Hej!
Vi har anlitat en byggare som bland annat byggt om vårt uterum. Det har blivit jättebra i övrigt och förutom uterummet har vi också låtit dem bygga en terrass utanför. Uterummet och terrassen har ett och samma golv med tryckimpreg. trall (lagda rakt ut ifrån fasaden, c:a 6 meter totalt) där uterummets halva står på betongplatta medans terrassen står på plintar.
Vid regn har vi nu märkt att vattnet rinner in i uterummet från terrassen på plankorna! Vi har nya skjutdörrar i aluminium som är monterade på plankorna utan någon form av fog eller liknande men detta antog jag var rätt eftersom jag aldrig trodde att själva golvet skulle kunna få vatten att rinna in utan snarare skulle rinna ut!!

Hur som helst! Vi har kontaktat byggaren som varit och tittat på detta. Först ville han "såga av" plankorna på terrassen ifrån de i uterummet och göra det till ett separat trädäck istället. Detta sade jag nej till eftersom detta knappast var det vi hade kommit överens om från början så jag bad honom fundera ut en annan lösning!
Nu återkommer han till mig och säger att man kan lägga en marin silikonfog mellan uterumspartiet och plankorna för att förhindra vattnet från att rinna in. Jag sa att jag skulle fundera på detta själv också men byggaren tycker att det är en perfekt lösning och avser att sätta igång med detta så fort som möjligt! Det ska sägas att vi inte kontrollerat terrassens lutning eftersom mitt vattenpass är för kort men det kommer göras så fort som möjligt.

Vad anser ni? Är detta rätt sätt att rätta till problemet? I min värld ska väl ett trädäck/terrass luta IFRÅN huset och inte MOT huset!? Silikonfog i all ära och regnvatten rinner bort eller avdunstar, men när snön kommer (bor i Skåne så det är inte säkert att vi får någon...) kanske problemen blir större när den smälter (vilket är det vanligaste formatet på snö i Skåne...).
Jag förstår att byggaren vill minimera sina kostnader för att åtgärda reklamationen men hela ombyggnaden har kostat mig rejält mycket pengar som jag vill ha valuta för så att säga. En dag ska jag också kunna sälja huset med gott samvete.

Tacksam för svar ifrån både proffs och amatörer. Är själv amatör som ni kanske märker!
 
  • Uterum med vattenskador på trävägg och synliga tryckimpregnerade plankor under skjutfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mie_o och 2 till
  • Laddar…
Hej, hade ett uterum precis som ditt med precis samma problem.
Jag la latex längs både utsida och insida av skenan, det dög för oss då vi hade en utematta som var ”ventilerad” undertill i hela uterummet. Men kruttorrt blev det aldrig vid regn, när virket blev blött på utsidan sög det in fukt speciellt i de små sprickor som är i tryckt virke. Ett snitt undertill är nog bättre om det går att ordna.
 
F Fredagscola skrev:
Hej, hade ett uterum precis som ditt med precis samma problem.
Jag la latex längs både utsida och insida av skenan, det dög för oss då vi hade en utematta som var ”ventilerad” undertill i hela uterummet. Men kruttorrt blev det aldrig vid regn, när virket blev blött på utsidan sög det in fukt speciellt i de små sprickor som är i tryckt virke. Ett snitt undertill är nog bättre om det går att ordna.
Hej Fredagscola! Hade jag gjort det själv hade jag nog också gjort det på samma sätt men när vi betalat 6-siffrigt belopp och fått ett i övrigt finfint uterum och terrass av en duktig byggare så känns det som om man kan kräva mer. Vi har trots allt låtit honom göra det på det sättet som han rekommenderat. Vårt gamla uterum var alltid snustorrt så jag tappade hakan när jag märkte detta. Vi har en liten kyl i uterummet t.ex. och en del trämöbler förutom den soffan som är med på bilden så fukt är inte välkommet. Mattor går inte heller att lägga dig vilket vi också vill ha! Mycket tacksam för synpunkterna!!
 
  • Gilla
Gosv och 1 till
  • Laddar…
Såga av plankorna mitt under aluminiumlisten så syns inte snittet och problemet försvinner. Gör snittet så brett att det finns lite plats för isbildning i snittet. Och sätt fog på utsidan som byggarn föreslår.
 
  • Gilla
Peffegubbens och 5 till
  • Laddar…
Vi hade samma problem och jag gjorde som din snickare först föreslog. Att dela däcket. På det sättet ”bygger” man bort problemet. Även om däcket lutar bort kommer träet suga vatten och ta sig in.
 
  • Gilla
J-stedt och 3 till
  • Laddar…
R
En skruvraden syns. Vad är avståndet till skruvraden utanför. Eller sitter regeln under skenan.
 
Spontant känner jag att en gummitätlist bör /borde ligga under alupartiet. Ang fukt i uterummet (kylskåpet) lär det väl smyga sig in gm mellanrummet mellan varje trall iaf.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Demontera skjutpartiet och såga ett snitt, hålla på o kladda med fog ser kanske bra ut en stund men blir bara tråkigt med åren.
 
  • Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
F Fredagscola skrev:
Hej, hade ett uterum precis som ditt med precis samma problem.
Jag la latex längs både utsida och insida av skenan, det dög för oss då vi hade en utematta som var ”ventilerad” undertill i hela uterummet. Men kruttorrt blev det aldrig vid regn, när virket blev blött på utsidan sög det in fukt speciellt i de små sprickor som är i tryckt virke. Ett snitt undertill är nog bättre om det går att ordna.
Hej, intressant med "snitt undertill" kan du utveckla lite?
Mvh
Fredrik
 
M Martin72 skrev:
Såga av plankorna mitt under aluminiumlisten så syns inte snittet och problemet försvinner. Gör snittet så brett att det finns lite plats för isbildning i snittet. Och sätt fog på utsidan som byggarn föreslår.
Aha, nu börjar jag förstå snitt undertill, ja det låter smart, borde ju hindra att vatten rinner eller suger in. Annars, detta vill du nog inte höra då det är lätt att vara klok efterhand men om du lagt uterummet i en aningens högre nivå, 5—10 cm kanske, så hade nog naturlagarna fått det svårare.
 
R
Borde varit dubbla reglar under alu skenan, också med tanke på vikten.
Golvet skruvat utangör skenan.
Dvs två golv.
Golven kommer åldras olika fort o inte lätt att byta dålig bräda som det är nu
Nu går det inte se på bilden... men trall bör läggas längs med fasaden.
 
Redigerat:
Personligen hade jag inte velat ha någon fog. Jag hade förmodat funktion före det estetiska. Hade inte kunnat sova tryggt med vetskapen av att vattnet rinner åt fel håll på trallen. Min lösning hade nog varit att kapa av allt vid fönsterpartiet. Sedan lagt om det utanför med rätt fall så inte vatten rinner åt fel håll. Du kommer ända behöva byta trallen utanför någon gång i framtiden så då kommer du ändå få ett snitt där. Att hantverkaren gillar lösningen med fog är ganska självklart. Det blir en patron fog a la 50:- och 15 minuters jobb.:D
 
R RapidSledge skrev:
Borde varit dubbla reglar under alu skenan, också med tanke på vikten.
Golvet skruvat utangör skenan.
Dvs två golv.
Golven kommer åldras olika fort o inte lätt att byta dålig bräda som det är nu
Nu går det inte se på bilden... men trall bör läggas längs med fasaden.
Mycket smart! Klart att trallen borde vara lagd längs med öppningen. Hade ju löst problemet. Synd att hantverkaren inte tänkte på det innan bara.
 
Den vanligaste lösningen är att man fäller ner bottenskenan i trallgolvet så slipper man snubbla på den och vatten problemet är löst.Ser ut som en budgetlösning al´a HSB.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M Mats Lj skrev:
Den vanligaste lösningen är att man fäller ner bottenskenan i trallgolvet så slipper man snubbla på den och vatten problemet är löst.Ser ut som en budgetlösning al´a HSB.
När du säger det tror jag faktiskt grannen har precis den lösningen dvs infällt. Skulle du trots det valt att lägga trallriktningen som i TS fall eller längs ned öppningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.