Sommaren är snart över och det är hög tid att vi börjar quizza igen!

Den här veckan har jag tagit hjälp av allas vårt elproffs Bo Siltberg för att sätta ihop ett klurigt quiz om hempuleri med elen. Har du koll på när det krävs behöriget?

Testa dig i dagens nya quiz: https://www.byggahus.se/quiz/118-nar-far-du-pula-med-elen-sjalv

I den här tråden kan du berätta vad du fick för resultat och/eller diskutera frågorna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Med dagens regler får man knappt byta glödlampa själv...
 
  • Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
Ja visst är det märkligt. Om man som jag är och tittar en del på hus så ser man så mycket konstigheter, men frågar man mäklaren får man bara svaret att det vet de inget om. Givetvis borde det vara tillåtet att göra mer själv, men det borde sanktioneras hårdare när det görs fel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
tommib
8/10 men då ifrågasätter jag faktiskt svaret på frågan om golvvärmen.

Golvvärmeslingan förbrukar el. Det har anförts, bl.a. av Fredrik Sjödin (numera på IN, tidigare överinspektör på ESV) att förläggningen inte är behörighetskrävande.

Fråga 3 om tvättmaskinen är en extrem slamkrypare där alternativet Nej kan betraktas som mer rätt än Nej, men... eftersom det inte nödvändigtvis krävs en behörig elinstallatör för att koppla loss den.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Elkörkort. Elkörkort!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Den som inte fick 10 av 10 här ska ändå inte få något elkörkort.

Hur gick det för dig risbro? :p ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag är visst försiktigare än jag måste! Trodde verkligen inte att man fick ge sig på att reparera en jordfelsbrytare själv, t.ex.
 
  • Gilla
FRS05 och 1 till
  • Laddar…
Wow...
Vem har skrivit "facit" på dessa frågor?
Kan vi få källhänvisning på dem?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det är ju inte utan att man tror att den gode @Bo.Siltberg konstruerat testet för att visa hur synbart slumpartat det är vad man får göra själv beroende på om någor är en del av systemet eller bara anslutet till det.

(y)
 
  • Gilla
Paxman och 2 till
  • Laddar…
Ja, jag torskade liksom "alla" andra på tvättmaskinsfrågan. Det är ju klart att den inte måste kopplas bort innan man lagar den. Även om det är smart. (Som jag antar att den måste tolkas).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Jag tänker mer att den ska tolkas som att det inte måste vara en behörig elinstallatör. Det kan lika gärna vara parkbänks-Kenta som kopplar loss den så länge han är omnämnd i egenkontrollprogrammet. Det, eller nu när jag läser igen, att det handlar om ordet behörig som ersatts av auktoriserad. Ditt sätt att tolka det är kanske det mest extrema och inte någonting som ens föresvävade mig.

Men men... Jag borde ha lärt mig vid det här laget hur mycket Bo gillar slamkrypare.

Golvvärmen ifrågasätter jag fortsatt och det skulle vara intressant med ett rättsfall. Som jag ser det kan man tolka författningen så att det inte måste vara en elektriker (i bemärkelsen auktoriserad eller arbetandes i ett företag med EKP osv osv) som lägger den, lika lite som en fläktmotor måste skruvas upp av densamma.
 
Mikael_L
Hela quizen är ju felaktig, eller åtminstone redigt förvirrande, då ordet behörighet dyker upp överallt, ett ord som inte har någon betydelse i sammanhanget, ett nonsensord helt enkelt:crysmile:

Jag undrar vad Bo tänkte, eller vilket år han konstruerade detta quiz. :rofl: :cool:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
O
Reparera jordfelsbrytaren! Den var riktigt bra. Länge sedan jag skrattade så länge och så hjärtligt! :crysmile:

Sen missade jag som så många andra på golvvärmen. Var helt säker på att fajten mellan Fredrik och ESV slutade i ett blank nej, och att det skulle finnas golvvärmesystem som arbetar med klenspänning hade jag inte en tanke på.:thinking:
 
  • Gilla
FRS05 och 2 till
  • Laddar…
M
Lite lustigt ändå. Vi har 3 faser, vi har en nolla och en jord, som mest. Oftast har vi bara en fas, en nolla och en jord. Klarar man inte hålla isär dessa så har man väl nån form av förståndshandikapp? Eller är det jag som är förståndshandikappad som inte förstår hur man ska försöka få detta ämne till något svårare än vad det är?

Men visst, handlar man på "en hamburgerrestaurang" så vet man ju att det finns folk som inte klarar att läsa på en skärm och lägga samma saker i en påse som står på skärmen. Så det kanske är lätt att förväxla jorden med fasen om man jobbar på typ "en hamburgerrestaurang" så vi behöver en lagstiftning för att skydda dessa som har lite otur på hjärnkontoret ibland.
 
Mikael_L
Men det är väl dags att avslöja hur det gick för mig.
7/10 :oops:

Jag rök naturligtvis på samma frågor som tommib, och tycker också precis som han ...
tommib tommib skrev:
8/10 men då ifrågasätter jag faktiskt svaret på frågan om golvvärmen.

Golvvärmeslingan förbrukar el. Det har anförts, bl.a. av Fredrik Sjödin (numera på IN, tidigare överinspektör på ESV) att förläggningen inte är behörighetskrävande.

Fråga 3 om tvättmaskinen är en extrem slamkrypare där alternativet Nej kan betraktas som mer rätt än Nej, men... eftersom det inte nödvändigtvis krävs en behörig elinstallatör för att koppla loss den.
Sen missade jag på 2, - arbete på elektrisk apparat.
Jag ifrågasätter lite om det finns några krav. I vilken lagstiftning återfinns det. Elsäkerhetslagen och de andra lagarna i området är väl inte lagrum för denna aktivitet?

I övrigt var jag innan jag startade quizet förvånad över hur det skulle gå att skapa 10 frågor i detta ämne, när det finns typ 5 saker som är tillåtet ... ;)
Bra jobbat Bo!! , men jag fick precis samma känsla som nötegårdaren, att quizet åtminstone delvis är tänkt att visa på ologiskheter och fantastiska krumbukter som resultat för att ro nuvarande lagstiftning i land. :)


Tack för quizet Bo, alltid trevlig kvällsunderhållning att fundera sig fram genom ett quiz. (y)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.