I dagens utgåva av Norrbottenskuriren och NSD skriver man om eventuella sträckningar av norbottniabanan. Några av de tänkta sträckningarna får ödesdigra konsekvenser för usikten för oss som bygger på Svartöbrinken. Både Norbottenskuriren och NSD refererar till dokumentet Förstudie Norrbotniabanan - ny järnväg Umeå - Luleå, utgiven av Banverket. I denna kan man läsa följande:
Den mest komplicerade delen av sträckan är infarten till Luleå. Två huvudprinciper är möjliga: väster och öster. Västlig infart innebär anslutning till befintlig järnväg vid E4/Notviken. Flera möjliga linjer kan passas in i en sådan korridor, både väster och öster om E4. En annan västlig variant är passage av Luleälven vid Avan. En västlig infart via E4 vid Notviken eller via Luleälven vid Avan innebär dock att Luleå blir en säck med de nackdelar för trafikeringen som en sådan lösning medför. Detta analyseras närmare i kapitel 10.

Östlig infart innefattar flera möjliga alternativ. En lång bro via Gråsjälören kan ansluta vid befintlig station. Kortare bro är möjlig med en dragning längre österut via Hamnholmen eller Sandön. En viktig fråga att utreda är hur hög en bro måste vara och om det är realistiskt med en öppningsbar bro. Om isbrytarna ska kunna passera under en fast bro krävs en segelfri höjd på över 40 meter. Eventuellt räcker det med 20 meter för att klara passage för de flesta fritidsbåtar medan bron öppnas för större fartyg. Det kan även vara möjligt att passera Stadsfjärden i tunnel. Inflygningssektorn till Kallax flygplats sätter dock gränser på hur hög en bro kan vara. Vid Sandön får en bro, sett till detta krav, vara max 45 meter hög. En viktig fråga för valet av infart till Luleå är också om hur stor vikt som läggs vid att anlägga en station vid Kallax flygplats och hur stora fördelar detta innebär för bl.a. utvecklingen av den regionala tågtrafiken.
Figur 9.5 i förstudien illustrerar ovanstående alternativ med hjälp av en karta.

Som tur är tror jag inte att något av de alternativ som påverkar oss nämnvärt kommer att genomföras, då dessa i princip totalt skulle ödelägga Luleå som "sjöstad". Hur som helst så kan det kanske vara bra att vara på sin vakt samt att göra sin stämma hörd, så att vi inte helt plötsligt sitter med en järnväg från Gråsjälören och in till nuvarande centralstation. Om man vill veta mer så är det samråd 19/9 på Norrbottensteatern.
 
Samtliga alternativ utom Storheden/Notviken känns ju fullständigt vettlösa. Inte minst kostnadsmässigt.

Som du själv konstaterar ter det sig oerhört osannolikt att ngt av de alternativ som skulle förstöra vår (och hela centrala stadens) vackra läge kommer att genomföras.

Jag satt och vände på dagens blad för att utröna om jag helt tappat tidsuppfattningen och att det i själva verket var första april...
/J
 
matteochannika skrev:
Ingenting kan rubba min otroliga optimism!, fan vilka hus vi bygger!.

Matte
Vi kom ut ganska sent i går, så det hade redan börjat skymma men... Ser för jäkla bra ut! Ska ut nu i dagsljus och granska närmare.

F.ö har vi nu börjat ändra lite i redan godkända ritningar... vad gör man inte för att få pröjsa lite xtra till Vetlanda? (Handlar dock bara om ändring till fullhöjd på glasen i altan- och balkongdörrar så det krävs ju inga revisioner av själva elementkonstruktionerna.)

Självklart kommer det inte att byggas någon jävla järnväg över vattnet framför Brinken!
Typisk stockholmskontorsprodukt det där...
/J


 
Var ute nu ikväll då grabbarna skulle sova.... SANSLÖST!
Nu ska vi skynda oss så vi kan bli grannar någon gång!
 
Hur många hus är påbörjade nu? Nu börar man ju bli nyfiken som utomstående! :D
 
Matteåannikas är väl under tak idag skulle jag tro. Sedan är det ett Garbo på gång som man just nu förbereder grunden till.

Man blir lätt otålig och avis nu när man ser hur det börjar ta fart efter alla "speed-bumps" på vägen...

 
Hur styrda var ni när ni valde hus till Svartöbrinken?

Vilka hustyper bland Myresjöhus kunde ni välja mellan?
Liggande eller stående panel?
Takfärg?
Antal våningar?
 
NYfunkisstil med pulpettak
max 2 våningar
stående lockläckt med smal ribb (45)
Huset ljust målat i grå nyans
Grått tak
I princip vilken modell vi ville bara det uppfyllde dessa krav (Matte o Annika ritade om taket på ljusgården så att det skulle platsa)

Det finns ju en del att invända mot detta (hade varit mer funkis med liggande panel o foderlöst som ett exempel...) Men nu blir det så här och det blir bra det också!

Ps. Fantastiskt hus ni byggt!
 
danneoullis skrev:
NYfunkisstil med pulpettak
max 2 våningar, stående lockläckt med smal ribb (45)
Huset ljust målat i grå nyans, grått tak, i princip vilken modell vi ville bara det uppfyllde dessa krav.
Det låter som att det kommer att bli ett jätteläckert område!
Där vi byggt är det ju rätt fritt, eftersom det är ett område just ovanför oss (Norra Maran) som är projekterat för 12 år sen. Vårt kvarter (Södra Maran) släpptes för ca 3 år sen.

Det blev tillåtet med 2-plans just innan vi köpte tomten, men vi valde ändå 1-plans. Rött tak ett krav på HELA Sävastön, det ser rätt läcker ut på flygbilder...! Fasadsort o riktning valfri. Takets lutning tror jag är reglerat på något sätt. Önskar att fler valde nyfunkis som oss! Det kommer snart upp ett till hus som har sin grundidé från Trivselhus. Inte nyfunkis som vårt men med starka drag av modern fasad á la Trivselhus och lite fönsteridéer som vi har. Att bygga nyfunkis kräver lite mod och nytänkande, antar jag, själv har jag genomgått en omvälvningsprocess av modernisering senaste åren!

Det är bara 2 nyfunkis byggda i Boden hittills, vårt och ett till uppe vid golfbanan några hundra meter härifrån. De förra byggarna kan man kalla modiga, de byggde in sitt hus i ett väldigt traditionellt Vittjärvshuskvarter med fantastisk utsikt över Teletubbielandet (=golfbanan).

Här är deras hus:
http://www.vittjarvshus.se/visaobj....mp;subtyp=26&vobj_id=80&bilder_id=389
 
Jag var och pratade med Myresjöhus säljare idag angående vårat bygge, och då berättade han att de i helgen har haft ovälkommet besök ute på byggplatsen, och att det fattas ett portabelt elskåp. Riktigt trist (århudradets underdrift). >:(

Uppdatering: Förvisso kom det inte som en blixt från klar himmel, utan det var snarare frågan om när det skulle hända något, men det är likt förbannat trist.
 
Som sagt, det var väl mest en tidsfråga innan någon fick uppfattningen att dom själva hade mer rätt till ngn pinal än dom som pröjsat för den.

J-la kräk! Man fattar inte hur såna tänker!

 
Belyser(!) väl om något gatulyktors absoluta nödvändighet så att vi kan hålla någon j-la koll på vad som rör sig i mörkret därute...
/J
 
Tror du på rabatt om vi går ihop och köper två!
 
danneoullis skrev:
Tror du på rabatt om vi går ihop och köper två!
Misstänker att vi måste få med oss hela området för att komma ner i rimliga pengar!!! 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.