D
Leahcim Leahcim skrev:
Är det någon skillnad på leverantörerna?

/Mike
Svårt att svara på till 100%, men verkar vara samma person som driver själva store i ali, sedan skickas beställningen till den leverantör som har varorna i lager, vilka verkar vara olika beroende på vilken produkt man väljer. Hittills har de alltid levererat allt korrekt.
 
Tänkte slå till på en HIKvision DS-2CD2385FWD-I-2.8mm.
Är den fortfarande aktuell?
 
Japp.
 
Intressant tråd.

Jag behöver sätta upp en kameraövervakning utomhus. Jag har dessa basala krav:
  • Rörelsadetektor som inte ger en massa falsklarm. Har provat en del dlink-kameror och zoneminder men dessa falsklarmar framförallt vid regn/snö och blåsigt väder med snabba moln-sol-omslag.
  • Inspelning på NAS eller liknande, helst inte en proprietär molnlösning.
  • Notifiering och bildvisning i mobil.
  • Ett plus vore om man kan starta utebelysnig med samma PIR som triggar kamerorna. Går väl att fixa med relä.
Jag instämmer med vad som sägs av många i denna tråd, en kamera med extern PIR är det rätta. Har sett några kameror som har extern triggeringång, bland annat från Dlink (DCS-7010L) och Axis (P1435-LE - Dyr!).

Vilken kamera/PIR-kombination rekommenderar ni som fungerar dygnet runt i alla väder?

Svårast att få grepp är hur man kopplar ihop det med mjukvara. Helst vill man ju ha något generiskt ONVIF-kompatibelt.
Vill helst inte ha en server snurrande utan bara en liten NAS. Borde inte vara omöjligt då ingen bildprocessning behövs.

Tacksam för alla tips.
 
Jag kör Hikvision med -I optionen och bosch pir för smådjur så det inte blir Larm för katten hela tiden.

/mike
 
Hej,

Kapar denna tråd lite, tror inte det behövs en ny tråd.

Jag är helt ny ang övervakningskameror och tycker det är lite av en djungel.
Mitt användningsområde skulle vara
- Övervakning av trädgård, framsida, altan och ingång
- Inspelning på micro-sd, eller till stående box inomhus, alternativt gratis moln lösning. Vill ej ha inspelning till dator.
- Skulle gärna kunna se någon typ av stream live på mobilen. Om det finns möjlighet att remote styra riktning på kamera så är det ett plus, men inget nödvändigt.
- SMS/Email larm vid rörelse
- Wifi, ej trådat
- Vettigt mörkerseende

Som ni förstår finns det säkert många kameror och system som passar mig, och jag har svårt att navigera mig i djungeln. Har ni några tips på konkreta kameror och system jag kan kolla på? Har ni tips på hemsidor för att jag ska kunna läsa till mig en bra översikt?

Några konkreta frågor jag redan har är
- Är det inte jobbigt med larm när man har kamera på egna tomten där man rör sig sjäv ofta? Eller finns en bra lösning på detta?
- När jag kollat runt lite på kameror är många speccade till att fungera till -10degC. Även om jag bor i Skåne så kan det blir kallt :) Har jag bara kollat på dåliga kameror?:cool:

Tack på förhand!
 
Redigerat:
P polarsson skrev:
Hej,

Kapar denna tråd lite, tror inte det behövs en ny tråd.

Jag är helt ny ang övervakningskameror och tycker det är lite av en djungel.
Mitt användningsområde skulle vara
- Övervakning av trädgård, framsida, altan och ingång
- Inspelning på micro-sd, eller till stående box inomhus, alternativt gratis moln lösning. Vill ej ha inspelning till dator.
- Skulle gärna kunna se någon typ av stream live på mobilen. Om det finns möjlighet att remote styra riktning på kamera så är det ett plus, men inget nödvändigt.
- SMS/Email larm vid rörelse
- Wifi, ej trådat
- Vettigt mörkerseende

Som ni förstår finns det säkert många kameror och system som passar mig, och jag har svårt att navigera mig i djungeln. Har ni några tips på konkreta kameror och system jag kan kolla på? Har ni tips på hemsidor för att jag ska kunna läsa till mig en bra översikt?

Några konkreta frågor jag redan har är
- Är det inte jobbigt med larm när man har kamera på egna tomten där man rör sig sjäv ofta? Eller finns en bra lösning på detta?
- När jag kollat runt lite på kameror är många speccade till att fungera till -10degC. Även om jag bor i Skåne så kan det blir kallt :) Har jag bara kollat på dåliga kameror?:cool:

Tack på förhand!
Kolla Arlo pro2 ska vara riktigt bra wifi kamera.
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Kolla Arlo pro2 ska vara riktigt bra wifi kamera.
Fast arlo är ett "låst" system.
Som nämndes högre upp är onvif vettigt då man följer en vedertagen standard.

Själv kör jag en salig blandning med kameror bl.a. Dahua IPC-HFW1320S-W som är en 3MP med wifi.

Fördelen med detta är att jag kan läsa in kamera strömmarna lite vart jag vill.
Läser in kamerorna i Ajax-larmet, till en nvr, till en burk med sighthound (där får jag lagring i Dropbox/gdrive).
Detta ändras lite då o då eftersom jag tycker det är kul o testa nya prylar o program. Vilket jag inte hade kunnat göra med tex arlo
 
Erik, Sighthound - anta 8 4k kameror på låg fps, hur mycket CPU krävs för SH för att trigga events?
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Fast arlo är ett "låst" system.
Som nämndes högre upp är onvif vettigt då man följer en vedertagen standard.

Själv kör jag en salig blandning med kameror bl.a. Dahua IPC-HFW1320S-W som är en 3MP med wifi.

Fördelen med detta är att jag kan läsa in kamera strömmarna lite vart jag vill.
Läser in kamerorna i Ajax-larmet, till en nvr, till en burk med sighthound (där får jag lagring i Dropbox/gdrive).
Detta ändras lite då o då eftersom jag tycker det är kul o testa nya prylar o program. Vilket jag inte hade kunnat göra med tex arlo
Om jag ska köpa flera fristående sådana kameror, då måste jag ha en dator igång eller nas, alltid? Eller kan kamerorna lokalt streama och lagra?
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Fast arlo är ett "låst" system.
Som nämndes högre upp är onvif vettigt då man följer en vedertagen standard.

Själv kör jag en salig blandning med kameror bl.a. Dahua IPC-HFW1320S-W som är en 3MP med wifi.

Fördelen med detta är att jag kan läsa in kamera strömmarna lite vart jag vill.
Läser in kamerorna i Ajax-larmet, till en nvr, till en burk med sighthound (där får jag lagring i Dropbox/gdrive).
Detta ändras lite då o då eftersom jag tycker det är kul o testa nya prylar o program. Vilket jag inte hade kunnat göra med tex arlo
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Fast arlo är ett "låst" system.
Som nämndes högre upp är onvif vettigt då man följer en vedertagen standard.

Själv kör jag en salig blandning med kameror bl.a. Dahua IPC-HFW1320S-W som är en 3MP med wifi.

Fördelen med detta är att jag kan läsa in kamera strömmarna lite vart jag vill.
Läser in kamerorna i Ajax-larmet, till en nvr, till en burk med sighthound (där får jag lagring i Dropbox/gdrive).
Detta ändras lite då o då eftersom jag tycker det är kul o testa nya prylar o program. Vilket jag inte hade kunnat göra med tex arlo
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Fast arlo är ett "låst" system.
Som nämndes högre upp är onvif vettigt då man följer en vedertagen standard.

Själv kör jag en salig blandning med kameror bl.a. Dahua IPC-HFW1320S-W som är en 3MP med wifi.

Fördelen med detta är att jag kan läsa in kamera strömmarna lite vart jag vill.
Läser in kamerorna i Ajax-larmet, till en nvr, till en burk med sighthound (där får jag lagring i Dropbox/gdrive).
Detta ändras lite då o då eftersom jag tycker det är kul o testa nya prylar o program. Vilket jag inte hade kunnat göra med tex arlo
Ja, men du får ju läsa vad @polarsson efterfrågar. App, wifi mm (typ plugg and play) om jag förstår det rätt. :D
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Ja, men du får ju läsa vad @polarsson efterfrågar. App, wifi mm (typ plugg and play) om jag förstår det rätt. :D
Du har rätt i vad jag efterfrågar. Dock har jag inget emot att allt inte är ett färdigt paket utan de separata delarna följer en standard och kan kopplas ihop. Jag är inte helt oteknisk, så lite pill är bara kul ;)
 
P polarsson skrev:
Om jag ska köpa flera fristående sådana kameror, då måste jag ha en dator igång eller nas, alltid? Eller kan kamerorna lokalt streama och lagra?
Ja den nor ala lösningen om man har många kameror är ju att ha en central mjukvara typ BlueIris och lagring till detta. Men, de flesta kameror kan ju också lagra lokalt och då hanterar du kamerorna styckevis via webgui.

Har man standardbehov lutar jag åt att en NVR är en rätt bra ide, tex något från hikvision. Lagring, mjukvara etc i en ”appliance”.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Erik, Sighthound - anta 8 4k kameror på låg fps, hur mycket CPU krävs för SH för att trigga events?
SH är ganska CPU krävande,
Iom att jag har flera streams på kamerorna så har jag valt att "bara" köra 1080P (2MP) in i SH med 20fps.
Då klarar den ganska precis 6st kameror på en billig pentium quad core 1,6Ghz, 8GB ram. Använder den först o främst för att lagra events på dropbox/gdrive.
Så har jag lagt ett schemalagt script (forfiles) som raderar klippen efter X antal dagar

Även om events i SH är 100ggr bätte än vanlig motion detection i kamerorna så är den inte helt felfri. Så larmdetektering utomhus kör jag via optex utomhusdetektorer på ett eget område i Ajax larmet.
 
Ok, behöver sh ha hög framerste för analysen elller kör du så av amdra skäl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.