Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Lite lustigt ändå. Vi har 3 faser, vi har en nolla och en jord, som mest. Oftast har vi bara en fas, en nolla och en jord. Klarar man inte hålla isär dessa så har man väl nån form av förståndshandikapp? Eller är det jag som är förståndshandikappad som inte förstår hur man ska försöka få detta ämne till något svårare än vad det är?

Men visst, handlar man på "en hamburgerrestaurang" så vet man ju att det finns folk som inte klarar att läsa på en skärm och lägga samma saker i en påse som står på skärmen. Så det kanske är lätt att förväxla jorden med fasen om man jobbar på typ "en hamburgerrestaurang" så vi behöver en lagstiftning för att skydda dessa som har lite otur på hjärnkontoret ibland.
Nu är det ju dock "liiite" mer än att hålla rätt på 5 färger ....
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Riktigt bra frågor. Missade själv några men nyttigt att repetera gamla kunskaper.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Några kommentarer som kan vara av vikt för dem som ännu inte löst quizet. Mer kommer senare.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vem har skrivit "facit" på dessa frågor?
Kan vi få källhänvisning på dem?
Absolut, det är väl nästan så att jag borde givit ut länkar till dem i förväg då vissa frågor (svar) inte är solklara enbart i föreskrifterna.
Jag återkommer med tolkningar av föreskrifterna som ligger till grund för frågorna senare.

Ordet behörighet är som påpekats formellt fel. Det heter auktoriserad nu för tiden, men det är tveksamt om jag någonsin kommer att lära mig det... För att vara fullständig borde de stå nåt i stil med auktoriserad elinstallatör eller yrkesperson som omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram. Det är vad jag menar med "behörig elinstallatör" som står i quizet. Det finns inga arbeten som enbart en auktoriserad person får utföra, utan en yrkesperson får göra allt bara han har fått relevant utbildning av företaget/elinstallatören ;)

Det finns inga slamkrypare i quizet. Det är åtminstone inte min mening, men frågorna kan ju vara felaktigt/otydligt formulerade...
 
  • Gilla
henq och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ordet behörighet är som påpekats formellt fel. Det heter auktoriserad nu för tiden, men det är tveksamt om jag någonsin kommer att lära mig det... För att vara fullständig borde de stå nåt i stil med auktoriserad elinstallatör eller yrkesperson som omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram. Det är vad jag menar med "behörig elinstallatör" som står i quizet.
Visst är det så, och samma för mig - säger "behörig" hela tiden.


Och jag kan ju inte skylla på detta för mitt tillkortakommande under quizet, för precis så tolkade jag behörig/behörighet hela tiden. Jag försöker väl bara släta över mitt resultat så här i efterhand. :oops: :cool:


edit:
Och trean var faktiskt ingen slamkrypare, helt rätt. Det var kanske en aning övertolkning ...
 
  • Gilla
Random
  • Laddar…
Ang golvvärme gäller inte max 50V, 10A eller 200VA?
 
tommib
Är då alltså avsikten med fråga 3 den strikta/vansinniga tolkningen som l_s_a framförde, dvs att man får utföra arbete på tvättmaskinen utan att koppla loss den men man får inte koppla loss den?

För övrigt är jag också nyfiken på vilket lagrum arbete på JFBn går under. Det kan väl inte vara maskindirektivet/motsvarande nationell lagstiftning?
 
Jo det är faktiskt så. Du får reparera tvättmaskinen medan den fortfarande är (fast) ansluten, lite som att stickproppen fortfarande sitter i. Som LSA påpekar är det dock lämpligt att dra säkringen först :)

Citat från föreskrifterna:

Elektrisk utrustning, i form av elektrisk materiel, som fast installeras utgör del av starkströmsanläggningen efter installation. Elektrisk utrustning som enbart förbrukar elektrisk energi, till exempel. ljusarmaturer och hushållsmaskiner, är dock inte del av starkströmsanläggningen efter fast anslutning. När det gäller sådan elektrisk utrustning är det alltså bara den fasta anslutningen och losskopplingen som utgör elinstallationsarbete.

Det är enbart den del av den elektriska utrustningen som enbart förbrukar elektrisk energi som inte utgör en del av starkströmsanläggningen efter anslutning. Det är inte elinstallationsarbete att reparera maskiner, belysningsarmaturer och hushållsapparater som inte är del av anläggningen även om dessa är fast anslutna då reparationen sker.
Och ja, jag ser nu att det ligger mycket i vad Nötegårdsgubben skriver i #9, men det var absolut inte min avsikt, på heder! Det liksom bara blev så...
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
tommib
Det är väldigt underhållande/deprimerande att reglerna är så bisarra den situationen uppstår.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hela quizen är ju felaktig, eller åtminstone redigt förvirrande, då ordet behörighet dyker upp överallt, ett ord som inte har någon betydelse i sammanhanget, ett nonsensord helt enkelt:crysmile:

Jag undrar vad Bo tänkte, eller vilket år han konstruerade detta quiz. :rofl: :cool:
Om man har auktorisation så är man behörig att jobba med starkströmsanläggningar. (y)
 
Mikael_L
Men 10'an då?

Är det lagens bokstav samt Fredrik Sjödins tolkning som gäller, eller ESV's tolkning?
 
K Keld skrev:
Ang golvvärme gäller inte max 50V, 10A eller 200VA?
Just golvvärme är undantaget från den gränsen.


3 kap. Undantag från kraven i elsäkerhetslagen
Undantag för vissa typer av elinstallationsarbete
1 § Följande elinstallationsarbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen
under förutsättning att elinstallationsarbetet inte utförs i potentiellt explosiva miljöer.
1 Att byta ut en elkopplare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en
egen kapsling eller dosa.
2 Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en
egen kapsling eller dosa.
3 Att byta ut en ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder.
4 Att utföra, ändra eller reparera en starkströmsanläggning som ingår i en
skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 volt med effekt
om högst 200 voltampere och ström begränsad av säkring på högst 10 ampere
eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.

5 Att förlägga en värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning med
nominell spänning om högst 50 volt.

6 Att fast anslutna eller koppla loss elektrisk utrustning i ett laboratorium,
provrum eller liknande där utrustningen används för utbildning, provning,
försöksverksamhet eller kontroll.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
3, 4 och 6 tabbade jag mig på.

3:an var bara klantigt då man kan plocka inblandade säkringar innan man öppnar maskinen. Personligen skulle jag dock föredra att ta lös den ur kopplingsdosan ändå.

4:an kanske är lite av en tolkning, men reparera en jordfelsbrytare? Funkar den inte byter man väl ut den? Reparera för mig är att öppna upp grejen och fixa vad-nu-som-strular. T.ex reparera en bilmotor = öppna motorn och byta den spräckta kolvringen.
Kan man ens laga en jordfelsbrytare och återfå godkänd funktion?
Jag övertolkar nog detta.:thinking:

6:an tänkte jag att man får väl dra hur mycket VP- eller flexrör man vill och smacka upp dosor överallt i väggarna så länge man inte stoppar in något i dem som levererar mer än 50 volt. Jag menar, det kan väl knappast krävas någon form av auktorisering/behörighet/fancypancygrej för att dra TP-kabel, fiber eller 12-voltsgrejer i rör och dosor?
I annat fall har jag brutit mot lagen när jag dragit drygt 1 km med CAT6-kabel på jobbet...:rolleyes:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den som inte fick 10 av 10 här ska ändå inte få något elkörkort.

Hur gick det för dig risbro? :p ;)
Eftersom jag inte fått den utbildning som ska leda fram till ett sådant elkörkort, var det en och annan av de mer obskyra reglerna jag inte hade koll på. Men jag lär mig gärna, precis som jag lärde mig trafikregler jag inte kände till när jag skulle ta bilkörkort...
 
  • Gilla
xerbee
  • Laddar…
Jag är lite fundersam runt en formulering:

"8. Krävs det behörighet för att ansluta en lampa med snabbkopplingsdon typ Wago 224 (se bild) inne i bostäder?"
Med svaret "Nej, fast endast i torra och icke brandfarliga utrymmen"

Betyder det att någon med behörighet FÅR använda Wago 224 i våta eller brandfarliga utrymmen, eller betyder det att man som lekman FÅR utföra andra elarbeten i våta eller brandfarliga utrymmen?

Stämmer någon av tolkningarna? Eller t.o.m. båda?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den som inte fick 10 av 10 här ska ändå inte få något elkörkort.

Hur gick det för dig risbro? :p ;)
Jag fick 7/10 men det var bara för att ville vara tuffare än regelverket på vissa saker ;)

Blev lite förvånad att man får reparera en jordfelsbrytare själv så länge det är en person med behörighet som kopplar bort den från anläggningen. En jordfelsbrytare är väl bland de mest olämpliga saker man låter en amatör pilla på?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.