Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Ikväll hann jag med lite fog.. det var svårt! Jag kom inte alls ihåg att jag tyckte det var så svårt men å andra sidan fogade jag med antracitgrå senast. Det sväljer lite mer misstag..

Sen upplevde jag det som svårt att få ner fogen riktigt i mellanrummet när plattorna har en ganska lång fas. Fogverktyget ville liksom ligga uppepå. Sen tyckte jag fogen torkade väldigt snabbt redan på fogverktyget och blev trögt vilket resulterade i att det var svårt att få ner i fogarna.

[bild]
[bild]
[bild]


Såhär jobbade jag:

1. Började i vänstra hörnet och arbetade i bågar uppåt. Där slog tunnelseendet till och jag fokuserade på småsaker istället för att fortsätta.
2. Jag arbetade mig sakta åt höger.
3. När jag insåg att tiden runnit iväg så speedade jag på lite vilket gjorde det hela enklare.
4. Torka tills det på kaklet var torrt och fogarna började bli lite hårda.
5. Tvätta av. Tyvärr så ska man skölja väldigt ofta men tarv som man är slarvades det. Jag sköljde nog alldeles för få gånger och upplevde att jag drog runt det lite. Även här var fasen till min nackdel då svampen gled lite på högsta punkterna.
6. Avslutade faktiskt med en fuktig trasa för att få bort det sista som blev kvar som en yta.

När jag sen granskade så såg jag några småskador som jag fyllde i med lite fog på fingret. Smälte in väldigt bra måste jag säga :)

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Blev jäkligt snyggt!
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Ikväll hann jag med lite fog.. det var svårt! Jag kom inte alls ihåg att jag tyckte det var så svårt men å andra sidan fogade jag med antracitgrå senast. Det sväljer lite mer misstag..

Sen upplevde jag det som svårt att få ner fogen riktigt i mellanrummet när plattorna har en ganska lång fas. Fogverktyget ville liksom ligga uppepå. Sen tyckte jag fogen torkade väldigt snabbt redan på fogverktyget och blev trögt vilket resulterade i att det var svårt att få ner i fogarna.

[bild]
[bild]
[bild]


Såhär jobbade jag:

1. Började i vänstra hörnet och arbetade i bågar uppåt. Där slog tunnelseendet till och jag fokuserade på småsaker istället för att fortsätta.
2. Jag arbetade mig sakta åt höger.
3. När jag insåg att tiden runnit iväg så speedade jag på lite vilket gjorde det hela enklare.
4. Torka tills det på kaklet var torrt och fogarna började bli lite hårda.
5. Tvätta av. Tyvärr så ska man skölja väldigt ofta men tarv som man är slarvades det. Jag sköljde nog alldeles för få gånger och upplevde att jag drog runt det lite. Även här var fasen till min nackdel då svampen gled lite på högsta punkterna.
6. Avslutade faktiskt med en fuktig trasa för att få bort det sista som blev kvar som en yta.

När jag sen granskade så såg jag några småskador som jag fyllde i med lite fog på fingret. Smälte in väldigt bra måste jag säga :)

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt!

Försökte övertala regeringen här hemma när vi gjorde köket att vi skulle ha grå eller svart fog. Blev bestämt nej. Vitt skulle det vara. Bara du städar så är jag nöjd, sa jag.
Kan säga som så, att vi har en konstant smutsfärgad vit fog, som sällan städas (och då oftast av mig).
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
L Location skrev:
Snyggt!

Försökte övertala regeringen här hemma när vi gjorde köket att vi skulle ha grå eller svart fog. Blev bestämt nej. Vitt skulle det vara. Bara du städar så är jag nöjd, sa jag.
Kan säga som så, att vi har en konstant smutsfärgad vit fog, som sällan städas (och då oftast av mig).
Den ska vara ljusgrå :oops: Men den ser väldigt normalgrå ut. Hade gärna haft typ antracitgrå. Tycker det ger en fin kontrast.

Men vit fog i ett kök? Hur tänkte han/hon då? :rolleyes: Å andra sidan åkte jag på den niten i badrummet.....
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Den ska vara ljusgrå :oops: Men den ser väldigt normalgrå ut. Hade gärna haft typ antracitgrå. Tycker det ger en fin kontrast.

Men vit fog i ett kök? Hur tänkte han/hon då? :rolleyes: Å andra sidan åkte jag på den niten i badrummet.....
Vi körde kattsandsgrå klinkers i badrummet, med grå fog.. ;)
När nu allt är klart bor tydligen båda kattlådorna i källaren. :crysmile:

Blir snyggt det där, du kämpar på bra! (y)
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Dåså mina cybervänner var den sista tapeten på plats. Fick till den bra bakom kakellisten. Lyckades dock skada den lite :(

Kan ju bara säga att Non Woven är så gudomligt överlägsen allt annat. Den är så himla lätthängd, skarv-i-skarv och dessutom tålig - bara att torka av med en våt trasa :ok:

Svårt att få till en rättvis bild på tapeten med en arbetsbelysning som enda ljuskälla. Egentligen är tapeten mild och inte alls så full av kontrast som vissa bilder ger sken av.

Mönstrad tapet installerad över köksbänk med vita kakelplattor och grå skåp, arbetsbelysning tänd ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök med nyapplicerad mildmönstrad tapet, vit kakellist och en mörk spishäll ovanpå gråa lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir lite silikon i hörnet.
Vägg med blommig tapet vid kakellist, lappad skada nära fläkten, skarvar och silikon synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och sidan såklart...
Tapet med blomstermönster bakom vit kakellist, skada synlig till vänster om fläkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lappat! Skadan är precis till vänster om fläkten så det lär aldrig synas. Med det mönstret dessutom kommer man undan med det mesta :crysmile:
Jag tog ett rakblad och skar ut en rektangel på 5x70mm och la i motsvarande bit med lite tapetlim.
Blommig tapet ordentligt installerad bakom vit kakellist i ett hem, med en mindre skada nära fläkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blommig tapet korrekt installerad ovanför vit kakellist med en liten skada nära hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Dåså mina cybervänner var den sista tapeten på plats. Fick till den bra bakom kakellisten. Lyckades dock skada den lite :(

Kan ju bara säga att Non Woven är så gudomligt överlägsen allt annat. Den är så himla lätthängd, skarv-i-skarv och dessutom tålig - bara att torka av med en våt trasa :ok:

Svårt att få till en rättvis bild på tapeten med en arbetsbelysning som enda ljuskälla. Egentligen är tapeten mild och inte alls så full av kontrast som vissa bilder ger sken av.

[bild]

[bild]

Blir lite silikon i hörnet.
[bild]


Och sidan såklart...
[bild]

Lappat! Skadan är precis till vänster om fläkten så det lär aldrig synas. Med det mönstret dessutom kommer man undan med det mesta :crysmile:
Jag tog ett rakblad och skar ut en rektangel på 5x70mm och la i motsvarande bit med lite tapetlim.
[bild]

[bild]
Riktigt snyggt och vilken härlig tapet/kakel men varför inte tapetsera innan kakel? Då slipper du dra silikon både vid sidan och ovanför kaklet.
Så gör ju snickare i verkliga livet med, sätta tak, spika lister, foder mm och sen tapetsera.
För mig blir det bara i fel ordning :crysmile:
Silikon löser ju allt som tur väl är :D(y)
 
Hur tusan ska jag göra med hålrummet? Längst ut är det 8mm (nästan 1cm) :worried:

Väggen kröker sig så skulle det varit tajt skulle man behövt kröka snittet.
 
  • Hålrum mellan en vägg med blommigt tapetmönster och en bänkskiva, visar 8mm glapp längst ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till bild.
 
  • Hörn av ett kök med blommig tapet, vit bänkskiva och grå skåp med guldknoppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pappa1986 skrev:
Riktigt snyggt och vilken härlig tapet/kakel men varför inte tapetsera innan kakel? Då slipper du dra silikon både vid sidan och ovanför kaklet.
Så gör ju snickare i verkliga livet med, sätta tak, spika lister, foder mm och sen tapetsera.
För mig blir det bara i fel ordning :crysmile:
Silikon löser ju allt som tur väl är :D(y)
Vi ändrade oss i sista sekund. Egentligen skulle vi kakla hela vägen ut, därav glipan i bilderna jag la upp nyss. Men vi tyckte det blev snyggare såhär :)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
E
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Hur tusan ska jag göra med hålrummet? Längst ut är det 8mm (nästan 1cm) :worried:

Väggen kröker sig så skulle det varit tajt skulle man behövt kröka snittet.
Hur ser det ut på andra sidan? Går det inte att medla så man skjuter den mer mot väggen?
Sedan lägger man en jävligt väl applicerad silikonsträng i glipan.

Edit.
Såg nu att det var diskho till höger... Typiskt.. Ett alternativ kan ju vara att kakla den väggen också.
 
E epw skrev:
Hur ser det ut på andra sidan? Går det inte att medla så man skjuter den mer mot väggen?
Sedan lägger man en jävligt väl applicerad silikonsträng i glipan.
Att flytta något kan citeras enligt följande: ”Det skeppet har seglat” :crysmile:

Men det är lika där fast bara längst ut. Innermåttet är mindre än ute vid skivans kant. Så totalt felar det bara 2-3mm längst in på ena sidan. Andra har 1mm spelrum. Allt beror på att kranen ska sitta mitt i fönstret :)
 
Åsa Lund
Bredvid bänkskivan vill man gärna ha en yta på väggen som tål att torkas av ofta. Antingen en rad med kakel eller kanske en smyglist?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Bredvid bänkskivan vill man gärna ha en yta på väggen som tål att torkas av ofta. Antingen en rad med kakel eller kanske en smyglist?
Jo, jag vet. Börjar ångra mig att jag ångrade mig :crysmile:

Att beställa en stenlist som bänkskivan lär både vara ohemult dyrt och lång leveranstid.

Jag är mest orolig för hur det ska se ut framifrån oavsett lösning :thinking:
 
Krilleman
Fast det är väl inte för sent att kakla?

Skär ur raka kanter var kaklet är tilltänkt, riv tapen ner till gipset och kakla på!
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Hur tusan ska jag göra med hålrummet? Längst ut är det 8mm (nästan 1cm) :worried:

Väggen kröker sig så skulle det varit tajt skulle man behövt kröka snittet.
En snygg allmogelist? Eller trekantslist?
 
  • Gilla
zzaar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.