T Toddep skrev:
Ok. Där kommer det läggas krut absolut(y):D

Men jag ska inte ha murgröna eller några växter nära fasaden :rofl:
Min fd fru hade det:rolleyes:. Avråder alla, hellre en betongkant 500 ut från väggen innan man har ngt alls.
 
  • Gilla
Toddep
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Min fd fru hade det:rolleyes:. Avråder alla, hellre en betongkant 500 ut från väggen innan man har ngt alls.

Absolut minst 500mm. Kommer själv ha 1 meter:D

Om pengarna räcker blir det mark betong
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Absolut minst 500mm. Kommer själv ha 1 meter:D

Om pengarna räcker blir det mark betong
Jag formade och gjöt 7cm tjockt med lite lutning utåt. Passade på när jag gjöt uteplatser och gångbanor som blev 10 cm., totalt ca 70 kvm. Armerade inte gångarna. De bar bara 40cm breda.
 
  • Gilla
Toddep
  • Laddar…
Fika måste man ta
 
  • Fikatid på byggarbetsplats med frallor, yoghurt och kakor på ett dammigt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Fika måste man ta
Hoppas du äter riktig mat också! Bra mat= bra bygge :D
 
  • Gilla
Toddep
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Hoppas du äter riktig mat också! Bra mat= bra bygge :D
Jodå vid 10 tiden på kvällen när jag kommer hem :p
 
  • Gilla
RoffeN och 1 till
  • Laddar…
Lite takfotsbrädor är uppsatta. Allt ska målas på plats också innan montering av hängränna sen ska det nog hålla i några år:D
 
  • Kvällsbild av ett hus under konstruktion med delvis monterade takfotsbrädor och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
TCG och 6 till
  • Laddar…
Imorgon är det dax att äntligen börja läkta taket.
Det har varit mkt funderingar på hur takfoten ska se ut då jag aldrig varit med och byggt med kina vipp innan och detta har ställt till det på många ställen och inte minst när man skulle spika råsponten då man va tvungen att tillverka egna kina kilar i alla hörn för att kunna ha något att fästa i.
Nästa problem blev nu med takpannorna som är godkände ner till 20 graders lutning men kina vippen har 14 graders lutning så är tvungen att ha 45mm strö läkt och då vill man ju inte att man ska se dom nerifrån så jag tror att jag har en bra lösning nu.
Att använda kilbräda va aldrig något alternativ då det hade blivit bakfall och för sålig ventilation.
Det kommer bilder imorgon på hur det kommer se ut och vi kom på ett smart knep för fågelbandet som kommer monteras upp och ner. :p
Det kommer bli skit bra detta och ska bli skoj sen att äntligen se sina pannor på taket istället för att ligga och ta plats ut mot vägen där dom legat aldeles för länge nu:crysmile:

En bild visar strö läkten i vippen som även är uppdelad med en knäck så alltså två olika knöckar finns i vippen därför två ströläkt och den som är längst ner blir svart målad så den inte ska synas ifrån marken.
 
  • Ströläkt på tak med svartmålad nedre del, takpanna och hammare mot skyddsdyn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ströläkt och takpannor redo för montering, kilbräda visar lösning för takfotsdesign.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takläktning med svarta takpannor och träströläkter monterade på en takduk med kina vipp-teknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 5 till
  • Laddar…
Kul tråd att följa.
Önskar att jag haft en bild för att förtydliga hur vi gör vid takfoten men det har jag inte. Hoppas du förstår ändå.
I ordningsföljd:
Råspont
Kondenspapp
Rännkrokar+ränna
Takfotsplåt
Takpapp
Ströläkt
Bärläkt
Dekorplåt(för att täcka läktning)
Pannor

Med denna modell får du inga synliga läkt. Dock krävs det dubbla plåtar men det kan det vara värt.
Tycker inte du gör fel men det finns många sätt att göra det på. :)
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
K Kula23 skrev:
Kul tråd att följa.
Önskar att jag haft en bild för att förtydliga hur vi gör vid takfoten men det har jag inte. Hoppas du förstår ändå.
I ordningsföljd:
Råspont
Kondenspapp
Rännkrokar+ränna
Takfotsplåt
Takpapp
Ströläkt
Bärläkt
Dekorplåt(för att täcka läktning)
Pannor

Med denna modell får du inga synliga läkt. Dock krävs det dubbla plåtar men det kan det vara värt.
Tycker inte du gör fel men det finns många sätt att göra det på. :)
Skruvar du krokarna igenom kondenspappen?
 
K Kula23 skrev:
Kul tråd att följa.
Önskar att jag haft en bild för att förtydliga hur vi gör vid takfoten men det har jag inte. Hoppas du förstår ändå.
I ordningsföljd:
Råspont
Kondenspapp
Rännkrokar+ränna
Takfotsplåt
Takpapp
Ströläkt
Bärläkt
Dekorplåt(för att täcka läktning)
Pannor

Med denna modell får du inga synliga läkt. Dock krävs det dubbla plåtar men det kan det vara värt.
Tycker inte du gör fel men det finns många sätt att göra det på. :)
Denna lösningen har jag sett men med denna lösningen hade jag fått en hög plåt som döljer allt trä tror jag eftersom jag behöver ha 45mm strö längst ner.
Jag vill undvika långt avstånd mellan panna och hängränna så det inte blir som bilden visar.
Inte snyggt!

Vid vanliga tak använder vi alltid kilbräda och den lösningen tycker jag är smidig och ser bra ut men går inte vid denna lutningen i vippen
 
  • Tak med stort avstånd mellan takpannor och hängränna, synligt trä och byggnadsställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
richardtenggren
Man kan ju beställa täckplåten så att den bara precis täcker läkten, så tänkte nog jag göra. Vi har valt Carisma och kunde då inte köra på kilbräda.
Vi har också valmat tak som vi förlängt för vår tillbyggnad. Så är lite avundsjuk på dina fina takstolar istället för mina handspikade från 73 som är sådär i tolerans ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Man kan ju beställa täckplåten så att den bara precis täcker läkten, så tänkte nog jag göra. Vi har valt Carisma och kunde då inte köra på kilbräda.
Vi har också valmat tak som vi förlängt för vår tillbyggnad. Så är lite avundsjuk på dina fina takstolar istället för mina handspikade från 73 som är sådär i tolerans ;)
Haha men mina va inte gratis heller :rofl:
 
Idag har det hänt lite iaf men vilket extra jobb det blir med vippen. Den har som sagt två knäck så därför använda dubbla ströläkt längst ner
 
  • Konstruktion av tak med synliga takläkter och underlagstak med förstärkt ströläkt längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar på hus under konstruktion med dubbla ströläkt längst ner, synlig byggställning och bilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av takstolar med dubbla ströläkt på underlag av takpapp, synligt byggställning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takkonstruktion med dubbla ströläkt längst ner på takets svarta underlag med synliga vippar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar och dubbla ströläkt monterade på tak med underlagspapp, byggarbetsplats i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbla ströläkt av trä monterade på tak med märkbar krökning, byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under konstruktion med synlig takstom och förändring på grund av en dubbelt knäckt vippläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 5 till
  • Laddar…
Starkt jobbat med taket,som snickare får jag bara ont i magen när jag ser ditt tak.
Men snyggt blir det.
 
  • Gilla
Tvapac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.