R
1 Torkad kåda ingen fara
2 Dammsuga är bra ingen småflis eller rester kvar
3 Målartvätt behövs inte , det är rent virke , precis som en ytterpanel
4 Grundmåla TJA , ingen speciell grundfärg ,kan vara bra att späda ut den
färg du ska ha som ett suglager , sponten är nog bra torr och suger lite olika
slutmålning kan bli flammig om det suger ojämt
5 Måla med vanlig träfärg det duger bra , samma som med ytterpanel
Och till sist det behövs ingen specialfärg bara samma sort som att måla ett innertak , tänk bara på
glansen , lite halvmatt är brukligt
 
R
PS Torkad kåda , kan i vissa fall vara en grop eller bli en under , bara spackla i något så det blir jämt
 
Hej,
När jag plockade fram den gamla vackra sponten i köket så gjorde jag enligt:
1. Bort med träfiberskiva och vad jag tror va någon form av tjärpapp.
2. Ta bort all spik som höll träfiberskiva och papp som inte följde med vid rivning. Slå in spik som ska vara kvar.
3. Då det va ganska många små men grova partier, alltså såg ut som grövre sågat samt en hel del svarta missfärgningar från papp så gick jag över hela taket med excenterslip, ca 16m2 tog ungefär 4h slipa å väldigt trötta axlar och rygg.
4. Borstade hela taket för att få bort allt damm å annat smått, går nog lika bra med dammsugare.
5. Målade med teknos panelfärg. http://www.teknos.com/sv-SE/website...arger-ac/paneelikattomaali/?SearchPageID=2965

Detta blev väldigt fint å nu i efterhand var det väl värt jobbet att slipa. Är väldigt nöjd med färgen och hur den visar strukturen på trä. Jag laddar upp en bild ikväll.
Sen är det skillnad på kök å källare...
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Det är ok att måla taket och i så fall hade jag hyrt / köpt en högtryckspruta! Det är nästan annars omöjligt att få färg upp i springan mellan varje bräda.

Men jag hade reglat ner taket om där är plats med t.ex 28x45 + 28x70 mm och satt gips.
Då får man plats med VP rör och LED belysning i taket och dimma dessa.
 
Här kommer några bilder, på de där tak fortfarande är omålat så syns skillnaden på det som är slipat som ljusare och missfärgningarna är borta eller betydligt svagare, missfärgningar som lämnades syns inte det minsta genom färgen.

Här ser man fyrkanterna som blev när jag slipade innan jag fick flytta stegen som ljusare partier.
Träpaneltak med omålade, ljusare slipade ytor och mörkare missfärgningar, samt trävägg och en lamphållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på det slipade.
Delvis slipat träpaneltak med ljusare slipade fyrkanter och missfärgningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultat efter något mer än ett år på övriga bifogade bilder.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det är ok att måla taket och i så fall hade jag hyrt / köpt en högtryckspruta! Det är nästan annars omöjligt att få färg upp i springan mellan varje bräda.

Men jag hade reglat ner taket om där är plats med t.ex 28x45 + 28x70 mm och satt gips.
Då får man plats med VP rör och LED belysning i taket och dimma dessa.
Jo, spruta på färgen hade säkert varit bättre men jag såg det som de bräder där jag inte får in pensel till fjäder i spont är för smalt för att det ska komma upp något ljus där i alla fall. Visst, det blev lite ojämnheter där det stannade kvar lite för mycket färg men vi har inte stört oss det minsta på det än idag och någon som är bättre än mig på att måla kan nog lösa det med pensel.
 
Z Zkee skrev:
Här kommer några bilder, på de där tak fortfarande är omålat så syns skillnaden på det som är slipat som ljusare och missfärgningarna är borta eller betydligt svagare, missfärgningar som lämnades syns inte det minsta genom färgen.

Här ser man fyrkanterna som blev när jag slipade innan jag fick flytta stegen som ljusare partier.
[bild]
Närbild på det slipade.
[bild]

Resultat efter något mer än ett år på övriga bifogade bilder.
Vad fint det blev. Min råspont är det lite större glipor mellan. Fick du inte problem med slipen pga spikarna?

Jag kanske slipar lite, om jag ändå måste göra det så att färgen får fäste (pga papp tjäran)
 
Nej, hade inte några problem med spikar, slipade bara utan tanke på spiken, om jag minns rätt gick det nog en 8-10 slippapper, 60korn. Dock va jag noga med att dra ut de spikar som skulle bort och slå in de av de spikar som ska vara kvar som hade krupit ut. Jag tror att förarbetet samt val av färg är anledning till att vi fortfarande är nöjda.

Angående större glipor, jag tror att det också blir snyggt, har ett par större glipor också, kan ta en bild vid tillfälle. Sen tycker jag att glipor fast inte så stora att det ramlar ner spån hör till ett gammalt inne tak va denna typ.

Finns det risk att du slipar i etenit/asbesthaltigt material? I så fall får nog någon med kunskap om det råda också, det är varningsflagga för mig.
 
Stor springa men fick endå använda blixt för att få ljus till foto.
 
Snyggt! Rummet är avlångt, ca 6m så plankorna är delade. Men detta borde väll inte vara något problem?
 
Kommer måla imorgon, tror ni det kommer funka? Se bilder, vissa är skarvade
 
  • Ett orenoverat rum med skarvade träpaneler i taket och nakna väggar som visar spår av gammal färg och puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obemålad, skarvad träbjälklag i tak med synliga fläckar och stenmur på vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snygg spont, jag tror att det kommer bli jätte bra!
Jag tror att man även efter målning tydligt kommer se skarvarna men jag tror att även de kommer passa in bra i takets helhet.
Min uppfattning är att upplevelsen av tak har mycket med förväntning och omgivning att göra, grovt är betydligt snyggare i källare än i vardagsrum. Mina råd:
Känn på de svarta fläckarna och utvärdera om du tror att färgen fastnar. Om negativ känsla så slipa lite till.
Om du är tveksam:
När du känner dig helt klar med förarbete, provmåla så du täcker en längsgående springa, en skarv och en svart fläck, två strykningar med rätt antal timmar mellan sen utvärdera igen.
Eller prata med färghandlare och visa bild, om "yrkesbutik" så brukar man få bra input.

Lycka till!
 
Blev ok, men svårt att komma åt i springorna. Har kört 2 lager.
Tror vi sätter upp pärlspont i andra rummet direkt på råsponten, vad tror ni?
 
  • Vitmålat träbjälklag och obehandlade väggar med synliga spår efter målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ser bra ut , med ett sådant tak så blir det kanske att inreda på ett icke så modernt sätt ,
samt det som kommer på väggarna , det passar inte riktigt in med moderniteter i den takmiljön
Är det bara någotsånär jämt i taket kan du sätta vad du vill där , en utmärkt botten för fäste
Kan vara lite klurigt om fästen/spik kommer så dom hamnar i spåret mellan glesen
då biter det inte bra
 
Perfekt, funderar på att sätta dit den före väggarna putsas av hantverkarna. Bra idé? Vad ska jag isåfall tänka på?

Tack för all hjälp hittills, mycket uppskattat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.