Hej,

Rev ut innertaket i källaren i en småvilla från 1937.
Under eternit skivorna finns det råspånt, fick reda på att det var asbest i efterhand,lagt i det i dubbla plast påsar som är förslutna.
Annvände mig av skyddsmask samt beklädsel .

Vågar man måla råspånt taket? Finns det risk att det finns "rester kvar" i råspånten?
 
  • Utsatt råspånttak i källare där eternitskivor tagits bort, med synlig trästruktur och rester av fästmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ser rent och fint ut det var mycket vanligt i pannrum och källare i gamla hus
Bara måla finns det något damm kvar så kapplas det in , ett normalt sätt att göra då det inte
går att avlägsna
 
Insåg att rum nr 2 har samma sak. Ska jag riva eller gipsa över? Grannen sa att det var ett bra brand skydd :/
 
R
Från begynnelsen så är det brandskydd , i bland i hela källartaken problemet är att skruva något ovanpå .
Det är ett hårt materiel dom skivorna , så det måste nästan vara borrspets på skruven
men går med korta gipsskruv , dom är vassa i nosen .och biter bra , du behöver inte tänka
på att det är trä där du skruvar
Du behöver nog inte gå på gym efter , för det måst pressas hååårt för att skruven ska gå in
det är bar att välja gym eller skruva , jag skulle välja gym
 
  • Gilla
Cpt-Keso
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Från begynnelsen så är det brandskydd , i bland i hela källartaken problemet är att skruva något ovanpå .
Det är ett hårt materiel dom skivorna , så det måste nästan vara borrspets på skruven
men går med korta gipsskruv , dom är vassa i nosen .och biter bra , du behöver inte tänka
på att det är trä där du skruvar
Du behöver nog inte gå på gym efter , för det måst pressas hååårt för att skruven ska gå in
det är bar att välja gym eller skruva , jag skulle välja gym
Ok, men det är inte farligt att lämna kvar det? Kommer att vara sovrum.
 
R
Klär du in med gips så har du gömt det till nästa generation som flyttar in i huset
Eternit som det heter är ofarligt i fast form , samt att det går att bryta bort bitar
som i sämsta fallet kan bli lite mera damm av
Det som man inte ska göra är arbeta med roterande verktyg direkt i ,
borra , slipa e.t.c. , det med skruv genom gipsen är ingen större fara , men ett munskydd inte fel
 
Tog bort allt. Tänkte snart börja måla rådponten, men måste man ta bort ”alla” spikarna eller kan man slå in dom?

Se bild
 
  • Trävägg med råspont och synliga spikhuvuden samt hål där spikar har tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Hur har du tänkt dig med råsponten , ska den bara strykas och vara som den är ?
Har det varit papp under skivorna ?
Lämpligt kanske att ta bort spikar och annat som sticker ut för att få ett så slätt tak som möjligt ,
ser inget snyggt ut med en massa utstickande delar , spik som sticker ut från sponten är kanske
för att hålla den på plats , lite mer jobb men att purra in dom men blir nog snyggast
Du har lagt ner massor med jobb , ta lite till så du blir nöjd och inte går och grämer dig .
""" Varför gjorde jag inte så när jag ändå var igång """
 
Tänkte stryka den med vit färg och låta den vara dom den är. Det var en svart papp under eternit skivorna som jag tog bort. Men då slår jag in spikar så dom inte sticker ut?

Var mer orolig att dom skulle börja vandra ut igen
 
R
Sitter det pappspik skulle jag ta bort dom , det sitter nog lite papp under och när
du målar så fäster inte färgen på den liiiilla minimala delen precis intill spiken
 
Tack för svaret. Ska försöka ta bort dom spikar som har papp kvar. Sen slår jag in resterande spikar.
Hur gör man med tak lister. Dom får väll inte sitta direkt mot väggen?
 
R
Taklister ska sitta mot vägg det händer inget hos dig , det luftar bra , , eftersom du spont
i taket så kanske det inte är så snyggt med en skålad eller modern list .
Går bra att sätta en trekant eller vanligt tunnare bräda i något format
 
Perfekt, då vet jag. Plankorna är ju lite svarta här och var. Det ska inte vara några problem eller hur?
 
R
Inga problem , endast om det är tjära från pappen kan det vara det , som jag sa förut
färgen fäster inte riktigt , skrapa med en kniv så det blir träränder där det är som mest
så blir det bra ,
Troligtvis är det svart lite här och där och kanske lite randigt , det är där spikar eller skruvar
har pressat plattorna mot sponten och pappen har släppt ifrån sig lite ( delat sig )
 
Ok, har nu tagit bort och slagit in resterande spikar.
Nästa steg:
  1. Skrapa bort ifall det är tjära, vad gör man med torkad koda?
  2. dammsuga
  3. Målartvätt?
  4. Grund-måla
  5. Måla
Är det rätt?
Vad bör jag använda för färg?
 
  • Träbjälklag med inslagna spikar och fläckar före rengöring och målning i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.