Jag har pannrummet i garaget med ca 20m pexkulvert till huset. Huset har golvvärme i två plan totalt ca 230m2 och vattnet kommer färdigshuntat från pannrummet.

Skulle jag kunna klara mig på en pump placerad i pannrummet?
 
R
Tveksamt om det räcker ,mycket slang och då behövs det lite kraft för att det ska gå runt .
i ditt ställe skulle jag flytta shunten och ha pumpen i huset närmast fördelarna , men det kan gå
du får prova om den orkar , det blir hög hastighet på vattnet i kulverten och det är inte bra ,
Shuntas det innan fördelarna med cirkpump efter så blir det lugnare vattenflöde
och lättare att justera in slingorna vid behov
 
Å andra sidan om jag sätter en vp i pannrummet så blir det väl färdigshuntat iaf?
 
  • Gilla
Pary
  • Laddar…
R
Klart det blir shuntat sen om det räcker med värme på inställt värde är en annan sak .
Det är långa vägar som vattnet ska gå , och lite klent med 20 PEX som matning
och ut på slingorna , det behövs en bra fart på cirken för få fram vattnet till fördelarna .
inget bra med för hög fart det sliter på allt , sen om VP-cirken har kapicitet som behövs
kan jag inte säga , men det står i specifikation för VP vad den orkar i liter sätt
Det ska gå via kulvert , om shunten inne ställs efter behov ,och VP något högre
Då måste det finns en baypass så flödet över VP inte stoppar , alltid flöde över en VP
annars löser den på högtryck när den inte blir av med värmen
 
Om shunten sitter ute har du ingen nytta av en pump till.
 
Krilleman
R rävlyan skrev:
och lite klent med 20 PEX som matning
Fast det vet vi ju inte!
20m PEX-kulvert är inte samma sak som 20mm PEX...

Vilken dimension har du på kulverten @Mattiaz?
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Kulverten är en maxitherm 32mm.
 
Krilleman
Ett väl injusterat govlvärmesystem som matas med 20 meter 32mm PEX bör gå bra beroende på pump.

Vad har du för cirkulationspump som ska driva detta?
 
Hur många slingor är det och vilken dimention?
 
Jag får återkomma med slingor och antal, är på resande fot.

Om jag vänder lite på det, vilka uppgifter krävs för att få fram vilken typ av pump som skulle klara av det?

Har det någon som helst betydelse om pumpen sitter i huset eller i pannrummet? Helst skulle jag vilja ha den i pannrummet.
 
Totalt 16 slingor 15st 16mm och 1st 2x12mm. Flödet ska vara ca 28L totalt.
 
R
Vad sitter det för pump i pannrummet , fabrikat och typ ???
 
Wilo smart 25/6.

Men jag har inga problem med att byta ut den om det krävs.
 
R
Rätt många slingor och lite klen dim för min del , den ska klara 40L + tryckfall på min drift
då kan det gå eftersom det finns mer att ge på den , svårt att säga tryckfallet
Med 16 slang så blir att ha lite fart på vattnet för att få fram energin , men prova är nog bäst
 
Vad för pump skulle man stoppa dit för att vara säker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.