Vår granne har skött våran gräsmatta när vi varit ute och rest. Nu visar det sig att han/hon klippt med sin klippare, med resultatet att vi har en enorm invasion av Klöver och Veronica. Hur kan vi rädda mattan?
Funderar nu på att skaffa en Robot i framtiden, för att slippa en ny invasion.
 
När hände detta?
Och hur menar du att det ska ha gått till?
Det är ju inte så vanligt att gräsklippare planterar växter menar jag.
Har grannen även vattnat gräsmattan?
Har noterat samma sak på vår gräsmatta nämligen, det verkar som om klövern är tåligare än gräset, så den växte glatt, medan gräset inte växte alls. Det beror i vårt fall alltså på den extrema väderleken, inte på gräsklipparen.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Hej Anna. Tack för återkoppling.
Vi har haft en matta som näst intill varit fri från ogräs. Vi märkte det i fjol att vi plötsligt fått mycket mer Veronica, men förstod inte riktigt vart det kan komma ifrån. Våra grannar ha mycket Klöver och framförallt Veronica i sina mattor men vi har bara haft något inslag i vår matta. När vi fick höra att vår hjälpsamme granne klippt med sin klippare dom 2 senaste somrarna började vi lägga ihop 1+1. Tidigare om åren har ungarnas kompisar klippt och då med våra klippare och vi har inte sett någon förändring i mattan. Nu är våran "klippar" granne mycket trevlig och vi lastar dom inte alls för detta. Dom tycker däremot att jag är knasig med min gräsmatta och mitt intresse för det. Vi kanske är helt ute och cyklar när vi kopplat invasionen med grannens klippare, men det är den enda logiska förklaringen vi hittat. Vi är gladeligen intresserade av någon förklaring och kanske en lösning på hur vi ska få fason på mattan igen. Jag har redan funderat på att gräva om mattan, men då sa frugan STOP. Med all rätt.

När det gäller bevattning så har ingen vattnat mattan mer än det regn som ramlat ner. Jag tror t.om att det varit vattningsförbud där vi bor i sommar.
Så Hjälp mig nu Anna, att lösa detta mysterium.

Vänliga hälsningar.
 
Isåfall får du ju kolla om det är så att grannens klippare på något vis samlar på sig frön och rotdelar som kan spridas på er gräsmatta, men det låter osannolikt.

Känns dock troligare att frön blåst över men inte kunnat ta överhanden när ni skött gräsmattan på ert sätt. Först när grannen klippt som kanske klipper mer sällan så har dessa kunnat växa till sig, särskilt i år när gräset inte fått vatten. I min brors gräsmatta (han har inte heller vatten) är det bara ogräset som är grönt, de verkar tåligare helt enkelt, djupare rötter kanske?

Det finns flera gamla trådar om hur man får bort klöver ur gräsmattan, kanske hittar du tips där?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det känns som att en gräsklippare man flyttar på inte kan föra med sig såpass mycket frö att det går att "förstöra" en gräsmatta med en ogräsinvasion. Är det kanske bara rent naturligt att ogräset kunnat växa sig starkare i takt med att gräset försvagats av någon anledning (gödsel, pH, torka osv?). Klöver och även andra ogräs är ju lite mer tåliga än gräs och kan därmed vara ett tecken på att gräset inte trivs.

När det gäller denna sommaren så var det i slutet av juli enbart ogräs som var grönt i min gräsmatta. Gräset var helt vissnat och dött. Nu efter lite mer normalt väder har det ordnat sig och är lite mer jämnt (inte paradmatta, men den är åtminstone hyfsat jämngrön).

Så nä, jag personligen tror inte på er teori om grannens gräsklippare.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det känns som att en gräsklippare man flyttar på inte kan föra med sig såpass mycket frö att det går att "förstöra" en gräsmatta med en ogräsinvasion. Är det kanske bara rent naturligt att ogräset kunnat växa sig starkare i takt med att gräset försvagats av någon anledning (gödsel, pH, torka osv?). Klöver och även andra ogräs är ju lite mer tåliga än gräs och kan därmed vara ett tecken på att gräset inte trivs.

När det gäller denna sommaren så var det i slutet av juli enbart ogräs som var grönt i min gräsmatta. Gräset var helt vissnat och dött. Nu efter lite mer normalt väder har det ordnat sig och är lite mer jämnt (inte paradmatta, men den är åtminstone hyfsat jämngrön).

Så nä, jag personligen tror inte på er teori om grannens gräsklippare.
Hej, Och tack för återkoppling.
Jag har i helgen fått bekräftat av yrkeskunnig att min teori mycket väl kan stämma. Så nu står ord emot ord. Yrkeskunnig mot oss andra. Idéer och tankar mottages glatt.
 
  • Gilla
Husägare2020
  • Laddar…
Vilken storlek är det på gräsmattan?
 
Vägverkets gräsklippare ( modell större ) anses ju vara en stor bov i dramat med de invasiva lupinerna, då de hjälper till att sprida fröerna, så helt säkert kan man nog inte förkasta teorin, om att en "vanlig" gräsklippare skulle kunna sprida fröer och rotbitar av ogräs. Mycket kan ju inverka på risken, som t.ex. när under ogräsets blomningstid har klippningen skett och har klipparen normalt rengjorts regelbundet.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vägverkets gräsklippare ( modell större ) anses ju vara en stor bov i dramat med de invasiva lupinerna, då de hjälper till att sprida fröerna, så helt säkert kan man nog inte förkasta teorin, om att en "vanlig" gräsklippare skulle kunna sprida fröer och rotbitar av ogräs. Mycket kan ju inverka på risken, som t.ex. när under ogräsets blomningstid har klippningen skett och har klipparen normalt rengjorts regelbundet.
Jag googlade snabbt detta och hittade inget. Däremot att vägverket kör sin slåtter vid en för lupinen gynnsam tidpunkt samt att de sprider frökapslar och plantor via jordmassor vid vägarbeten.

Jag går bara på vad jag själv ser när jag klipper gräs: det är väldigt lite som fastnar i gräsklipparen och som jag drar med mig när jag förflyttar den. Därav min skepsis till påståendet att det är den stora orsaken.
 
  • Gilla
Loboty och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vilken storlek är det på gräsmattan?
Gräsmattan det gäller är ca 2000 M2. Idag fick jag ett prov med Dicotex som skulle göra susen i min matta. Antar att man inte kan dricka det, men vad är det och hur ska det verka? Och framför allt; Hur ska det blandas? För många år sedan skulle vi få hjälp med mattan. Det spreds ut Stroller plus T kombi hejvilt. Det resulterade i att vi knappt fick någon frukt. Då medlet jobbar uppåt och inte nedåt, så gick ångorna upp tills det slog i något blad, med dåligt resultat. Aldrig mer ett sådant medel.
Kom med förslag, jag tar emot allt med glädje.
 
Med den storlek på gräsmatta som är drabbad står jag fast vid min åsikt. Men nog om det, nu till åtgärder.

Dicotex är "värre" gift än Stroller T Kombi på ett sätt, så nog är det ett "sådant medel igen". Det innehåller vad jag vet fler verksamma gifter än vad Strollern hade. För mer information om medlet kan du kika på https://www.byggahus.se/forum/threads/mcpa-mot-svart-ograes-i-graesmattan.257238/page-14
samt doseringsangivelser här exempelvis https://middeldatabasenpdf.dlbr.dk/etikette/Dicotex_361-7_Etikette_20120604.pdf

Det beror lite på hur läget är på din gräsmatta just nu. Är ogräset i växtfas, hur starkt är gräset (så att inte det tar ofrivilligt stryk) osv. Jag hade för egen del INTE använt det i år eftersom det nu går in i äppelskördsäsong och gräset har tagit rejält med stryk under sommarens torka. Sikta på åtgärd nästa år om något.
 
R
H hjälp mig skrev:
Gräsmattan det gäller är ca 2000 M2. Idag fick jag ett prov med Dicotex som skulle göra susen i min matta. Antar att man inte kan dricka det, men vad är det och hur ska det verka? Och framför allt; Hur ska det blandas? För många år sedan skulle vi få hjälp med mattan. Det spreds ut Stroller plus T kombi hejvilt. Det resulterade i att vi knappt fick någon frukt. Då medlet jobbar uppåt och inte nedåt, så gick ångorna upp tills det slog i något blad, med dåligt resultat. Aldrig mer ett sådant medel.
Kom med förslag, jag tar emot allt med glädje.
Att strollern skulle ha gjort att du fick lite frukt det är trams...

Lika tramsigt är att grannen skulle spridigt ogräs till dig med gräsklipparen.

Däremot, din matta blir äldre och då kommer du att få in mer ogräs. Och glöm inte skylten att djuren som beträder din gräsmatta skall tvätta fötterna först.
 
Redigerat:
  • Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Att strollern skulle ha gjort att du fick lite frukt det är trams...

Lika tramsigt är att grannen skulle spridigt ogräs till dig med gräsklipparen.

Däremot, din matta blir äldre och då kommer du att få in mer ogräs. Och glöm inte skylten att djuren som beträder din gräsmatta skall tvätta fötterna först.
Hej. Att Stroller skulle ge lite frukt e trams! Där har du garanterat FEL. Med skrumpna löv och skrumpen frukt som resultat.
Lika Tramsigt att grannen skulle spridit!!!! Själv är jag lekman på det här och söker bara svar. Men eftersom DU kör med ord som TRAMS borde du kanske skriva en bok om hur man ska drive en trädgård. En yrkesman svarar ; Mycket möjligt- Du svarar; trams. Vem tror du jag bör lita på? Men kom gärna med lite vänligare råd och tips.
 
F
H hjälp mig skrev:
Gräsmattan det gäller är ca 2000 M2. Idag fick jag ett prov med Dicotex som skulle göra susen i min matta. Antar att man inte kan dricka det, men vad är det och hur ska det verka? Och framför allt; Hur ska det blandas? För många år sedan skulle vi få hjälp med mattan. Det spreds ut Stroller plus T kombi hejvilt. Det resulterade i att vi knappt fick någon frukt. Då medlet jobbar uppåt och inte nedåt, så gick ångorna upp tills det slog i något blad, med dåligt resultat. Aldrig mer ett sådant medel.
Kom med förslag, jag tar emot allt med glädje.

Granulatet löses upp med nattdagg och slushen dras in i växterna det ligger på. Samma sak med dom vätskebaserade medel som säljs i Tyskland. Det är bara sättet att sprida som skiljer sig.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Med den storlek på gräsmatta som är drabbad står jag fast vid min åsikt. Men nog om det, nu till åtgärder.

Dicotex är "värre" gift än Stroller T Kombi på ett sätt, så nog är det ett "sådant medel igen". Det innehåller vad jag vet fler verksamma gifter än vad Strollern hade. För mer information om medlet kan du kika på [länk]
samt doseringsangivelser här exempelvis [länk]

Det beror lite på hur läget är på din gräsmatta just nu. Är ogräset i växtfas, hur starkt är gräset (så att inte det tar ofrivilligt stryk) osv. Jag hade för egen del INTE använt det i år eftersom det nu går in i äppelskördsäsong och gräset har tagit rejält med stryk under sommarens torka. Sikta på åtgärd nästa år om något.
Hej och tack för BRA återkoppling.
Jag kommer inte göra någonting åt mattan i år, inte mer än att bara klippa den och städa av innan vinter. Jag kommer också sätta mig in i vad Dicotex ÄR och hur det VERKAR. Så till alla er som går i taket av sådana här medel, LUGN bara LUGN. OM jag använder det, kommer det inte sprutas ut hejvilt på måfå. Jag är rätt mån om djur och rätt vindar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.