E elmont skrev:
Det finns ett flertal fastigheter med permanent boende som saknar anslutning till elnätet.
Här är en [länk]
En träkåta på 43 m2 utan vatten och avlopp.:crysmile:
 
  • Gilla
Thomlink och 4 till
  • Laddar…
Vi behöver inte kalla det gnäll osv men själv skulle jag gärna se en grov redogörelse från de som ser just nätdelen som dyr och problematisk kring kostnader för att hålla ett nät. Nog få som ens kommer fram till något realistiskt att anföra där, det är inte i de flesta fall något anmärkningsvärt hög kostnad. En viss omfördelning sker mellan områden beroende på linjetäthet och krav på att i princip alltid kunna få anslutning. Men i stort är det vad som krävs för underhåll rimliga upprustningar utbyten osv och det oberoende regim som utförare.
 
  • Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det finns ett flertal fastigheter med permanent boende som saknar anslutning till elnätet.
Här är en [länk]
Har du något exempel på en barnfamilj i stadsmiljö? Två "nästan-pensionärer" i obygden som anstränger sig för att lönearbeta så lite som möjligt känns ju knappast som representativa för en storkonsument av elektricitet, även innan de flyttade dit ...
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Vi behöver inte kalla det gnäll osv men själv skulle jag gärna se en grov redogörelse från de som ser just nätdelen som dyr och problematisk kring kostnader för att hålla ett nät. Nog få som ens kommer fram till något realistiskt att anföra där, det är inte i de flesta fall något anmärkningsvärt hög kostnad. En viss omfördelning sker mellan områden beroende på linjetäthet och krav på att i princip alltid kunna få anslutning. Men i stort är det vad som krävs för underhåll rimliga upprustningar utbyten osv och det oberoende regim som utförare.
Jag har väl egentligen inget problem med summan i kronor och öron, det är snarare att den ökat så på kort tid, och att det är helt omöjligt att avgöra om det är rimligt eller inte ...
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
En annan sak man ska tänka på, att i allafall E.ON kör med olika månadsavgifter beroende på om man har över eller under 8000 kWh i förbrukning, där månadsavgiften är billigare under 8000 kWh men överföringsavgiften en del större! Så det är värd att se över sitt elnätsavtal för det är inte säkert att elnätsbolaget automatisk ser över avtalet.
 
Dan_Johansson, det är ju fritt upp till var och en att välja boendeform och bosättningsställe. Beroende på val så blir förutsättningarna olika, man kan inte äta en kaka och ha den kvar. Min far och hans syskon växte upp i en miljö helt utan el och dom har klarat sig rätt så bra.
 
K
Vattenfall är ocker: Min senaste elräkning låg på 1402 kr för 2 månader.

Faktisk förbrukning för elhandel och elnät för perioden 2018-06-01 till 2018-07-31 var 485 kWh


Elhandel 316,33 kr

Vattenfall AB Försäljning (Momsreg Nr SE556036213801)

Elnät 1 089,23 kr

Vattenfall Eldistribution AB (Momsreg Nr SE556417080001)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vill bara säga att detta är en lärdom att dra för alla som ivrar för större valfrihet i meningen marknadstänk avseende allt. Så här går det när staten och kommuner i sann nyliberal anda leker affär och säljer ut samhällsviktiga funktioner som alla vi skattebetalare har varit med och byggt upp med våra skatter. Att sälja ut är inte svårt, i synnerhet när det sker långt under marknadsvärdet som ofta varit fallet. Att köpa tillbaka lär däremot bli väldigt dyrt, om ens möjligt. Snart är det val. Alla ni som tycker att den utförsäljning som skett och alltjämt pågår av våra gemensamma tillgångar inte är önskvärd, tänk på det när ni lägger er röst.
 
  • Gilla
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
Som jag har fattat saken så använder nätbolagen kommande investeringar i nätet, orsakade av ett mer instabilt elnät orsakat av mer vindkraftsel, som anledning för sina höjningar.
Konsumenterna betalar alltså en elcertifikatskostnad för att subventionera mer vindkraft. Som lök på laxen får vi då också betala för mer för elnätet.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Vattenfall är ett av många bolag på nätmarknaden. De har direktiv att driva verksamheten marknadsmässigt. På vägnätet har vi vägverket och vägsamfälligheter som har i uppdrag att hålla med vägar till så lågt själjostnadspris de kan. Samma sak med vatten näten. De ska täcka sina kostnader men inte gå med vinst.
Vattenfalls nätverksamhet (Vattenfall Eldistribution) går med ett rejält överskott. De priser Vattenfall tar ut står INTE i proportion till de investeringar de gör i sina nät. Allt enligt bl.a. Villaägarna. Vattenfalls prishöjningar de senaste åren gränsar till ocker. Statens bolag föregår som ett mycket dåligt exempel.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
N
M Monster1100 skrev:
Vill bara säga att detta är en lärdom att dra för alla som ivrar för större valfrihet i meningen marknadstänk avseende allt. Så här går det när staten och kommuner i sann nyliberal anda leker affär och säljer ut samhällsviktiga funktioner som alla vi skattebetalare har varit med och byggt upp med våra skatter. Att sälja ut är inte svårt, i synnerhet när det sker långt under marknadsvärdet som ofta varit fallet. Att köpa tillbaka lär däremot bli väldigt dyrt, om ens möjligt. Snart är det val. Alla ni som tycker att den utförsäljning som skett och alltjämt pågår av våra gemensamma tillgångar inte är önskvärd, tänk på det när ni lägger er röst.
Vattenfall är helägt av staten och tillhör de som höjt sina avgifter allra mest så att ett offentligt ägande skulle vara en garant för lägre priser är bara struntprat.
 
  • Gilla
Mosat och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dan_Johansson, det är ju fritt upp till var och en att välja boendeform och bosättningsställe. Beroende på val så blir förutsättningarna olika, man kan inte äta en kaka och ha den kvar. Min far och hans syskon växte upp i en miljö helt utan el och dom har klarat sig rätt så bra.
Tiderna har förändras. Då gick man till posten eller banken för sina ärende. Televerket stod för batterimatning av linjeströmmen till bakelittelefonen.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
N
E etompau skrev:
Energimarknadsinspektionen håller kolla på nätbolagens avgifter och vinstuttag.

Något förvånad hörde jag för någon vecka sedan att energiministern kommer att pressa bolagen via inspektionen att sänka nätkostnaderna.

[länk]
Det tror jag när jag sett det! Bara ett i raden av sossarnas aldrig sinande vallöften. Villaägarnas riksförbund dömde ut Baylans löfte de också.
 
  • Gilla
Mosat och 3 till
  • Laddar…
Ja tiderna förändras och det står var och en fritt att välja hur dom vill leva sina liv, men som sagt olika val ger olika "resultat" och man kan inte peta russin ur kakan utan måste ta hela kakan.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
N
E elmont skrev:
Tycker man att el och elleveranser inte är värt kostnaden så är det fritt för alla att avstå. Ingen tvingar någon att ansluta sig så sluta gnäll
Så du tycker det är rimligt med t.ex. Vattenfalls årliga höjningar på 10-11 % när vi har rekordlåg inflation och minusränta?
 
  • Gilla
Mosat och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.