Skulle behöva en plats under tak att arbeta då det är dags för lite mindre renoveringar. Det jag behöver ha plats för är främst kap och gersågen samt ett bord där jag kan såga osb/gips skivor. Har ingen plats idag då vi saknar garage eller andra uthus.

Kom på tanken att smälla upp ett 3*6 m partytält och använda som byggbod. Någon som gjort något liknande och kan komma med synpunkter? Eluttag finns precis bredvid platsen jag tänkte ställa tältet på.
 
R
Då får du tjudra det bra i marken ,det blåser lätt över till grannen . finns ingen vikt i det
och hörn och takrör är av tvivelaktig kvalitet som böjer sig och går lätt av Aluminium
Det är mest för att sitta under vid lugna dagar/kvällar och lite regn
Annars ingen dum ide , har sett andra som har det som arbetsbod
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
vi har det så. Ett billigt från Jula som har stått i tre år. Böjde till armeringsjärn som vi hammrade ned och förankrade det med i marken istället för de tältpinnar som medföljde. Vi har också bundit fast tältet ordentligt i träd samt tejpat alla sömmar.
 
3*6 meter från Harald Nyborg. 4:e året nu men utan väggar i år. Tältet satt uppe länge, klarade 25cm snö på taket men fönstrena i väggarna klarade inte frost. Blir sista året med denna, bara som regnskydd vid målning nu men har tidigare haft både kap&ger, bordsåg och arbetsbänk (Masses variant) i tältet. Stabilt och klarade höststormar bra med vettiga spännband istället för klena snören i hörnorna men nu har UV ljuset tagit ut sin rätt. Även om duken är ok så är alla fästöglor sköra.

Vitt partytält utan väggar använt för byggprojekt, med staplade brädor och byggmaterial i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Då får du tjudra det bra i marken ,det blåser lätt över till grannen . finns ingen vikt i det, och hörn och takrör är av tvivelaktig kvalitet som böjer sig och går lätt av
Så rätt!
Vårt tält, som jag satte upp för att vitvaxa innerpanel, blåste bort/sönder efter två vckor.
 
Byggbod är väl för att låsa in verktygen om nätterna.

Tält duger bra som väderskydd.
 
Saknar också en vettig bod, så jag köpte ett sånt här förrådstält från GOP i somras.

Det står mycket stadigt (hittills) och har funkat bra så här långt. Lite dyrare än ett partytält, men betydligt bättre skydd för väder och vind.
 
Jag har ett tält från Harald Nyborg, bra tält men klarar inte vindarna på gotland under 2 år så har två väggar (fönstren) och en gavel blåst sönder, fick nya första gången på garanti, köpte sedan nya väggar. Taket har hållit bra men i våras så sprack det, troligen försvagning pga solljus. har nu byggt ett skjul av osb och 45x45 reglar + klätt med presenning som förankrats med utanpåliggande bräder för att inte få fladder i pressen.
Fick ett tips från en bekant som hade en granne som också hade ett partytält som förråd. han hade förstärkt med pressenning utanpå tältet för att förhindra UVstrålningen att nå tältduken.
 
Istället för att köpa nåt billigt från Jula eller liknande kan man kolla med de firmor som hyr ut partytält. Mina kompisar köpte ett begagnat uthyrningstält billigt och det känns som en betydligt stadigare lösning än ett billigt tält.

/M
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Dancover.

Köpte ett där i våras, slog till på ett stabilare PVC för runt 5000. 4x8 meter. Då får man plats till ett antal hyllor eller annat på ena sidan och kan ändå ha vettig plats att arbeta på bredvid. Som tidigare inlägg nämnt är ju stöldrisken något högre i ett tält så ett tips är väl att bara ha billiga eller otympliga saker där inne och ha fönster otäckta så man kan se in att där inte är något dyrt. En kniv genom väggen för att kunna se in är ju lika störigt som att de stjäl några brädor...

De har förresten också bottenställning att köpa till som är bra! Jag skippade det eftersom jag hade ett antal stålrör liggandes så jag snurrade ihop en egen sån men det är som sagt skitbra! Denna fäster du simpelt i marken med ordentliga saker och kan se sätta upp linor/spännband och förankra resten av tältet i denna. Klart bättre än att spika ner 100 tältpinnar och hoppas det håller.
 
  • Gilla
Sören Grannas och 1 till
  • Laddar…
24mx kanon tält för rätt peng
 
Jag gjorde en chansning och ringde en lokal firma som hyr ut tält. Fick köpa ett 'riktigt' tält med pvc-duk på 5x12 meter för 3000:- Då fick jag med en extra takduk på köpet...
Stommen är förankrad i lastpallar med några hundra kilo brädor på, så det kommer inte att blåsa bort. Dessutom har jag stabiliserat taknocken och satt in extra takstolar så det klarar lite snö på vintern.
Enda problemet hittills är att den genomskinliga plasten i fönstren blir väldigt spröd och spricker lätt när det blir kallt.
 
  • Vitt partytält förankrat i lastpallar med PVC-fönster och brädor synliga inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PVC-tält med förankrad stomme i lastpallar och extra takstolar, brädor staplade inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapel med brädor förankrade vid en tältstomme av PVC-duk med synliga takstolar och lastpallar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martin Lj och 4 till
  • Laddar…
Har också kört med billigt partytält och efter 2 år var taket slut och ersattes av pressenningar. Eftersom jag bor vid skånska kusten, har tältet hoppat runt lite, trots förankring i div. Hakiställningsdelar. Tältpinnar är ett skämt. Jag måste ta ner det inför höststormarna. Använder det som regn/solskydd ovanför kap/ger och bordssåg.:ok:
 
619467.jpg
Köpte ett garagetält på Jula för 4 år sedan och det håller än idag. Har inte haft några problem förutom kondens på höst/vinter. Monterade ventiler i gavlarna som minskade fukten lite. Ska sätta upp en inre press i taket inför vintern:)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag har också en del kondens i mitt tält. Om jag hade satt upp det i dag så skulle jag ha täckt marken med en presenning. Nu är det lite för sent...
 
  • Gilla
Stefan Tyresö och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.