Kom i kontakt med en bekant som är timmerman/snickare och han skulle fixa det åt mig, hade en bra lösning på att hålla uppe stocken.
Bygger upp å nervända V med hak i som får hålla upp medan man byter. Han är nog van att det är svårt att få tag då han håller på mycket med timmerhus
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Erfarenhet är nog A och O här!
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Nu är den äntligen på plats tog 4h för 1 och 1/2 man ( räknar mig själv som halv)

Bild av en byggarbetsplats inomhus med person som installerar en pelare och en stödbalk i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad balk i renoveringsprojekt med stödstolpar och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pelare till vänster och fylla runt balken med expander betong ska jag prova fixa imorgon
 
Du har bra uthållighet! Starkt jobbat.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Har väl inget val :)
 
Skulle haft i en till limträbalk för att få i en garageport.
Befintligt hål vid fönstret är ca 2.2m

Gul sliten träfasad med tre fönster och ett täckt hål, område markerat för garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är alltså partiet längst till höger som ska bort och öppnas upp till ungefär mitt mellan mitten fönstret och det högra, lite beroende på var ev regel går
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Lasten på den balken kommer att bestå av 1) motsvarande andel av taklasterna, 2) motsvarande andel av last från mellanbjälklaget och 3) egenvikten hos överliggande väggyta. Detta måste man sätta siffror på annars blir det rena gissningar.
 
Hur får jag fram dom Siffrorna?
 
Husfasad med gul panel, markerade svarta streck visar planerad ny öppning för fönsterbredvid befintligt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill alltså ha öppningen ungefär som de svarta strecken.
Så jag "flyttar" hålet ca 0.5m i sidled, gissningsvis så är det en regel direkt till vänster om stora fönstret som måste kapas och bäras upp.
 
Det måste finnas någon avväxling över fönstret idag. Går det att förskjuta denna i sidled kanske det räcker. Hur ser det ut på insidan?
 
Det var lite så jag tänkte...

Ska riva ur fönstren och öppna upp lite på insidan så återkommer jag

Tips på hur man gör för att inte släppa ur allt spån senare om man öppnar upp väggen?
 
Öppna i överkant. Där brukar inte vara så mycket spån kvar. Det är framför allt förhållandena ovanför fönstret som är intressanta.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Så här ser det ut när fönster är borta om du blir nå klokare?
Öppning i vägg där ett fönster tagits bort, synlig träregel och isolering, förberedelse för garageingång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppning i vägg med synliga bjälkar och elkabel där ett fönster har tagits bort, överexponerad ljusreflektion nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt av en öppning i en vägg där ett fönster tagits bort, med synlig isolering och träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från utsidan Husfasad med borttaget fönster täckt av en blå presenning, omgiven av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utvändig vägg med borttaget fönster och blå presenning, möjlig garageöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppningen idag är ca 210cm, från insidan på vänstra fönstret och insidan på öppningen är det ca 100cm

Tanken är att få in en bil i vinter. Den dagen jag börjar med den lgh som ska bli innanför där så blir det ev fönster från golv till tak, hur som helst så måste iaf fönsterna flyttas ut från hörnet då dom går ända in...

Hade helst haft en öppning ända från till vänstra fönstret då har jag alla möjligheter att göra vad jag vill där
 
Redigerat:
Man ser ju att väggen är någon sorts regelkonstruktion och att det sitter en balk ovanför fönstret. Mellan de två fönstren sitter det säkert minst två reglar som du helst borde kunna kapa av, men då blir det en öppning med ca 4 m spännvidd. Om det finns plats på höjden är det möjligt att du skulle kunna klara dig med en stålbalk som du sätter in underifrån. Men då måste man ha ett hum om vilka laster det blir fråga om. Halva taket, halva mellanbjälklaget till hjärtvägg och väggen ovanför öppningen på 4 m bredd. Kan du ta fram de ytorna, så kan man nog räkna fram en ungefärlig last.
 
3m blir det från vänstra fönstret, om man låter det fönstret vara kvar, ser lite tokigt ut kanske men det är ok.

Ska prova att mäta lite...
Kan ju kapa upp hålet på höjden och trycka i en limträbalk underifrån då har man rätt bra med plats då det är ca 270-280 i takhöjd

165x400 limträ borde gå i lätt om det kan tänkas räcka?

Kan sätta en pelare ca 50cm in från hörnet, klarar mig med en öppning på 250
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.