas ändträ.
I detta fall kommer stolparna/spjälorna uppifrån ruttna fortare än nere i betongen.
 
Vad jag förstått så bevaras trä mycket bra av betong - konstant fuktighet och låg syretillförsel. Så är det någonstans det börjar ruttna så är det nog vid infästningen. Jag besökte en gång en mer än hundra år gammal skuta i Norge. I den hade de någongång bytt ut originalballasten mot betong och skrovet var välbevarat upp till överkanten av betongen, men där över var det sönderruttnat.

Själv skulle jag helt klart föredra att ha stolpfötter för att lyfta upp träet från marken och dessutom kunna byta ut stolparna, men om man undrehåller träet vid skarven ordentligt så kan det nog hålla länge och väl.
 
R
R Robzon skrev:
Vad jag förstått så bevaras trä mycket bra av betong - konstant fuktighet och låg syretillförsel. Så är det någonstans det börjar ruttna så är det nog vid infästningen. Jag besökte en gång en mer än hundra år gammal skuta i Norge. I den hade de någongång bytt ut originalballasten mot betong och skrovet var välbevarat upp till överkanten av betongen, men där över var det sönderruttnat.

Själv skulle jag helt klart föredra att ha stolpfötter för att lyfta upp träet från marken och dessutom kunna byta ut stolparna, men om man undrehåller träet vid skarven ordentligt så kan det nog hålla länge och väl.
Fido kommer impregnera stolparna.

Att gjuta in trä i betong är alltid fel, sen att det kan hålla länge ändå är en annan sak.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Den här metoden är inte helt ovanlig. OCh som jag förstår så murknar dte inte nere i betongen, men ev. precis vid markytan.

Fördelen med denna montering är att stolpen blir stadig, stolpskor svajar lite.

Nackdelen är att det blir avsevärt struligare att byta stolpen den dag den murknar. Men det är inte så att den murknar på några får år.

Cement har någon form av skyddande effekt, jag vet inte mekanismen. Det finns exempel från första halvan av 1900 talet när man byggde avloppsbrunnar av cementdoppade brädor. En bekant grävde bort en sådan brunn ca .1990, den var byggd på 30 talet. Träet var fortfarande friskt inne i sitt cementskal. Jag vet inte hur tjock cementen var, men uppfattade att det handlade om några mm, ungefär som man penslat på en cementblandning.
 
  • Gilla
Robzon och 1 till
  • Laddar…
Det finns en bok om hur man bygger carport. Tror att den är i samma serie som den kända "takstolsboken". Där tar man upp den här metoden att förankra stolpar, just för att den ger en mer stabil konstruktion.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
R
H hempularen skrev:
Det finns en bok om hur man bygger carport. Tror att den är i samma serie som den kända "takstolsboken". Där tar man upp den här metoden att förankra stolpar, just för att den ger en mer stabil konstruktion.
H hempularen skrev:
Den här metoden är inte helt ovanlig. OCh som jag förstår så murknar dte inte nere i betongen, men ev. precis vid markytan.

Fördelen med denna montering är att stolpen blir stadig, stolpskor svajar lite.

Nackdelen är att det blir avsevärt struligare att byta stolpen den dag den murknar. Men det är inte så att den murknar på några får år.

Cement har någon form av skyddande effekt, jag vet inte mekanismen. Det finns exempel från första halvan av 1900 talet när man byggde avloppsbrunnar av cementdoppade brädor. En bekant grävde bort en sådan brunn ca .1990, den var byggd på 30 talet. Träet var fortfarande friskt inne i sitt cementskal. Jag vet inte hur tjock cementen var, men uppfattade att det handlade om några mm, ungefär som man penslat på en cementblandning.
Undras om det är den boken huskonstruktörerna läste på 70 talet när de var kåta på att gjuta in golvbjälklag i betong.
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
E Etnoy skrev:
Känner precis samma sak. De har tryckt ned trät och hällt cement runt. Har inte tagit detta med byggaren än men det får nog bli i veckan.
Jag tror de har blandat cementen med sand och vatten till betong....
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Om inte ritningar eller entreprenadhandlingar säger något annat så gäller AMA; Arbets och Materialanvisningar. Där anges troligen att detta inte är ett acceptabelt utförande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.