M marka skrev:
Om det är en gammal tvättmaskin som kanske inte har så lång livslängd kvar så kan du väl strunta i att lossa skruven, kladda på ett epoxilim och eventuellt en tillklippt bit plast som täcker alltihopa så att kläderna inte går emot skruv och bult.
Kommer inte ihåg exakt när den var ifrån (den följde med huset när vi köpte) men den har ett antal år på nacken iaf. Så pass att det inte är aktuellt att ringa efter reparatör för de kostnaderna iaf.
Att kleta dit något som gör kanterna mindre vassa är helt klart ett alternativ, tips på något som vi kan garantera inte smälter i tvätten och förstör kläderna?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Kan du få till en bild mycket närmare så det går att se hur skruvskallen ser ut ?
Fixar ikväll!
 
Staffans2000
Har du en gassvets, kan du hetta upp skallen på ett ögonblick. Sedan raskt bort med svetsen och dit med mejseln. Har du rejält med flax lossar skruven. Med något mindre tur, bara skallen. I det senare fallet kan du limma fast brickan utan att skruven är ivägen.
Proceduren med svetsen kan upprepas flera gånger för bästa resultat.

Staffan
 
A
Jag tycker nog att du redan har lagt för mycket tid på denna maskin
 
  • Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Kan du få till en bild mycket närmare så det går att se hur skruvskallen ser ut ?
Såhär ser skruvskallen ut. Notera även den skrovliga ytan bakom skallen, det är någon form av beläggning, min spontana gissning är kalk, som säkerligen verkar för att hålla fast skruven ännu mer...
 
  • Skruvskalle med stjärnformad spår och vit beläggning på en skrovlig yta, möjligtvis kalk, omringad av sex mindre bultar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
electroluxaren skrev:
Jag tycker nog att du redan har lagt för mycket tid på denna maskin
Mycket möjligt. Jag hoppas dock på att slippa lägga ut 5000 på en ny maskin nu och istället kunna bidra till att hålla liv i denna ett tag till, för plånboken och miljöns skull.
Att jag dessutom skulle få ett extra tillskott på erfarenhetskontot vore en väldig bonus.
 
R
Kanske det är Locktight på gängan men brukar gå att lura dom ändå
Säkert en vanlig högergänga och gott om plats
Ta en stoooor avbitare , sätt den tvärs över skallen och nyp till kraftigt några gånger i samma
spår så det blir jack i skallens sidor . nyp till och vrid med hela avbitaren
Det finns inget som kan mäta sig med den kraft som det går att dra med , har du
otur så går skruvskallen av
Annars varma nyckeln ( gas , gasol ) den öppnar allt :D
 
Vad är det värsta som kan hända? Att skruven går av? Borra och gänga nytt. Eller plasta över alltihop. Eller...

Som jag ser det, kör på med metod efter metod tills dess att du inte kommer längre. Du har inget att förlora egentligen...
 
Olika skruvar och passande mejselspetsar visas radade; en Philips-skruv är markerad andra från höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använd rätt mejselspets annars riskerar du att dra sönder skruvspåren. Det ser ut om en Philips-skruv, andra från höger på bilden.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Sticker den ut en del kan en svetstång funka bra med
Det är vad jag skulle prova!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vad är det värsta som kan hända? Att skruven går av? Borra och gänga nytt. Eller plasta över alltihop. Eller...

Som jag ser det, kör på med metod efter metod tills dess att du inte kommer längre. Du har inget att förlora egentligen...
Har du tips på något att plasta in skiten med? Jag lär aldrig reparera trumman ändå om det skulle hända något med den, så det finns ingen anledning att kunna komma åt bultar och skruven senare. Vet inte vad man ska använda för att oskadliggöra kanterna bara...
Vad ”limmar” man med i en tvättmaskin som inte släpper/färgar av sig/förstör kläder/påverkas av tvättmedel/vatten/etc.?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Har du tips på något att plasta in skiten med? Jag lär aldrig reparera trumman ändå om det skulle hända något med den, så det finns ingen anledning att kunna komma åt bultar och skruven senare. Vet inte vad man ska använda för att oskadliggöra kanterna bara...
Vad ”limmar” man med i en tvättmaskin som inte släpper/färgar av sig/förstör kläder/påverkas av tvättmedel/vatten/etc.?
Kommer säkert hålla ett tag, och borde oskadliggöra alla vassa kanter
https://www.biltema.se/bat/batvard/polyester/polyester-2000017196
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
nyvillaägare
Det finns några tekniker för att göra gängor men svårt utrymme och man vill ju inte förstöra tvättmaskinen. Skruvarna kan sitta så hårt att du måste ha en djup skåra till och med och använda en skruvdragare för att skruva upp.
Har fått lagt en svetsfog på en skruv för att få loss den en gång.
 
nyvillaägare
Du har rätt när jag tänker på det släng skiten ;) den det kostar mer av din tid att laga än vad den kostar hos alla stora eljättar Media markt, Elgiganten eller på nätet som Net on Net och alla andra. Kolla pricerunner får du bäst pris. Köpte själv en nyss till villan för ca 3500kr den funkar skitbra, berättar inte var jag köpte den vill inte göra onödig reklam. :geek: Men den drar lite energi, går tyst och har program som går på bara 14 minuter. Det funkar också den gamla gick på någon timme minst. Mer miljövänlig är den också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.