thobjo skrev:
Hej Matte och Annika,

[quote author=matteochannika link=1112627789/60#70 date=1115753361]vilken tomt skall du bygga på, Thomas? och vilket hus har ni tänkt er..?
Vi planerar att bygga något som ursprungligen var Multifunktionella huset souterräng, men som nu har bytt skepnad. Tomten vi skall bygga på är N.

matteochannika skrev:
Nu är ju inte jag heller någon expert på pumpar, men pumpen byter luft i huset ett visst antal ggr per dygn(komfortluften i huset) så den stora vinningen med pumpen är ventilationen ( i gamla hus hade men s.k självdrag som ventilation i husen), MEN pumpen skickar inte bara ut den varma "inneluften" utan sparar den värmen, som då bl. a används till att värma t.ex vatten. På så sätt minskar man förbrukningen på varmvattnet som man använder. Man mäter temp. skillnad på in och utgående fjärrvärmevattnet när man räknar ut energiförbrukningen.

Hoppas att ni förstod vad jag menade...??
Jag förstår vad du menar, men håller inte med. :)

Visst finns det någon form av fläktaggregat som byter ut luften i genomsnitt en gång varannan timme, men detta är inget som kräver en värmepump. Värmepumpen används endast för att överföra energi från frånluften till t.ex. tappvarmvattnet. Visst kan det kännas dumt att släppa ut den varma luften utan att försöka återvinna energin i densamma, men då det kostar i princip lika mycket att utvinna samma energimängd ur frånluften med hjälp av värmepump som att utvinna den ur fjärrvärmesystemet, så ser jag mycket liten poäng i att ha en värmepump i Luleå.

Jag anser att man istället bör ha en värmeväxlare istället för värmepump, då jag TROR att denna har högre verkningsgrad än en värmepump (även om den nu inte kan ta tillvara lika mycket energi som en värmepump). Har man dessutom en luft-luft värmeväxlare så får man förvärmd tillluft, vilket gör att man bör kunna sänka rumstemperaturen med ungefär en grad utan att man upplever luften som kallare, och dessutom slipper man kalldrag från alla ventiler (givet att värmepumplösningen endast har frånluftsventilation). Jag tror jag ska bli värmeväxlarförsäljare när jag blir stor.

\\Thomas och Anna (genom Thomas)[/quote]

Det finns även aggregat som kombinerar värmeväxlare och värmepump. Man får då en balanserad ventilation (till/frånluft) och slipper kalldrag. I stället återvinns värmen från frånluften och tillförs i tilluften. Ett alternativ om man vill byta ut ett gammalt ventilationsaggregat i hus med direktel. En konventionell frånluftvärmepump ger ju bara värme till vattenburna system.

Jag fick en prisuppgift på 38000 kr från www.mecvent.se för det minsta aggregatet som har både värmeväxlare och värmepump. Det finns även ett aggregat utan värmeväxlare, men då måste man förvärma tilluften under vintern för att slippa isbildning.
 
matteochannika skrev:
för helvete kgsjoqvist, sätt inte igång Thobjo igen!.   ;)
;D ;D ;D ;D ;D

Har för övrigt beställt ett bastuagg från IKI Kaunas idag... Undrar nu om thobjo med hjälp av thobjoskabastuindexet kan räkna ut om det är ett bra köp?

Samuli på IKI i Finnland som jag korrat med mejlledes och som ordnat leverans och frakt är helskön och vill allra helst älta varför OS-finalen i hockey gick som den gick...

;)

J

 
Första riktiga goofen uppdagad (förutom spiroröret genom parketten, vattenläckan i taket och ngt annat trivialt...):

Rören för el till köksön kommer upp genom redan lagt klinker två decimeter utanför sagda köksö...
Blir till att knacka klinker och bila lite mellan värmeslingorna!

Rörpularn som dragit slangen var så förtvivlad när han hävdade att "det aldrig hänt förrut..." att jag är benägen att tro honom. Alternativt kan det naturligtvis vara så att hans förtvivlan var en omskrivning för "inte nu igen"!!! ;)

Nåja inget problem som inte går att lösa!

Fortfarande vid gott mod!
:cool:
/J
 
Ullisojonas skrev:
Nåja inget problem som inte går att lösa!
Fortfarande vid gott mod!
:cool:
/J
:cool: :cool: Det är känslomässgt JOBBIGT att bygga hus. Det inträffar en hel del på resan...Andas lugnt.
Ett hett tips vid alla svåra stunder, tänk på mantrat: "detta är i alla fall är ett i-landproblem". Så klarade jag av husbyggandet med förståndet i behåll... :surprised: ;)
 
Tro't eller ej, men nu har jag byggt om sajten

url enligt nedan, husbyggarbilderna finns under "Ulrika & Jonas"

/Jonas
 
Blir finfint det där! Och nu är det inte länge kvar!
 
Ullisojonas skrev:
Tro't eller ej, men nu har jag byggt om sajten

url enligt nedan, husbyggarbilderna finns under "Ulrika & Jonas"

/Jonas
Tjusigt!! När du blir less på snickrandet på jobbet kan du ju börja jobba som fotograf!! :cool: ;)
Den där underbara bilden med Ullis och trädstammarna, var hittar man sådana vackra träd? Ser ut som en trollskog.
Vilken elegant trappa det blev!
 
Hej! Vilken fin sida ni gjort, Ulrika o Jonas!! Riktigt imponerad!

Har ni börjat packa än? Börjar ju närma sig för er... Inte så att man är avis eller så ;-) *vill också flytta in snaaaart* Men, men det är ju ett tag kvar för oss... typ 71 dagar kvar till slutbesiktning... Inte för att man räknar ner eller så  ::)

 
Hallojsan!
Kan meddela att det nu inte kommer att vara fråga om ngt underhåll av hemsidan på ganska många veckor.
Flyttar ut ur lgh den här helgen, magasinerat bohaget häråvar i gillestugor och garage runt om i stan. Knappt två veckor kvar till slutbesiktning. Inte utan att man undrar hur det ska hinna bli färdigt... En påskhelg däremellan dessutom.

Tapetserat och målat invändigt nu!

Ska lägga upp bilder så fort vi är uppkopplade och har tid igen... Sannolikt september...
/J
 
Byggarinnan skrev:
Den där underbara bilden med Ullis och trädstammarna, var hittar man sådana vackra träd? Ser ut som en trollskog.
Kamlunge, Kalixälven.
/J

 
Ullisojonas skrev:
[quote author=Byggarinnan link=1128681152/240#266 date=1143620174]
Den där underbara bilden med Ullis och trädstammarna, var hittar man sådana vackra träd? Ser ut som en trollskog.
Kamlunge, Kalixälven.
/J

[/quote]

Det var inte illa! Jag trodde det var något exotiskt resmål långt borta, men jag tänkte att eftersom hunden är med borde det vara på den här sidan av jordklotet i alla fall! :D
 
Ullisojonas skrev:
Kul!
Vi har fyra dagar kvar...
(F-n tro't när man tittar till huset i kväll...)
Quotar ovan från en annan tråd...

Hinner ni få ut hantverkarna? :)
(Det hann inte vi innan vi flyttade in... :surprised:)
 
Naeh...
Plattsättarna har nog lite att pyssla med nästa vecka i groventrén... Annars är det nog ganska klart tror jag.
/J
:-X
 
Ullisojonas skrev:
Naeh...
Plattsättarna har nog lite att pyssla med nästa vecka i groventrén... Annars är det nog ganska klart tror jag.
/J
:-X
Det låter hyfsat lindrigt! Vi hade glädjen att dela vår tillvaro med dem första veckorna... Trivsamt med folk i huset i och för sig, men nog var det skönt att efter några veckor få ta bort de vita utrullade skyddsmattorna och slippa vara uppe med tuppen kl 07:00 när flera hantverkare plingade på! På min semester.

OTROLIGT snygg färg på mosaiken i gästtoan förresten!
Är ni nöjda med köket?
 
På vår tomt finns det en rabatt som i "nederkant" är avgränsad med en rad av skifferplattor nerstuckna i marken. Idag var vi ute och inspekterade domänerna, och upptäckte då att någon har grävt upp alla skifferplattor på vår tomt, men lämnat de på tomten som tillhör disponentvillan ifred. Sammanlaggt borde röra sig om sju-åtta kvadratmeter skiffer.

Om inte jag har missförstått något har alltså någon bemödat sig med att stjäla 20-30 skifferplattor genom att gräva/rycka upp dem på vårt tomt och sedan burit upp dessa för slänten och lastat dem i en bil. Helt otroligt, speciellt som våra grannar redan flyttat in.

Som extra krydda hade de lämnat ett uppklippt Abloy-lås i utbyte, så om någon av er som läser detta sakar ett sådant så vet ni var det ligger. :-?

Om någon ser sju-åtta kvadratmeter skiffer som står och dräller någonstans får ni gärna höra av er...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.