Jag har en bostadsrätt i en förort till Stockholm med ett badrum från 70-talet som jag tänkte renovera. Har därför ringt ett 10-tal hantverkare och fått in en offert efter 4 veckors väntan. Offerten slutade på 120 kkr exklusive möbler och porsin (=+ca 45 kkr), dvs totalt 165 kkr....rejält dyrt tycker jag för 4 m2 :-/. Badrummet är 2x2 meter med plastmatta och helklaklat och jag hade tänkt mig följande:

-rivning och bortforsling av badkar,WC,handfat,plastmatta,kakel
-golvvärme och spotlights
-kakling/plattsättning av sjösten och kakel
-uttag för vatten,avlopp och el för TT/TM
-standardmöbler från IFÖ, kakel (redan klart spec totalt 45 kkr).

Vad tycker ni är rimligt att betala för jobbet, känns nästan som de flesta har för mycket att göra och inte ens intresserar sig för att lämna offert. Man kanske skall ta in offerter längre ut från Sthlm?
 
Vi håller på och samlar in olika offerter till vårt badrum, 1,3 x 3,4 m. Vi ska bila bort golv, byta golvbrunn, kakla golv / väggar (inkl. tätskikt). De offerter vi fått muntligen än så länge är en på 70-80 tkr, en på 38 tkr och en skriftlig på 54 tkr. Så visst kan det variera - i våra priser så är inte kakel och porslin/möbler inte inkluderat. Priserna är i Göteborg. mvh Jenny
 
Hej!

Vår offert är på 144.000:-, exkl. inredning i badrum.
Kort om omfattningen:

Badrummet, ca 8 kvm:
* riva vägg mellan toalett och badrum
* bygga en duschvägg i kakel/glasbetong
* avlopp och rör skall flyttas
* vattenburen värme
* kakel- och klinkersättning golv och tre väggar
* panel på en vägg samt tak
* montering inredning

Ny toalett i källare:
* bila för nytt avlopp
* ny WC och handfat

Vi har kollat på inredning till badrummet och väntar på offert från två leverantörer.

// fredrik
 
zorro skrev:
Jag har en bostadsrätt i en förort till Stockholm med ett badrum från 70-talet som jag tänkte renovera. Har därför ringt ett 10-tal hantverkare och fått in en offert efter 4 veckors väntan. Offerten slutade på 120 kkr exklusive möbler och porsin (=+ca 45 kkr), dvs totalt 165 kkr....rejält dyrt tycker jag för 4 m2 :-/. Badrummet är 2x2 meter med plastmatta och helklaklat och jag hade tänkt mig följande:

-rivning och bortforsling av badkar,WC,handfat,plastmatta,kakel
-golvvärme och spotlights
-kakling/plattsättning av sjösten och kakel
-uttag för vatten,avlopp och el för TT/TM
-standardmöbler från IFÖ, kakel (redan klart spec totalt 45 kkr).

Vad tycker ni är rimligt att betala för jobbet, känns nästan som de flesta har för mycket att göra och inte ens intresserar sig för att lämna offert. Man kanske skall ta in offerter längre ut från Sthlm?
Hur har det gått?

Som referens gav vi 64 kkr vitt för:
-rivning och bortforsling av badkar, WC, handfat, plastmatta, kakel
-kakling/plattsättning av kakel och klinker, golvyta 4 kvm dock avlångt badrum med en vinkel
-väggkakel (15x30 plattor för ~120 kr/kvm samt golvklinker 10x10 för 300 kr/kvm) ingick i offerten.
-ny golvbrunn i övrigt rördes inte avloppet. Alla rör för vattenledningar byttes samt montering av ballofixer till badkaret. Ny elkontakt för badkar/TM samt installation av jordfelsbrytare och ny kontakt för taklampan.
-montering av standardmöbler (dessa ingick inte i offerten)
-montering av ny toalett (ingick i offerten) samt handdukstork (kostnaden för torken ej med i offerten) kopplad på cirkulationsvärmen.

-EJ GOLVVÄRME ELLER BELYSNING

Tror jag fick med allt.

Totalt med massagebadkar, möbler och handdukstork klarade vi oss under 85 000 kr med totalentreprenad och riktigt kvitto!

/Stenback
 
FYFANKEN vilka priser. Man måste värdera sin fritid otroligt högt om man anlitar hantverkare för att RIVA ett badrum.

Inte konstigt att vi har en Timelleffekt här i landet.
 
Håller med. Fattar inte att man kräva 120 000 för 4kvm badrum. Och till råga på allt så är det UTAN inredning... Snacka om att försöka blåsa folk. Hade dom tänkt sätta bladguld på plattorna?
Men de lämnar antagligen skamliga offerter eftersom de vet att en del inte bryr sig eller rentav tror att det ska kosta så mycket. I min värld, där jag bor hade jag inte betalat en spänn över 40000 exkl. inredning. Fan, ett badrum på 4m2 ska väl en firma fixa på en vecka om inte snabbare. En veckas lön för en hantverkare skulle kosta runt 16000kr(400kr/tim). Låt säga 5000 för en elpulare och 5000 för en vvsare. Det gör 26000. Fast de kanske tänkte debitera 94000 för materialet?
Ta in fler offerter från fem firmor till och ta hand om rivningen själv.(det brukar man vara riktigt bra på)
 
Problemet i storstäderna är att ingen vill lämna offerter längre. De har inte tid att räkna, för det tar tid från alla välbetalda jobb de har. Eftersom ett nyrenoverat badrum höjer priset på valfri bostadsrätt med allt mellan 150-400.000kr så ser naturligtvis hantverkaren till att få sin del av kakan.

Något skall man väl ha för att man sågs ned på i skolan där betygen inte räckte till en ekonomisk eller naturvetenskapliga linjen, utan man fick gå bygglinjen istället...

Å andra sidan, för 120kkr kan man ju utan vidare ta tjänstledigt ett halvår och lära sig hur man renoverar badrum från grunden själv. Kanske är det så man skall göra...?
 
Consensus skrev:
FYFANKEN vilka priser. Man måste värdera sin fritid otroligt högt om man anlitar hantverkare för att RIVA ett badrum.

Inte konstigt att vi har en Timelleffekt här i landet.
Eller så har man högre intäkter per timme när man själv jobbar än vad hantverkaren kostar :)

Anledningen att vi valde att anlita hantverkare för själva rivningen var att det gick fortare och var smidigare. Ska jag åka runt halva stan för att hyra maskiner jag saknar samt hyra en skåpbil för att frakta bort skräpet + gamla inredningen till någon avfallsstation så går det åt tid + pengar.

Hade man haft två badrum och ingen nyfödd hemma så hade man ju kunnat hålla på över en längre tid.
 
Hantverkarna lägger på en viss procentsats för att täcka den tid det tar att räkna och täcka eventuella oförutsedda händelser. Tror att man i många fall tjänar på att låta hantverkaren jobba löpande. Iallafall om man litar på honom och han är seriös.

Men jag håller med om att man sparar massor med pengar på att göra saker och ting själv. Jag lejde endast bort det jag var tvungen till för att få försäkringstäckning och har renoverat mitt badrum för ca 25000 inklusive möbler, arbete och material.
 
zoom skrev:
Hantverkarna lägger på en viss procentsats för att täcka den tid det tar att räkna och täcka eventuella oförutsedda händelser. Tror att man i många fall tjänar på att låta hantverkaren jobba löpande. Iallafall om man litar på honom och han är seriös.

Men jag håller med om att man sparar massor med pengar på att göra saker och ting själv. Jag lejde endast bort det jag var tvungen till för att få försäkringstäckning och har renoverat mitt badrum för ca 25000 inklusive möbler, arbete och material.
Att räkna på ett jobb av denna art tar hmm vänta 25 minuter.... Om man har prisuppfattning:) Men klart det tas betalt för tiden...om man får jobbet.... 1000 spänn...Och påslag för risk lägger man alltid på säg att du har en ren produktionskostnad på säg 100 000 kr för material, timmar, underentreprenörer och installatörer. Då skall man ha påslag självklart för omkostnader... Gemensammakostnader (sophantering, skydd, maskiner, arbetsmiljö, adminsistartion osv) ca 10% av produktionskostnaden på detta vill man ha en slant över säg mellan 7-10% som det brukar hamna på i branschen... ger en vinst i kalkylskedet för entreprenör med mellan säg 8 000 och 10 000 kr. Vilket är relativt lågt. Dock är mina siffror baserade på en tyngre organisation än Nisses Bygg som har betydligt lägre omkostnader administrativt osv men kan ha högre material priser osv....

Sen kan entreprenören givetvis lägga in en risk peng vilket man bör överväga i alla typer av entreprenader. Eller så är man mycket tydlig mot kund och specificerar exakt vad som ingår och vilken produkr som är tänkt att bli levererad . Här brister branschen då pedagogik nivån är så låg så man undrar hur fan vi kan förklara något överhuvudtaget. Men är man tydlig och det dyker upp något som kommer att kosta x antal kronor som man från början inte kunde förutse så sitter man i en relation mot kund där denna inser att det kommer att kosta för att få det åtgärdat. Är man då lite luddig i sina förklaringar så blir kunden bara förbannad och undrar vad ihelvete man håller på med osv.. Vilket är en fullt naturlig reaktion om man lovat en fullt utförd produkt för x kronor och inte påtalat eventuella frågetecken... Lika illa kan detvara om man är otydlig med slutresultatet som jag personligen anser är ännu viktigare...Man kan inte kräva att en icke insatt människa skall kunna något den har köpt en tjänst för att få gjord. Här brister branschen också.
Jag börjar nu sväva från ämnet och avslutar..... mitt resonemang.....
 
zoom skrev:
Tror att man i många fall tjänar på att låta hantverkaren jobba löpande. Iallafall om man litar på honom och han är seriös.
Du hart alldeles rätt, klart kunden tjänar på att ta det på löpande. Enda gången kunden inte betalar (alldeles) för mycket för ett jobb på fast pris är om hantverkaren räknat ordentligt fel.

Jag skulle aldrig anlita en hantverkare på fast pris, jag vill betala för de timmar han/hon faktiskt jobbar. Litar jag inte på hantverkaren så anlitar jag någon annan.
 
Men ändå rekommenderar de flesta att man ska ta fast pris, klart att hnatverkaren lägger på massor då för att slippa överraskningar. Dessutom verkar det inte finnas något övre pristak för badrum, särskilt inte för små badrum, de verkar kosta minst lika mycket som de stora av någon konstig anledning.
Ring fler hantverkare, någonstans måste det finnas någon som är seriös och inte tar hutlöst betalt.
 
Många av de jag kunder jag har vill ha ett fast pris, eller åtminstone en någorlunda säker slutsumma. Det eftersom de vill budgetera in inredning och annat såklart.

Är man en seriös hantverkare som bryr sig om sina kunder lurar man självklart ingen. Har man bara en dialog med kunderna så blir det sällan problem.
 
Jag kör endast med fasta priser vilket iaf mina kunder uppskattar enormt. De vet vad det kostar och kan på FÖRHAND avgöra om de vill lägga denna summa på ex sitt badrum istället för att man skall stå där och bråka om varför det kostade si och så, kom man 7 eller 8, tog det verkligen 2 timmar att handla material etc. Vad gäller storleken på badrummen så är min bestämda uppfattning att om det är 4 eller 5 m2 golvyta så tar arbetet i princip lika lång tid, visst det går lite mer tätskikt etc men å andra sidan kan ett något större badrum vara mer lättjobbat. Ex när man gipsar, tar det längre tid att sätta 2,9 st gipsskivor än 2,1? knappast!

Min slutsats efter ett stort antal badrum till privatkunder är; en tydlig offert där "allt" ingår, fast pris och fast tidsplan (mot vite) kombinerat med ett bra utförande så är sannolikheten väldigt hög att man har en nöjd kund
 
Jag vidhåller ändå att billigast och bäst för alla parter är att jobba mot löpande räkning. Jag har dessutom som kund möjlighet att ändra mig till viss del under arbetets gång. Mina erfarenheter att begära offert är att priserna på samma jobb kan variera oerhört från hantverkare till hantverkare. Vad kan det bero på annat än felräkningar eller "oförutsedda händelser-tillägg" ?

Jag ser som en självklarhet att hanverkaren inte drar benen efter sig utan tar den tid han behöver för att utföra arbetet på ett bra sätt. Ser ingen anledning att begära offert, däremot så är det väl inte fel att be om en fingervisning innan om vad det kommer att kosta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.