F
S stefan_bergh skrev:
Länka gärna till det du hittade när du googlade isåfall.
Det jag hittar är att den inte säljs längre och det var även det svar jag fick av Bauhaus nr jag ville köpa en säck i våras.

[länk]
Det är inget att bli putt över. Tyskarna levererar bra skit.
 
F fsn skrev:
Det är inget att bli putt över. Tyskarna levererar bra skit.
Hehe jag är inte putt, beställde en flaska från Tyskland helt nyligen eftersom jag vet hur verkligheten ser ut ;)
 
  • Gilla
Imbo
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det du hittar i denna tråden funkar generellt bättre än Stroller combi plus+T. Agraking.de är seriösa och levererade på 3-4 dagar.

[länk]

Det är samma verksamma ämnen (eller skall man kalla det gift) som i Stroller men det är istället i flytande form. Blanda rätt och sprida från kort avstånd när det är vindstilla så är det inga problem. Även mycket lättare att punktbespruta och därför totalt sett bättre tycker jag.

Tänk på att gräset skall vara livsdugligt när man drar på besprutningen. Nu med gula gräsmattor skulle jag inte ge mig på det. En normal sommar så är början av Juni bra för ogräsmedel tycker jag.
Tack så mycket för hjälpen!
Mitt gräs är livsdugligt nu så jag tror jag ska beställa en flaska och köra nu i Augusti.. Med den explosionsartade spridning jag haft av jordreva nu, så vågar jag inte tänka på hur det skulle se ut nästa vår om jag inte gör något alls nu.
Ser att detta också är en tysk sida, men leveransen var snabb och funkade bra sa du..

Nu förstår jag inte tyska, men jag har en vän som ska få översätta bruksanvisningen för mig. Jag antar att man blandar ut en mängd bekämpningmedel från flaskan med vatten och sprutar med..vad? En vanlig blomspruta eller vad har du använt?

Hur reagerar det övriga gräset när man besprutar gräsmattan med detta? Jag antar att giftet funkar så att det bara tar död på just ogräset man vill ha bort och "vanliga gräset" fortsätter att växa och må bra?
 
F
L Lynnbär skrev:
Tack så mycket för hjälpen!
Mitt gräs är livsdugligt nu så jag tror jag ska beställa en flaska och köra nu i Augusti.. Med den explosionsartade spridning jag haft av jordreva nu, så vågar jag inte tänka på hur det skulle se ut nästa vår om jag inte gör något alls nu.
Ser att detta också är en tysk sida, men leveransen var snabb och funkade bra sa du..

Nu förstår jag inte tyska, men jag har en vän som ska få översätta bruksanvisningen för mig. Jag antar att man blandar ut en mängd bekämpningmedel från flaskan med vatten och sprutar med..vad? En vanlig blomspruta eller vad har du använt?

Hur reagerar det övriga gräset när man besprutar gräsmattan med detta? Jag antar att giftet funkar så att det bara tar död på just ogräset man vill ha bort och "vanliga gräset" fortsätter att växa och må bra?
Vanligt gräs överlever naturligtvis. Jag sprider med en enkel ryggspruta från Biltema men det funkar att punktspruta med en blomspruta eller en pumpbar handhållen flaska men det blir ju lite drygt på större ytor.

Det skall vara uppehåll när du lägger ut. Finns lite olika teorier men jag sprider på tidig kväll innan daggen och det skall vara uppehåll minst ett dygn efter tycker jag. Det är enligt mig ganska viktigt så att det dras in i ogräset och inte rinner bort med regnet.
 
F fsn skrev:
Vanligt gräs överlever naturligtvis. Jag sprider med en enkel ryggspruta från Biltema men det funkar att punktspruta med en blomspruta eller en pumpbar handhållen flaska men det blir ju lite drygt på större ytor.

Det skall vara uppehåll när du lägger ut. Finns lite olika teorier men jag sprider på tidig kväll innan daggen och det skall vara uppehåll minst ett dygn efter tycker jag. Det är enligt mig ganska viktigt så att det dras in i ogräset och inte rinner bort med regnet.
Tackar för tipsen!
 
R RapidSledge skrev:
MP har förbjudit all förutom hash på Södermalm.

Det är tänk att allt ogräs skall tas upp för hand och sorteras i ett speciellt sopkärl och rötas till flygbränsle kallas också politikersoppa av mer förstående folk på landsbygden.
Ja det är ett jäkla larv det här med naturen. Jag har bränt gummidäck och sopor på tomten alla år och ännu har det inte blivit något vulkanutbrott!
 
  • Gilla
Mikael Wettergren och 1 till
  • Laddar…
R
elpaco elpaco skrev:
Ja det är ett jäkla larv det här med naturen. Jag har bränt gummidäck och sopor på tomten alla år och ännu har det inte blivit något vulkanutbrott!
Ja du ser, i förorterna bränner de bilar och det verkar inte vara något miljöproblem enligt MP.
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 2 till
  • Laddar…
Utgår tydligen 30/9, samt att man får dispens att använda det hela nästa år, måste köpa några säckar!
 
F
H Husqvarna220Ac skrev:
Utgår tydligen 30/9, samt att man får dispens att använda det hela nästa år, måste köpa några säckar!
Är det inte bättre att köpa i vätskeform från Tyskland för mindre pengar och bättre effekt samt mindre miljöpåverkan?
 
Varför säljs det i Tyskland och ej Swe då? Och varför skulle det vara bättre? För oss räcker en säck flera år, tänkte köpa 3st i veckan.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Här är direktlänken, @fsn tappade bort en bokstav :)

[länk]

De skriver något om att man ska skicka intyg på kompetens att använda besprutningsprodukter och kopia på pass. Måste man skicka in det, hittar inte mitt intyg :rolleyes:
 
F
H Husqvarna220Ac skrev:
Varför säljs det i Tyskland och ej Swe då? Och varför skulle det vara bättre? För oss räcker en säck flera år, tänkte köpa 3st i veckan.
Det är avdriftsrisken som är problemet i Sverige. Koncentrationsmässigt sprider man totalt mindre i vätskeform än med granulat.
 
F
K Kodiak skrev:
De skriver något om att man ska skicka intyg på kompetens att använda besprutningsprodukter och kopia på pass. Måste man skicka in det, hittar inte mitt intyg :rolleyes:
Behöver inte skicka in nåt på Agraking
 
  • Gilla
Kodiak
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Varför säljs det i Tyskland och ej Swe då? Och varför skulle det vara bättre? För oss räcker en säck flera år, tänkte köpa 3st i veckan.
Tyskland är ett annat land med andra regleringar. Regeringen har givit kemikalieinspektionen i uppgift att tolka den EU-klassning som pågår på ett sätt som innebär minskning av användande av gifter. Därför har Bayer valt att inte förnya ansökan.

Granulat måste lösas upp och ånga bladen, annars hamnar det i jorden. Vätska hamnar på bladen direkt.

Köp inte för mycket - kemikalier kan detoriera med tiden.
 
Har du ev länk till sida där man kan beställa? Jag brukar strö stroller combi endast på ogräset,
När vi har lite för stor tomt för att ta hela...eller dyrt blir det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.