Hallå!

Behöver be om lite assistans för att lista ut vad som är en tänkbar, förhoppningsvis bra, handlingsplan kring min entretrapp som jag har märkt börjat sjunka ihop på senaste året, så till den grad att delar av bygget som sitter samman med huset börjar gå sönder.

Ber om ursäkt om det inte riktigt är rätt underforum, men hittade ingen som riktigt matchade... Förhoppningsvis kanske en moderator kan hjälpa till att flytta rätt den om den passar bättre i en annan kategori.

I alla fall, bor i ett någorlunda nytt suterränghus från 2003, där entrétrappen är byggd så ytterdelen står på plintar.

Gråmålat suterränghus från 2003 med en entrétrapp där hörnet syns vara sjunket, takpannorna glidit och hängrännan sluttar utåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entrétrappa i betong som sjunkit på ena sidan med synlig glapp vid pelaren och sprickor i anslutande panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu under sommaren noterade jag att de få gånger det regnade så svämmade hängrännan längst ut på entrétaket över, nåt det inte hade gjort tidigare. När jag rengjorde rännan så såg jag att takpannorna verkade ha glidit ner, och när jag sen kom ner på marken lade jag märke till att hela det vänstra hörnet på trappan verkar ha sjunkt ner några centimeter.

Lägger in de mest uppenbara bilderna för att visa på symptomen.
Hela trappen sluttar lite utåt.
En lutande entrétrapp av trä med synliga skador och en glappande båge vid pelaren, som visar tecken på sättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bågen som skall ligga an mot pelaren glappar rejält.
En synlig glipa mellan en vit pelare och taket på en entrétrapp där hängrännan och panelen visar tecken på skador och misspassningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panelen har till och med spruckit av spänningarna.
Närbild på en vitmålad träentrétrapp och anslutningen till huset, visar sjunkande trapphörn och skadad panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite svårt att se, men ytterhörnet av taket lutar så mycket utåt att hängrännans lägsta punkt är i ytterkant av taket här, där det egentligen skulle rinna bort ifrån. Det sitter två horisontella brädor under hängrännan för övrigt, så det är inte att hela brädan har spruckit.
Entrétak med översvämmad hängränna och glidna takpannor som visar skador på konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket sätter även spänn på övriga huskroppen, så man ser att de utsatta brädorna "viker" bort från de som inte har någon påfrestning.
Skadad takhängränna med synligt glapp och spänningar vid anslutning till husets vägg, indikerar underliggande strukturella problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, nu när jag förhoppningsvis lyckats beskriva och visa på vad som är fel tänkte jag höra om någon har rekommendationer på vad man bör göra?

Själv har jag väl räknat ut att åtgärder som behöver göras är att åtminstone stoppa trappen på ett eller annat sätt från att sjunka ner ytterligare. Om möjligt borde man väl försöka lyfta upp hörnet på nytt, men hur skulle man staga upp nåt sånt? Behöver man gräva ur och gjuta om någon ny grund för pelaren?

I och med att hängrännan nu skickat ut en del vatten åt fel håll räknar jag med att någon/några av vindskivorna kan ha blivit murkna och behöver bytas ut. Panel-biten som spruckit bör bytas ut.

Hängrännan kanske blir bra igen om man lyckas höja upp hörnet på nytt, förhoppningsvis även bågen som skall ansluta mot pelaren, men takpannorna räknar jag med att man kan behöva justera om så de ligger bra igen.

Överlag får jag väl säga att det inte är riktigt mitt område, så även om jag känner att en del av sakerna hade jag säkert lyckats fixa, så hade det varit skönt att anlita någon att lösa problemet, men jag har inte riktigt lyckats lista ut vilken/vilka sorters hantverkare som är rätt för ändamålet. Täcker en snickare in alla momenten, eller är det någon annan jag bör vända mig till?
 
Skulle nog själv göra så här.

1. Använd en domkraft och försiktigt lyft hörnet så att det är i våg. Palla upp under med plastbrickor (finns att köpa i olika tjocklek på bygghandeln.

2. Skaffa en referenspunkt som du kan mäta mot om det fortsätter röra sig. Helst skall denna punkt inte sitta på huset utan kanske på en sten el dyl en bit bort. På kvällen kan du använda ett laserpass för att hitta nivån på stenen.

3. Observera under 6 mån.

4. Händer inget så gör ingenting än, fortsätt observera mot punkten varje månad eller så.

5. Sätter det sig så behöver du lista ut varför? Är dräneringen dålig? Kan det vara stopp i den? Är underarbetet till plinten undermåligt? Kanske dax att gräva ny plint (använd domkraft igen för att växla av)
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
C Chris11 skrev:
Skulle nog själv göra så här.

1. Använd en domkraft och försiktigt lyft hörnet så att det är i våg. Palla upp under med plastbrickor (finns att köpa i olika tjocklek på bygghandeln.
Tackar för handgripliga tips på hur jag kan gå till roten med vad som är orsak!

Tänkte bara fråga om lite förtydligande på punkt 1, då jag inte är säker på var jag bör palla? Mellan plinten och närmsta byggelement som ligger ovanpå? Är inte risken att plinten följer med upp när man höjer med domkraften? Eller är det mellan plint och själva trappen jag bör nyttja domkraften till att börja med?

Efter lite sökande så antar jag att det är den här sortens brickor (verkar gå under namnet pallbricka) du tänker på? https://www.bauhaus.se/pallbrickor-millers-50x80x10-mm-bla.html
 
Sitter bjälklaget fast i plinten, eller ligger det bara uppepå? Om det sitter fast så måste du lossa det på något sätt innan du lyfter. Exakt hur du ska göra beror på hur det ser ut.
 
  • Gilla
magebarf
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sitter bjälklaget fast i plinten, eller ligger det bara uppepå? Om det sitter fast så måste du lossa det på något sätt innan du lyfter. Exakt hur du ska göra beror på hur det ser ut.
Ahh, of course! Så långt har jag själv inte utrett kring konstruktionen, så får kika på det. Det är så fint inbyggt/inklätt under själva trappen så man får kräla sig in för att ta en titt tror jag.
 
Japp, sådana pallbrickor blir kanon, köp några olika storlekar. Tex XL bygg brukar ha dem lösa så de går att köpa en och en.

Det ser ut som den sitter i en balksko eftersom jag inte ser någon papp el dyl mellan plinten och knuten. Kommer du under och tittar så är det ju bra annars kanske man får jobba med mindre sofistikerade metoder och fimpa den gamla infästningen.

Du kanske skulle kunna sticka in kamran och ta ett foto under knutbrädan och lägga upp det så kan vi komma med bättre råd
 
  • Gilla
magebarf
  • Laddar…
Jag har också ett suterränghus och hade exakt samma problem. Det är nästan skrämmande vad lika husen är till och med. Till och med placering och storlekar på fönster, samt var badrummet ligger är precis som mitt hus. Du har till och med en likadan ytterdörr. Du råkar inte ha ett hus från Nordiska Trähus?

Hur som helst, till sakfrågan:
Har du väl fått problem av detta slaget så går det inte stoppa dem. Orsaken till sättningen är att du har fått vatten som leds nära plinten till entrén. Iom att vatten har gått där redan så har du nu en kanal där vatten kommer att fortsätta leta sig ned. Mitt problem blev värre allteftersom.

Lösningen på mitt problem var att
1) ta två domkrafter (en på vardera sidan) och lyfta upp hela konstruktionen med en regel så att den inte vilade på plintarna. Här skulle du kunna stämpa upp taket istället och välja att lossa hela golvet/altanen istället om det blir enklare/bättre.
2) Sedan grävde jag upp plintarna som var alldeles för små (för smala) och låg alldeles för grunt för att det skulle kunna fungera över tid. För att kunna gräva upp dessa så tog jag bort trallvirket också.
3) nu var det dags att gjuta nya plintar. Men innan dess så grävde jag rejält djupa och breda gropar. Lade armering i botten (snurrade lite armeringsjärn) och sedan ventilationsrör (hade det liggande hemma) ovanpå detta upp till stolpskon. Glöm inte armeringen i röret.
3) När detta var gjort så passade jag samtidigt på att lägga en ytdränering strax under stenläggningen närmast huset så att jag ledde bort överblivet vatten. Detta för att än mer minska riskerna för framtiden.
4) Nu var det dags att renovera konstruktionen också. Eftersom jag hade gjort om allting från grunden och då jag har trappan precis innanför ytterdörren så passade jag nu på att bygga om entrén till en farstu istället.
4a) Jag isolerade taket underifrån med glasullskivor och ovanifrån med lösull.
4b) Byggde golv (torpargrund) och isolerade väggar.
4c) Köpte ny ytterdörr (likadan som du har) och en innerdörr för att kunna hålla en lägre temperatur i farstun. Det blev dessutom klinkersgolv och golvvärme. Golvet isolerades med cellplast.
4d) Eftersom jag nu inte längre behövde garderoben som jag hade på andra sidan trappan innanför den gamla ytterdörren så passade jag på att riva den och ta ned halva väggen till trapphuset för att få en öppnare planlösning. Allt detta gjorde jag (med viss hjälp av svärfar i början) på fritiden under två veckor år 2005. Jag får dock erkänna att jag fortfarande inte har gjort den sista finishen på gaveln ovanför den nya ytterdörren, det är fortfarande en temporär lucka där (som jag behövde för att få dit lösullen). Jag hade tänkt lösa det under semestern nu i sommar, men vädret var lite för bra för att man skulle vilja stå på en stege i solgasset när det var 30 grader...
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har också ett suterränghus och hade exakt samma problem. Det är nästan skrämmande vad lika husen är till och med. Till och med placering och storlekar på fönster, samt var badrummet ligger är precis som mitt hus. Du har till och med en likadan ytterdörr. Du råkar inte ha ett hus från Nordiska Trähus?
Lite oklart vem som är leverantör av huset, vet bara att Derome stått för entreprenaden. Får grotta lite i ritningarna när jag kommer hem och se vem som kan ligga bakom. :)

pacman42 pacman42 skrev:
Hur som helst, till sakfrågan:
Har du väl fått problem av detta slaget så går det inte stoppa dem. Orsaken till sättningen är att du har fått vatten som leds nära plinten till entrén. Iom att vatten har gått där redan så har du nu en kanal där vatten kommer att fortsätta leta sig ned. Mitt problem blev värre allteftersom.

Lösningen på mitt problem var att
...
Oj, ja det blev ett omfattande åtgärdspaket.

Det känns inte alls omöjligt att det är samma problematik som jag ser, speciellt då jag anar att det hela tagit fart över det senaste året och det har gått fort. En fundering jag har är om det varma vädret denna sommar kan ha påverkat genom att grunden runt plinten eventuellt torkat ur mer än den någonsin fått göra, härligt Göteborgsväder som vi ändå har här uppe i Mölndalsbergen.

Tyvärr har jag nog inte riktigt kunskapen eller tiden för att lyckas med ett projekt att gjuta om och få till dräneringen, utan får nog söka hantverkarhjälp.

Tackar för input i alla fall, intressant att det är flera som stött på liknande dumheter i konstruktionen.

Kan väl även tillägga att jag tog en liten promenad och tittade på de två husen av samma modell som byggdes samtidigt på gatan, och en av grannarna såg ut att en väldigt lutande entretrappa vid det här laget. I grannens fall verkar plintarna på båda sidorna ha sjunkit, så det ser fortfarande någorlunda symmetriskt ut.
 
Nordiska trähus gick ju i kk, inte otroligt att Derome tog över. Jag bor strax norr om Göteborg jag. Han som byggde huset kom dock från sydväst om GBG någonstans.
 
Lossa plinten från regeln,lyft med domkraft och knacka i mellan med karmkilar i plast.
Eller gör egna i ett hårt träslag.. björk,ek,. Gran och masonit tenderar komprimeras.
 
  • Gilla
magebarf
  • Laddar…
C Chris11 skrev:
Det ser ut som den sitter i en balksko eftersom jag inte ser någon papp el dyl mellan plinten och knuten. Kommer du under och tittar så är det ju bra annars kanske man får jobba med mindre sofistikerade metoder och fimpa den gamla infästningen.

Du kanske skulle kunna sticka in kamran och ta ett foto under knutbrädan och lägga upp det så kan vi komma med bättre råd
E _Elman_ skrev:
Lossa plinten från regeln,lyft med domkraft och knacka i mellan med karmkilar i plast.
Eller gör egna i ett hårt träslag.. björk,ek,. Gran och masonit tenderar komprimeras.
Jorå, såatteh... Kameran åkte under, och ut kom det här.

Plint med brädkloss och metallfäste för träkonstruktion, ej avsedd för höga belastningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det bra i sammanhanget är väl att jag inte behöver några rejälare manöver för att höja balken/pelaren. Dessutom är ju jordbävningar ganska sällsynta här i regionen. :)

Ovanpå plinten ligger helt enkelt en liten brädkloss, ovanpå vilken konstruktionen av trappen står.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Tips. Brädklossar finns i olika tjocklek...
 
  • Gilla
magebarf
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Tips. Brädklossar finns i olika tjocklek...
Japp, borde bli lättaste att göra. Får se till att försöka mäta vad som ligger där idag först bara, hur jag nu ska nå in... Får väl använda nåt referensobjekt jag vet tjockleken på och jämföra med hjälp av kameran... Försöka räkna lite på hur mycket jag behöver kan tänkas behöva höja först bara.
 
Och om man använder kilar i plast så kan man få dem i perfekt höjd när man lägger dem på varandra. De ger dessutom inte med sig som trä gör när det torkar.
 
  • Gilla
KA-1 och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Man kan ju domkrafta upp i våg och sedan ställa en grov bit tryckimpat på högkant bakom regeln och sedan skruva/bulta fast den ordentligt. Då får man perfekt höjd och på den ledden sväller och krymper en så kort bit försumbart.
 
  • Gilla
magebarf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.