Hej,

Håller på att renovera huset. Kan man förbereda genom att förlägga de rör som ska gå mellan luftvärmepumpens innerdelar och ytterdel?

Jag funderar på att förbereda en installation av 5 stycken innerdelar mot en ytterdel.

Hur kan man göra?

Vad behövs?

Kommer installatören att godkänna dessa förberedelser på själva installationsdagen?
 
5 innerdelar?
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Jag tror du behöver prata med den som ska göra installationen innan, och komma överens om vem som gör vad.

Dock, om du ändå är igång och renoverar, så kanske det finns bättre sätt att lösa problemet än att sätta in så många innerdelar. Vad har du för uppvärmning idag?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vad för ytterdel har du tänkt som klarar 5 innedelar?
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Vad för ytterdel har du tänkt som klarar 5 innedelar?
Jag undrade samma sak, och en snabb googling ger att de flesta märken har möjlighet till två innerdelar, men jag kunde bara hitta en som klarade 5, Mitsubishi ... https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/typ/flera-innedelar

Egentligen är det väl ointressant vilket märke, installationen blir ju samma .... :)

(det man egentligen vill säga, vilket tom. Fujitsu säger själva, (http://www.fujitsuvärmepumpar.se/luftvarmepumpar/40-2/) att det inte är någon vidare ide...)
 
Daikin har också utedelar som klarar upp till fem innedelar. Men frågan är, som sagt var, om det är en bra lösning?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja, det är inte utan att man blir nyfiken på vad det är för märkligt hus som har de kraven. Man vill ju inte ha en innedel i sovrummet tex, för då får man ingen värme/kyla på natten, om man ska sova gott.
 
Satsa på 5 uteenheter istället. Det är effektivare.
 
Hej,
Jag vill ha möjlighet till att kyla huset, jag är inte speciellt värmetålig och vill helst ha 19 grader i sovrummet på natten och maximalt 23 grader i hela huset på sommaren. Har bergvärme men frikyla tycker jag inte håller samma prestanda som en vanlig AC i form utav luftluftvärmepump.
 
OBS, detta är fortfarande i idé-stadiet, har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra. Om jag ska använda frikyla eller annat.
 
S spaxx skrev:
OBS, detta är fortfarande i idé-stadiet, har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra. Om jag ska använda frikyla eller annat.
Men var har du tänkt att sätta dessa fem innerdelar?
Du inser väl själv att det inte är något man vill ha som står och surrar i sovrummet?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men var har du tänkt att sätta dessa fem innerdelar?
Du inser väl själv att det inte är något man vill ha som står och surrar i sovrummet?
Inbyggt i väggskåp uppe vid taket ovanför dörrar, får komma på någonting smart så cirkulation fungerar.
 
Låter som att det vore bättre att köpa en lös AC att ta fram på sommaren? Eller typ 10 stycken, och då har det fortfarande kostat dig mindre än LLVP-installationen ..
 
S spaxx skrev:
Inbyggt i väggskåp uppe vid taket ovanför dörrar, får komma på någonting smart så cirkulation fungerar.
Det räcker med en innerdel per våningsplan. Öppna dörrarna mellan rummen så sprider sig svalkan.
 
S spaxx skrev:
Inbyggt i väggskåp uppe vid taket ovanför dörrar, får komma på någonting smart så cirkulation fungerar.
Det där smarta som gör att luften cirkulerar kommer ju att släppa ut ljudet också. Och det kommer att vara rätt fult att ha lådor ovanför varje dörr. Hur leder du bort kondensvattnet?
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.