F fsn skrev:
Har också fått offert från Otovo. Stör mig mycket att man varken får svar på exakt vad det är för utrustning eller vem som installerar den.

Jag hävdade också att jag eventuellt har skugga på en del av taket pga av en hög tall och av den anledningen kanske behövde optimerare och om det då är med i offerten. Svaret jag fick var att det var ingen skugga på sattelitbilderna på hitta.se :rolleyes:

Jag väljer nog nån annan som orkar titta på plats eller så gör jag det själv.
Det beror nog på vilken säljare man har, det var inga problem att lägga till optimerare för min del. Sen håller jag med om att det är störande och avgörande (för val av leverantör) att man inte får veta vilken utrustning man får.
 
  • Gilla
Pyromanapa
  • Laddar…
Fredrick Arvidsson Fredrick Arvidsson skrev:
Nja, beror ju på hur bra säljare man är. Jag har inte lust att betala för andras oförmåga.
Men oavsett så får du betala för det :)
Skulle tippa att säljaren har ca 10% i provision på varje såld installation baserat på prisskillnaden
 
N noone70 skrev:
Men oavsett så får du betala för det :)
Skulle tippa att säljaren har ca 10% i provision på varje såld installation baserat på prisskillnaden
N noone70 skrev:
Men oavsett så får du betala för det :)
Skulle tippa att säljaren har ca 10% i provision på varje såld installation baserat på prisskillnaden
Ja, uppenbarligen men då får de heller inte leverera, Särskilt om det är som du skrev att det är "princip samma utrustning, det som skiljer är panelerna. Men googlar man priset på panelerna om man köper separat så ligger de i samma prisklass."

Vi får se. Skulle Svea Solar snygga till priset några tusen så tar vi nog dem. Ska bara invänta offert från Norden Solar.
 
Fredrick Arvidsson Fredrick Arvidsson skrev:
Ja, uppenbarligen men då får de heller inte leverera, Särskilt om det är som du skrev att det är "princip samma utrustning, det som skiljer är panelerna. Men googlar man priset på panelerna om man köper separat så ligger de i samma prisklass."

Vi får se. Skulle Svea Solar snygga till priset några tusen så tar vi nog dem. Ska bara invänta offert från Norden Solar.
Jag valde Norden Solar till slut, de låg på samma prisnivå som Otovo, men de kunde speca vilka grejer man fick, sen så var säljaren själv en av killarna som jobbade med installation(snackade bla med han när han stod uppe på ett tak :) ) det känns lite bättre att säljaren själv jobbar med det han säljer, än att det är nån provisionskåt säljare som säger det man vill höra för att få avslutet
 
  • Gilla
Dumavi och 3 till
  • Laddar…
F
Nån som har nån erfarenhet av Soldags.se ?
 
Vad tänkte du han skulle se som inte du ser? Oavsett så jäkligt dyrt besök om han för jobbet, läget och storlek på tak, och givetvis om man har nåt på taket som fönster eller skorsten, klicka på köp och gör jobbet själv, blir nog betydligt mer noga och bättre utfört än med fackman.
 
F
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad tänkte du han skulle se som inte du ser? Oavsett så jäkligt dyrt besök om han för jobbet, läget och storlek på tak, och givetvis om man har nåt på taket som fönster eller skorsten, klicka på köp och gör jobbet själv, blir nog betydligt mer noga och bättre utfört än med fackman.
Hade klart tänkt mig att dom har uppgifter på solhöjd vid olika årstider och kan tala om vilken påverkan tallen har för mitt soltak. Samma sak med mitt garagetak som pekar rakt söderut men eventuellt ligger i skugga från huset vid låg senvintersol. Sånt vill jag veta.
 
  • Gilla
Pyromanapa och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hade klart tänkt mig att dom har uppgifter på solhöjd vid olika årstider och kan tala om vilken påverkan tallen har för mitt soltak. Samma sak med mitt garagetak som pekar rakt söderut men eventuellt ligger i skugga från huset vid låg senvintersol. Sånt vill jag veta.
samma problematik där som med platsbesök. På grund av pressade marginaler lägger inte företagen någon tid på sånt. För större kunder simuleras årsutbytet och skugginverkan med simuleringsprogram t ex PVSyst.
 
Ja men VAD vill du veta? Södertak, finns program mm, alla lägen funkar förutom Norrtak..
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
F
H Husqvarna220Ac skrev:
Ja men VAD vill du veta? Södertak, finns program mm, alla lägen funkar förutom Norrtak..
Var finns dom programmen?

Jag får inte på det antal paneler jag vill ha på huset utan vill lägga på garaget med. Garagetaket är 90 grader vinklat mot det aktuella hustaket och jag tror även att det är till viss del skuggat av det högre huset vissa tider om solen står lågt. Jag vill veta om det öht är lönt att sätta paneler på garaget
 
  • Gilla
Gunman
  • Laddar…
Jag har en idé på en app: lägg telefonen på taket och ta en bild. Mata in vinklar om det behövs (om det inte går att få ut från sensorer) och plats (samma där, hej gps) så får du utritat kurvor för solbanan vid olika datum. Du kan direkt se vad som skuggar när.
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
Man kan även lägga solcellspaneler på tak som vätter åt norr, men då bör norrtaket ha liten takvinkel max ca 15 grader. Man får då ca 65 % av årsskörden jämfört solcellspaneler som ligger på optimalt södertak(rakt mot söder och vinkel ca 35 grader). Är norrtakvinkeln större än 15 grader börjar kWh-årsskörden bli alltför liten, och det lönar sig ej.

Det kan ju vara så att man på sitt södertakfall fullbelagt med solcellspaneler inte kan producera sitt kWh-årsbehov, då kan det vara lägligt att även lägga solcellspaneler på norrtakfallet.
 
Redigerat:
  • Gilla
StefanL64 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Var finns dom programmen?

Jag får inte på det antal paneler jag vill ha på huset utan vill lägga på garaget med. Garagetaket är 90 grader vinklat mot det aktuella hustaket och jag tror även att det är till viss del skuggat av det högre huset vissa tider om solen står lågt. Jag vill veta om det öht är lönt att sätta paneler på garaget
Programmen finns hos de flesta seriösa installatörer.
 
Om man vill ha dataprogram och själv utföra beräkning har följande växelriktartillverkare gratis-program:
SolarEdge
Fronius
och förmodligen även andra t.ex. Kostal, Kaco, Steca, SMA etc.
Dessa beräkningsprogram ovan beaktar inte skuggning.

Ska man utföra beräkning av kWh-årsskörd och ta hänsyn till skuggning börjar det bli väldigt väldigt komplicerat. Man måste nämligen tala om för beräkningsprogrammet mått, takvinklar, höjder etc på kringliggande byggnader och på närliggande ev. träd. Även avståndet från varje skuggande objektet till takkfallet måste anges. Det är det som är det svåra att mata dataprogrammet med dessa uppgifter.

Man kan också fråga sig om det är någon mening. Säg ett takfall som under juli producerar 3000 kWh, under nov kanske det bara producerar 250 kWh. Om man då förlorar 5 % av 250 kWh = 12,5 kWh pga skuggning kväll och morgon. Vad gör det?
 
Redigerat:
F
A Arnodt skrev:
Om man vill ha dataprogram och själv utföra beräkning har följande växelriktartillverkare gratis-program:
SolarEdge
Fronius
och förmodligen även andra t.ex. Kostal, Kaco, Steca, SMA etc.
Dessa beräkningsprogram ovan beaktar inte skuggning.

Ska man utföra beräkning av kWh-årsskörd och ta hänsyn till skuggning börjar det bli väldigt väldigt komplicerat. Man måste nämligen tala om för beräkningsprogrammet mått, takvinklar, höjder etc på kringliggande byggnader och på närliggande ev. träd. Även avståndet från varje skuggande objektet till takkfallet måste anges. Det är det som är det svåra att mata dataprogrammet med dessa uppgifter.

Man kan också fråga sig om det är någon mening. Säg ett takfall som under juli producerar 3000 kWh, under nov kanske det bara producerar 250 kWh. Om man då förlorar 5 % av 250 kWh = 12,5 kWh pga skuggning kväll och morgon. Vad gör det?
Jag förstår att det är rövigt att peta fram rätt randvillkor men jag är inte så petig med årsproduktion. Däremot vill jag veta OM jag behöver oprimerare eller inte och om mitt garagetak är användbart öht. Skall jag

Nån får gärna förklara hur det funkar men som jag företår det så behöver jag då en optimerare till två paneler. Och med tanke på att man bara kan få bidraget en gång så tänkte jag satsa ordentligt med en gång, minst 50’paneler. Och det blir då 25 optimerare vilket då är runt 20000kr extra. Eller skall man bara ha optimerare på dom paneler som kan hamna i skugga eller hur funkar det?

Lite solcellsskola for dummies och några kopplingsschema på en typanläggning för en villa vore toppen.
 
  • Gilla
reza666 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.