4/10, och därför pillar jag aldrig med el :rofl:(y)
 
  • Gilla
Vortex
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:
4:an kanske är lite av en tolkning, men reparera en jordfelsbrytare? Funkar den inte byter man väl ut den? Reparera för mig är att öppna upp grejen och fixa vad-nu-som-strular. T.ex reparera en bilmotor = öppna motorn och byta den spräckta kolvringen.
Kan man ens laga en jordfelsbrytare och återfå godkänd funktion?
Jag övertolkar nog detta.:thinking:
Du har rätt i att detta fall saknas praktisk relevans. Jag kom inte på någon annan produkt som förmedlar ström i en starkströmsanläggning utan att vara en förbrukare. Tidur är ett annat exempel, men dessa brukar inte heller vara reparerbara. Syftet med frågan var mer att peka på att föreskrifterna gör skillnad på denna typ av produkter och sådana som enbart förbrukar ström.

S Squall Leonhart skrev:
6:an tänkte jag att man får väl dra hur mycket VP- eller flexrör man vill och smacka upp dosor överallt i väggarna så länge man inte stoppar in något i dem som levererar mer än 50 volt. Jag menar, det kan väl knappast krävas någon form av auktorisering/behörighet/fancypancygrej för att dra TP-kabel, fiber eller 12-voltsgrejer i rör och dosor? I annat fall har jag brutit mot lagen när jag dragit drygt 1 km med CAT6-kabel på jobbet...:rolleyes:
Du har rätt, frågetexten borde ha innehållit rör avsedda för starkström. Det är endast dessa som kräver behörighet. Som du säger är det ju ofta svårt att göra skillnad i förväg...
 
T thomasloven skrev:
"8. Krävs det behörighet för att ansluta en lampa med snabbkopplingsdon typ Wago 224 (se bild) inne i bostäder?"
Med svaret "Nej, fast endast i torra och icke brandfarliga utrymmen"

Betyder det att någon med behörighet FÅR använda Wago 224 i våta eller brandfarliga utrymmen, eller betyder det att man som lekman FÅR utföra andra elarbeten i våta eller brandfarliga utrymmen?

Stämmer någon av tolkningarna? Eller t.o.m. båda?
Syftet med frågan är att belysa att dessa snabbkopplingsdon räknas som fast anslutning, inte stickpropp. Och fast anslutning av en lampa kräver behörighet, med undantag för torra lokaler. Dessa Wago får i sig annars användas i våta utrymmen, inga problem, men bara av en behörig.
 
  • Gilla
henq och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen missade jag på 2, - arbete på elektrisk apparat.
Jag ifrågasätter lite om det finns några krav. I vilken lagstiftning återfinns det. Elsäkerhetslagen och de andra lagarna i området är väl inte lagrum för denna aktivitet?
tommib tommib skrev:
För övrigt är jag också nyfiken på vilket lagrum arbete på JFBn går under. Det kan väl inte vara maskindirektivet/motsvarande nationell lagstiftning?
Såsom fråga 2 var utformad var det krav på kunskap jag var ute efter, och dessa står i den nya elsäkerhetslagen (tillika gamla förordningar så det är ingenting nytt).

19 § Den som innehar en elektrisk utrustning som är avsedd att anslutas till en starkströmsanläggning ska se till att
  • 1. det fortlöpande kontrolleras att utrustningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada, och
  • 2. arbete som utförs på eller i anslutning till utrustningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.
Motsvarande paragraf finns för starkströmsanläggningen, 6 §

Jag tycker det pratas ofta om att det skulle vara "fritt fram" att pula med tvättmaskinen osv, men så är alltså inte fallet med apparater som drivs med starkström. Som lagtexten är utformad låter det som att skyldigheten handlar om att kontrollera ifall servicepersonen har rätt kunskaper, men givetvis kan man inte själv vara undantagen från dessa kunskapskrav.

Sedan ska givetvis arbetet även följa den standard som gäller för produkten. Direktiven handlar väl främst om produktsäkerhet, dvs skyldigheter mot tillverkaren (har inte läst dem så noga).
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
8/10 men då ifrågasätter jag faktiskt svaret på frågan om golvvärmen.
Golvvärmeslingan förbrukar el. Det har anförts, bl.a. av Fredrik Sjödin (numera på IN, tidigare överinspektör på ESV) att förläggningen inte är behörighetskrävande.
Jo, man kan med rätta ifrågasätta behörighetskravet på förläggning av golvvärmekabel då den kan betraktas som en förbrukare. Men ännu så länge gäller föreskrifterna.

Här noterade någon gränsen 50 V. För spänningar under 50 V krävs ingen behörighet, även om strömmen överstiger 10 A eller om effekten överstiger 200 VA. Bakgrunden till detta är oklar, kan vara en slags eftergift för att göra undantaget praktiskt tillämpbart. Man håller på skyddet mot elchock men släpper på skyddet mot brand.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Hade jag inte lagt en Kelvinslinga för några år sedan hade jag bommat golvvärme också förutom tvättmaskinen mm mummel mummel. Nu ska jag ner i källaren och smörja upp jordfelsbrytaren...
6/10
 
  • Gilla
Broken arrow och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
ricebridge ricebridge skrev:
Eftersom jag inte fått den utbildning som ska leda fram till ett sådant elkörkort, var det en och annan av de mer obskyra reglerna jag inte hade koll på. Men jag lär mig gärna, precis som jag lärde mig trafikregler jag inte kände till när jag skulle ta bilkörkort...
Jag borde kanske förtydliga att det var ju en del ironi i mitt inlägg, ja faktiskt hela 100% . :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag borde kanske förtydliga att det var ju en del ironi i mitt inlägg, ja faktiskt hela 100% . :)
Nääääääää...????
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Fasiken vad du svarade snabbt, du har suttit hela kvällen och bara väntat, erkänn ... :cool::rofl:

748ca0b8_f5-melted.jpeg
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fasiken vad du svarade snabbt, du har suttit hela kvällen och bara väntat, erkänn ... :cool::rofl:
Tja, jag kopplade rätt snabbt :crysmile::crysmile:
 
Ingen med alla rätt än, då får jag vara nöjd med 8 av 10.
Jag undrar dock hur vanligt det är att någon reparerar en jfb?
 
torbeno torbeno skrev:
Ingen med alla rätt än, då får jag vara nöjd med 8 av 10.
Jag undrar dock hur vanligt det är att någon reparerar en jfb?
Nej vanligt är det ju inte. Men det är heller inte omöjligt att tänka sig. En modern JFB har ofta en liten IC is sig, som man skulle skulle kunna tänka sig att byta. Även filterkomponenter (torkade kondingar) skulle man också kunna tänka sig att byta. De är förvånansvärt komplexa under huven, så det finns potential att reparera dem. Så det är väl inte extremt konstigt tänkt.

Men därifrån till att göra det i praktiken är det nog ändå ett väldigt långt steg. ;)
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Problemet med frågan är väl att du får reparera jordfelsbrytaren själv, men varken montera ur eller i den i centralen själv.
Vilket ju innebär att man inte får laga den själv...
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Någon annan kan väl montera ur den åt dig?

Jag brukar reparera porslinssäkringar. Då använder jag så klart lite kraftigare material eftersom det ursprungliga inte höll måttet...
 
  • Gilla
Broken arrow och 10 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag brukar reparera porslinssäkringar. Då använder jag så klart lite kraftigare material eftersom det ursprungliga inte höll måttet...
Trevligt att du stödjer din lokala brandkår.
 
  • Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.